انتشار: ۰۰:۰۰ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۵
هر منطقه‌ای آداب و رسوم و نوع کالای مخصوص خود را دارد، باید در شکل ظاهری غرفه‌ها و شرایط برپایی آنها فرهنگ بومی منطقه را هم در نظر گرفت

فرهنگ بومی در بازارچه‌های نوروزی صنایع‌دستی

کاهش هزینه‌های تولیدصنایع دستی و نیز امکان فروش مستقیم از طریق ایجاد بازارچه‌های موقت و دائم، توان رقابتی صنایع دستی افزایش می‌یابد

یک هنرمند فعال در زمینه زیورآلات سنتی:

فرهنگ بومی در بازارچه‌های نوروزی صنایع‌دستی مورد توجه قرار گیرد

هر منطقه‌ای آداب و رسوم و نوع کالای مخصوص خود را دارد، باید در شکل ظاهری غرفه‌ها و شرایط برپایی آنها فرهنگ بومی منطقه را هم در نظر گرفت.

به گزارش سرویس میراث فرهنگی وگردشگری ناصر گیو گفت: با حمایت داخلی، افزایش کیفیت محصولات، کاهش هزینه‌های تولیدصنایع دستی و نیز امکان فروش مستقیم از طریق ایجاد بازارچه‌های موقت و دائم، توان رقابتی صنایع دستی افزایش می‌یابد و این مساله موجب رقابت موثر بین صنایع دستی ایرانی با کالاهای وارداتی بی کیفیت می‌شود و به  رشد صنایع دستی داخلی می‌انجامد.

این هنرمند فعال در زمینه زیورآلات سنتی با بیان این مطلب که برگزاری بازارچه‌های فروش صنایع دستی در ایام نوروز چه فرصت‌هایی را دراختیار هنرمندان و فعالان این حوزه قرار می‌دهد، گفت: اگر با یک برنامه مشخص و اطلاع رسانی درست درجهت رفع نیازهای مردم باشد می‌تواند موفق باشد و ارتباط درستی با زندگی مردم بگیرد. ارزیابی درست و مکان ارایه و سیستم انتخاب غرفه ها، شرایط و قابلیت های بومی که مردم منطقه می پسندند همه اینها باید در نظر گرفته شده و ارزیابی شود.

گیو با اشاره بر اینکه وجود غرفه های متعدد عرضه محصولات صنایع دستی تا چه اندازه می‌تواند در فرهنگ سازی صنایع دستی موثر باشد افزود: چون این اتفاق در ایام نوروز می‌افتد می بایست مکان برگزاری به درستی انتخاب شود. آثار صنایع دستی نیز با نظارت درست و با رعایت قوانین وارد بازار شود تا نظر مشتری از لحاظ کیفیت و قیمت جلب کند و گردش مالی در این حوزه ایجاد کند.

وی با اشاره به طرح یکسان‌سازی بازارچه‌های نوروزی که معاونت  صنایع دستی برای نوروز ۹۵ آن را با تمرکز بیشتری انجام می‌دهد گفت: هرمنطقه ای آداب و رسوم و نوع کالای مخصوص خود را دارد؛ برای نمونه منطقه‌ای مانند کردستان با خراسان رضوی می‌تواند متفاوت است. باید در شکل ظاهری غرفه‌ها و شرایط برپایی آن‌ها فرهنگ بومی منطقه را هم در نظر گرفت. در کل متحدالشکل بودن رویکرد بدی نیست و به شناخته شدن غرفه‌ها کمک می کند.

این پیشکسوت زیورآلات سنتی در زمینه ارتقاء کیفیت و سطح برگزاری بازارچه های نوروزی بیان کرد: باید کمیته‌های کارشناسی ایجاد شود تا بتوان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد تا فضای دائمی نیز در استان‌ها برای این بازارچه‌ها در نظر گرفته شود. در این فضاها هنرمندان فروش و کارگاه داشته باشد و مردم بتوانند در طول دیگر ایام سال نیز دسترسی مناسبی به صنایع دستی داشته باشند.
منبع : مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: