انتشار: ۰۴:۴۶ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۵
امروزه منابع اطلاعاتی در اختیار مخاطبان رسانه ها بیشتر شده و با این اوصاف رسانه باید در امر جذب مخاطب دارای خط مشی متنوع باشد؛ دراین راستا صدا و سیما به عنوان رسانه ملی در سه دهه گذشته همواره تلاش هایی در جذب مخاطب بیشتر داشته است.
 صداو سیما و تلاش برای جذب مخاطب بیشتر
 امروزه منابع اطلاعاتی در اختیار مخاطبان رسانه ها بیشتر شده و با این اوصاف رسانه باید در امر جذب مخاطب دارای خط مشی متنوع باشد؛ دراین راستا صدا و سیما به عنوان رسانه ملی در سه دهه گذشته همواره تلاش هایی در جذب مخاطب بیشتر داشته است.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، گرچه نمی توان تلاش برنامه سازان و بعضی از عوامل سازمان صدا و سیما را نادیده گرفت ولی جذب مخاطب در این سازمان همواره با فراز و نشیب هایی مواجه بوده است.
به گفته کارشناسان، کیفیت برنامه سازی در صداو سیما از جمله عوامل افزایش مخاطب در این رسانه است.

*محمدرضا شهیدی فر: بی انصاف نباشیم
محمدرضا شهیدی فر مجری در گفت و گو با ایرنا، عوامل متعددی را در کاهش مخاطب تلویزیون موثر دانست و اظهار داشت: اعلام برنامه های سیما با توجه به آنونس های محدود و زمان پخش نامناسب باعث می شود که بسیاری از این خوب ها به چشم نیایند. اتفاقی که در تلویزیون های جهانی بسیار مورد توجه قرار می گیرد.
وی افزود: هر برنامه ای از طیف نمایشی و سریال گرفته تا هر تولید تازه ای در هر بخش با تبلیغات گسترده ای به واسطه برنامه های جانبی متعدد روبه رو می شود، که علاوه بر جلب توجه مخاطب، تبلیغاتی برای خود رسانه نیز محسوب می شود. با توجه به این مشکل بهتر است بی انصاف نباشیم و با نگاهی کلی به قضاوت ننشینیم.
این مجری تلویزیون ادامه داد: هر چند که بی شک تلویزیون روند مطلوبی را طی نمی کند و این امر از مسئله بودجه آغاز می شود و تا برنامه سازان و مدیرانی که دقت و تخصص لازم را ندارند همچنین مشکلات توزیع کنداکتوری پخش، ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه اما به نظر می رسد مهم ترین مسئله ای که تلویزیون با آن دست به گریبان است کمبود نیروی انسانی متخصص است، گفت: بی شک سایر مشکلات از بودجه تا سانسور، با تقویت این بخش قابل حل می شود. این امر نیز برخلاف نظر برخی که بر سیستم بسته اشاره می کنند و دلیل را عدم اجازه به حضور متخصصین می دانند، ایجاد نشده است.
شهیدی فر با بیان اینکه همانطور که سینمای ایران که برخلاف تلویزیون با محدودیت های مشخص و خاصی روبه رو نیست نیز دچار بحران عدم پیشرفت شده است، خاطرنشان کرد: مهم ترین مسئله قابل اشاره در مورد تلویزیون مخاطب محقی است که، رسانه در بسیاری موارد با احترام به او می نگرد و گاهی نیز این حق را فراموش می کند.
وی افزود: زمانی که شبکه های مختلف با عناوین متفاوتی افتتاح شدند حرکت تازه ای برای احترام به مخاطب اتفاق افتاد. اما این روند ادامه دار نشد و شبکه ها به رویکرد تخصصی خود نپرداختند.
این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: بی شک همین عدم توجه به تقسیم بندی ها یکی از مشکلات اصلی جذب مخاطب است، که می توانست مخاطب را در هر قشر و سطحی به طرف خود بکشاند. جالب تر آن که در دسته بندی های انجام شده، خیلی اوقات از الفاظی چون مبتذل بهره می برند که از نظر من توهین آمیز است. بی شک هر برنامه ای که به روی آنتن شبکه ها می رود به لحاظ ممیزی بازبینی شده است و اگر چیزی از سطح سلیقه برخی مخاطبان پایین تر است دلیلی بر ابتذال آن نیست.

*گلاره عباسی: سریال های ارزشمند کلید آشتی مردم با جعبه جادویی
گلاره عباسی بازیگر سینما و تلویزیون نیز درباره کم شدن مخاطبان تلویزیون در سال های اخیر به ایرنا گفت: تولیدات در تلویزیون به شدت پایین آمده است. من به عنوان یک بازیگر از تعداد کارهایی که پیشنهاد دارم و کارهایی که پخش می شود کاملا مشخص است که ساخت و تولید در صدا و سیما کم است. وی افزود: این مسئله ناخوشایند است چون با کم شدن تولیدات رقابت ها کم شده و مردم رغبتی برای دیدن برنامه های تلویزیونی ندارند.
بازیگر فیلم نفس خاطرنشان کرد: مخاطب تلویزیون را بسیار دوست دارم و اینکه تعداد کارهایم در تلویزیون زیاد شود بسیار استقبال می کنم، صدا و سیما با تولیدات قوی و ساخت سریال های ارزشمند می تواند دوباره مردم را با جعبه جادویی آشتی دهد.

*جواد افشار: آثار خوب بسازیم، مخاطب به تلویزیون بر می گردد
کارگردان سریال «کیمیا» نیز درباره راه حلی برای بازگشت دوباره مخاطب به تلویزیون به ایرنا گفت: اگر آثار خوب بسازیم لازم نیست نگران ریزش مخاطب باشیم. تماشاگران دوباره با تلویزیون آشتی می کنند.
وی ادامه داد: با توجه به گسترش امکانات و گسترش فضا های مجازی، تلویزیون رقیبان جدی پیدا کرده است. ما باید با استفاده از برنامه های خوب و تکنیکی، مخاطبان قهر کرده با تلویزیون را به تماشای دوباره آن آشتی دهیم.
افشار در پایان تصریح کرد: می بینید که این روزها استقبال نسبتا خوبی از سریال کیمیا توسط تماشاگران اتفاق افتاده است. قصه خوب و نزدیکی به مردم نکاتی است که آن را جذب کرده است. پس خیلی دور از دسترس نیست که بتوانیم مخاطبان را با آثار خوب و ارتقاء سطح کیفی آثار دوباره به تماشای جعبه جادویی ترغیب کنیم.

*خسرو دهقان: عدم رقابت امکان استفاده از ویژگی های فردی را فراهم نمی کند
خسرو دهقان، منتقد و نویسنده سینمایی، عدم جذابیت برنامه های تلویزیونی برای مخاطب باهوش امروزی را برای کاهش استقبال از رسانه ملی دانست و به ایرنا گفت: تلویزیون، یک رسانه دولتی است و بی شک کسب بودجه و اعتبار باعث می شود که قواعد این رسانه در راستای اهداف رسمی تعیین شود. پس قواعد، سلایق و خطوط مشخص شده با توجه به این صلاحدید خواهد بود.
وی افزود: این امر برای تمام مخاطبان و برنامه سازان امری واضح و روشن است. اما این که با این واضحات هنوز هم کسانی از اتفاقاتی دچار تعجب می شوند، جالب است.
دهقان خاطرنشان کرد: در چنین سازمانی امکان رقابت برای افراد مختلف کم تر اتفاق خواهد افتاد. با وجود خیل جمعیتی که، به واسطه حضور شبکه های متعدد در تلویزیون حضور دارند؛ اما به واقع چیزی به عنوان رقابت به وجود نمی آید. این امر نیز به این خاطر است که تمام این افراد در یک سازمان مشخص و با توجه به یک نظر حاکم و مشخص تأمین می شوند. به همین جهت استفاده از ویژگی های فردی در این شرایط ممکن نیست.

*مرتضی رزاق کریمی: برای افزایش مخاطبان تلویزیون باید اعتماد آن ها را جلب کنیم
مرتضی رزاق کریمی، کارگردان و مستند ساز با تاکید بر ریزش مخاطبان تلویزیون به ایرنا، اظهار داشت: در اینکه مخاطبان تلویزیون کمتر از قبل شده شکی نیست. اما بحث های مهمی برای این موضوع مطرح است. بحث اعتماد به رسانه است که می تواند باعث افزایش مخاطب شود یعنی هر زمان که اعتماد آن ها را جلب کنیم مخاطب بیشتری می توانیم داشته باشیم.
وی افزود: بحث بعدی که مدنظر است ساختار برنامه ها و جذابیت آن ها چه در سریال ها و چه در مستندها است که باید سلیقه مخاطب و زمان دیدن فیلم ها بررسی و ارزیابی شود و با توجه به آن تولیدات را افزایش داد.
رزاق کریمی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مسائلی که باعث ریزش مخاطبین نسبت به سال های قبل شده وجود رسانه های رقیب مانند شبکه های اجتماعی و ماهواره است که به نوعی رقیبان تلویزیون و سینما شده اند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: