انتشار: ۱۶:۲۸ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
قرایی مقدم در گفت و گو با برنا: نمایشگاه کتاب بهانه است جوانان فرصتی برای شادی می خواهند

نمایشگاه کتاب شلوغ است ولی نه از تجمع کتاب دوستان

پرفروش‌ترین ناشر نمایشگاه کتاب «انتشارات سیب‌زمینی» یا «ذرت مکزیکی» است. ترافیک سنگین داخلی و خارجی نمایشگاه کتاب بخاطر نبود فستیوال های خیابانی درروزهای سال کشور است نه بخاطر علاقه بی اندازه مردم به کتاب و کتابخوانی ،این ادعا نیست ، کافی ست این روزها به نمایشگاه کتاب بروید

این روزها طنز بامزه‌ای در گوشه پایتخت شکل گرفته است و آن اینکه پرفروش‌ترین ناشر نمایشگاه کتاب «انتشارات سیب‌زمینی» یا «ذرت مکزیکی» است. ترافیک سنگین داخلی و خارجی نمایشگاه کتاب بخاطر نبود فستیوال های خیابانی درروزهای سال کشور است نه بخاطر علاقه بی اندازه مردم به کتاب و کتابخوانی ،این ادعا نیست ، کافی ست این روزها به نمایشگاه کتاب بروید ،در فضای آن قدمی بزنید ، نگاهی دقیق تر به دلیل اینهمه شلوغی و ترافیک خیابانی بیرون از نمایشگاه و ترافیک مردمی داخل نمایشگاه داشته باشید. ما پا سخن متخصصان نشستیم تا دلیل را بیابیم، شما اگر همراه این گزارش شوید از آنچه گفته شد می توانید بدانید و بخوانید .

مصلی تهران ،این روزها شاید بهترین جا باشد برای تفریح دسته جمعی خانوادگی یا دوستانه ،منظورمان این روزها برپایی نمایشگاه کتاب است .نمایشگاهی که بیش از دو دهه از روزافتتاحیه آن گذشته است و نزدیک سه دهه شدن است ،28 سال کم نیست .

بیست هشت سال است نمایشگاه برپا می شود ، ناشران از اقصا نقاط کشور و حتی بعضاً از بیرون مرزهای ایران می آیند تا در ده روز برپایی نمایشگاه آثار منتشر شده خود را به معرض فروش بگذارند . و اما وقتی وارد نمایشگاه می شوی، نه تنها امسال که درتمام این سال ها ،اقشار مختلفی را در آن می بینی که داخل سالن ها و یا میان غرفه ها می روند و قدم می زنند، گاهی هم دست پر از سالن ها بیرون می آیند و کوله بار انباشته خود را سنگین و سنگین تر بر دوش می کشند که اغلب دانشجویان و فرهنگیان و کتابدوستانی هستند که به این مکان آمده اند تا بتوانند شاهد تجمیع انتشارات مختلف در کنار هم باشند و از تازه های نشرشان مطلع شوند.

ولی بی اغراق عطر و بوی مواد غذایی که از گوشه به گوشه حیاط مصلی به مشام می رسد  کشش بیشتری را ایجاد می کند، البته برای آنها که نه چندان برای خرید کتاب که برای تفریح و حضور در یک جمع مردمی آمده اند که البته تعدادشان هم کم نیست که بسیار است .

شاید همین بوهای مختلف و غذاهای رنگارنگ است که باعث می شود بیشتر از کسانی که برای کتاب خریدن آمده اند، کسانی را در محوطه نمایشگاه ببینی که گویی برای خوشگذرانی و قدم زدن در فضای سرسبز مصلی حضور دارند. با تاکید به اینکه می دانیم یکی از هدف های این نمایشگاه کشیدن مردم به این فضا و متوجه کردن آنها به کتاب و کتاب خوانی است و این هدف را قبول داریم ولی باید دید چقدر این هدف به عمل رسیده و چقدر تجمع مردم دلایل دیگری دارد.

همه این ها را گفتیم  ولی نه برای نقد اینکه چرا نمایشگاه کتاب داریم که خیلی خوب است که این نمایشگاه است که باید هم باشد ، یک نوع حمایت از ناشران است ولی نکته ای که در حاشیه این اصل ما را به خود متوجه کرد این بود که مردم ما چرا به نمایشگاه کتاب می آیند ولی بی خرید کتابی می روند ،قیمت کتاب ها نیست ، که می شود به اندازه جیب خود خرید ،همان پولی که صرف یک ساندویچ می شود اگر عاشق کتاب باشی آن روز از ساندویچ خوردن می گذری و کتابی به اندازه توان مالی خود می خری ، پس چرا اینهمه شلوغی ولی خرید کم ! ما به این جواب رسیدیم :«مردم ما به فستیوال ها و جشن های سالانه نیاز دارند ، جایی برای دور هم جمع شدند، از دور و نزدیک هم برای رسیدن به این هدف خود هرکجا که مراسمی برپا شود می آیند »

این نظر ما و این ایده و باعث شد به سراغ یک جامعه شناس برویم تا از نگاه تخصصی تر به این نکته که به نظرمان آمده بود بپردازیم و «امان الله قرایی مقدم» جامعه شناس چنین در از این مبحث در گفت و گو با ما گفت که در ادامه می توانید بخوانید.
 

قرایی مقدم در گفت و گو با برنا: نمایشگاه کتاب بهانه است جوانان فرصتی برای شادی می خواهند

یک جامعه شناس معتقد است که حاشیه های موجود در نمایشگاه کتاب و استقبال کم نظیر از این رویداد فرهنگی شاید یکی از مهمترین دلایلش این باشد که جوانان فرصتی برای تفریح و شادی می خواهند که بهانه ای به نام نمایشگاه کتاب آن ها را دور هم جمع می کند.

 

امان الله قرایی مقدم دکتری جامعه شناس با تاکید بر گفته های خود به خبرنگار برنا گفت: هر ساله حاشیه های نمایشگاه کتاب از متن آن پررنگ تر است؛ حاشیه هایی که بسیاری در سال های گذشته نیز به آن اشاره کردم. عده ای زیادی از مراجعه کنندگان به نمایشگاه برای خرید کتاب به آنجا نمی روند و کنار هم بودن و لذت بردن تنها دلیل آن ها برای آمدن به یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی کشور است.


وی افزود: جوانان ما دنبال شادی، تفریح و نشاط روزهای جوانی هستند. شاید نمایشگاه کتاب بهانه ای باشد که جای خالی کمبودها را برای آن ها جبران کند. شاید اگر هر نمایشگاه دیگری هم بود جوانان از این فرصت استفاده می کردند و باز هم چنین استقبالی از آن انجام می شد.

 
این جامعه شناس در پایان گفت: کمبود امکانات تفریحی و فرصت های کم برای بروز شادی برای جوانان و حضور آن ها به این بهانه در جامعه مسایلی است که مسوولان باید به آن توجه کنند، این کمبودها را جدی بگیرند و از توانایی بالا و حضور با نشاط جوانان برای رفع مشکلات خودشان و امیدواری آن ها به آینده استفاده کنند.
پرفروش‌ترین ناشر نمایشگاه کتاب «انتشارات سیب‌زمینی» یا «ذرت مکزیکی» است. ترافیک سنگین داخلی و خارجی نمایشگاه کتاب بخاطر نبود فستیوال های خیابانی درروزهای سال کشور است نه بخاطر علاقه بی اندازه مردم به کتاب و کتابخوانی ،این ادعا نیست ، کافی ست این روزها به نمایشگاه کتاب بروید
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: