انتشار: ۱۵:۴۳ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۴
نمایشنامه «وای بر مغلوب» برای نخستین بار از سوی نشر نگاه منتشر شد.
به گزارش سینما و تئاتر تابناک فرهنگی، نمایشنامه «وای بر مغلوب» برای نخستین بار از سوی نشر نگاه منتشر شد. همچنین سه اثر دیگر از غلامحسین ساعدی با عناوین «عزاداران بیل»، «آشفته حالان بیدار بخت» و «غریبه در شهر» تجدید چاپ شدند. آثار دیگری نیز از این نویسنده در دست چاپ است.

غلامحسین ساعدی در ۱۳۱۴ در تبریز دیده به جهان گشود. او با نام مستعار گوهر مراد بیشتر آثار نمایشی خود را به چاپ سپرد.

در دانشگاه‌های تبریز و تهران پزشکی و روانپزشکی خواند. با درک خاصی از شخصیت‌های روان‌پریش و آشفته‌ذهن و کشف درد‌ها و آسیب‌های روحی آنان، توانست به خوبی از این کاراکتر‌ها در داستان‌های خود بهره گیرد. فضای داستان‌ها و نمایشنامه‌هایش آکنده از درهم آمیختگی کابوس و واقعیت است که فضایی وهمناک به آثارش می‌دهد.

اولین مجموعه داستانش در ۱۳۳۹ به نام «شب نشینی باشکوه» منتشر شد. در مجموعه داستان به‌هم‌پیوسته «عزاداران بیل» ۱۳۴۲، «توپ» و «ترس و لرز» ۱۳۴۶ از بدویت جغرافیایی برای ترسیم فضایی ش: ۷ ۷ <فتی آفرین و ترسناک به خوبی بهره می‌جوید.

از مجموعه داستان‌هایش می‌توان از «واهمه‌های بی‌نام و نشان» ۱۳۴۶، «گور و گهواره» ۱۳۵۰ و از تک نگاری‌های او «اهل هوا» ۱۳۴۵ و «خیاو یا مشکین شهر» و از آثار نمایشی‌اش «لال بازی‌ها»، «چوب به دست‌های ورزیل»، «آی با کلاه آی بی‌کلاه» و «دیکته و زاویه» نام برد.

ساعدی در سال ۱۳۶۴ در فرانسه درگذشت و در جوار صادق هدایت به خاک سپرده شد./ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: