انتشار: ۱۰:۲۷ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
تفرشی پور: علی رهبری به عنوان موفق ترين و مشهورترين موسيقيدان كلاسيك كه به بيش از ٢٠٠شهر دنيا براي رهبري دعوت شده و بيش از ١٥٠ لوح فشرده در دنيا ضبط کرده، در اين روزها نیز رهبري اركستر فيلارمونيك اسلواكي را براي سي و ششمين سال انجام می دهد؛ ماندن او در ایران بدون شك با چنين برخوردهای ناشايستی كه در يك سال اخير همگي شاهد آن بوده ايم نشانه عشق رهبری به سرزمين خود است.
به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی تابناک فرهنگی، امير مهيار تفرشي پور آهنگساز و استاد دانشگاه در رابطه با استعفاي علي رهبري یادداشتی برای تابناک فرهنگی ارسال کرده است که در ادامه می آید.

تفرشی پور در این یادداشت که با عنوان«آيا ما نيازمند استا د رهبري هستيم يا ايشان نيازمند ما؟» نوشته شده آورده است:


در روز جمعه ٧اسفند ماه اركستر سمفونيك آنتاليا برنامه اي زير نظر رهبر ميهمان خود اجرا نمودند. اين برنامه شامل اجراي كنسرتو برامس براي ويولن و اركستر و پرنده آتشين استراوينسكي بود،توانايي اركستري جوان را به همراه داشت.

اركستر سمفونيك آنتاليا حدود ١٠سال از فعاليتش ميگذرد و نوازندگان اين اركستر همگي در شهر آنتاليا مقيم مي باشند و با برگزاري برنامه هفتگي شهر آنتاليا را از يك مركز صرفأ تفريحي به يك مركز فرهنگي تبديل نموده است و استاد رهبري حدود ٥ سال است كه عنوان رهبر ميهمان اين اركستر را دارا مي باشد. نوازندگان اين اركستر همگي  بر اين باورند كه حضور ايشان باعث پيشرفت اين اركستر در اين ساليان بوده و همگي سعي در استفاده هر چه بيشتر از تجربيات همچين استادي براي بالابردن سطح موسيقايي خود دارند و در آينده نزديك اميدوار به فرامرزي نمودن اين اركستر با استفاده از دانش و ارتباطات فرهنگي ايشان مي باشند.

حال اين نكته نه تنها در ذهن من بلكه در ذهن هر موسيقيداني با نگاه فرامرزي ايجاد مي شود كه در كشوري كه چنین  موسيقيدان و رهبر بين المللي دارد كه سابقه موسيقايي ايشان در دنيا بر هيچ كس پوشيده نيست چرا نبايد خودمان با ايجاد فضايي آرام و دوستانه بستري مناسب براي پيشرفت اركستر سمفونيك خود را فراهم كنيم با توجه به سابقه مشكلاتي كه ساليان متوالي  اين اركستر دارا مي باشد و به جاي استفاده از تجربيات اين پداگوگ بزرگ با يك سري حاشيه سازي هاي بي پايه و اساس و صرفأ به خاطر كمبود اطلاعات در زمينه موسيقي كلاسيك اين فرصت را از نوازندگان ايراني كه به حق به دليل نداشتن استاداني بزرگ از تجربه اجراي آثار بزرگ دنيا محروم مانده اند را بگيريم.

با نگاهي به كارنامه يك ساله فعاليتهاي اركستر سمفونيك شاهد آن هستيم كه در طول يك سال اين اركستر توانايي اجراي آثاري سنگين و پيچيده،همكاري با رهبرهاي ميهمان،دعوت از سوليست هاي به نام،برنامه ريزي براي اجراهاي خارج از كشور،ضبط آثار آهنگسازان جوان ايراني و پيگيري مداوم براي انتشار اين آثار زير نظر نشر جهاني و دفاع از حقوق مادي و معنوي نوازندگان اركستر را شاهد مي باشيم و هيچكدام از اين موارد ذكر شده در ٣٦ سال گذشته اتفاق نيفتاده است.

يكي از معرفه هاي قدرتمند هر سرزميني بي شك معرفي فرهنگ و توانايي افكار هنري آن كشور مي باشد.در مدت ٢٠سال اقامت در كشورهاي اروپايي و تحصيل و فعاليت در زمينه موسيقي بارها مقابل سوألاتي چون«آيا شما در كشور خود اركستري داريد ؟ مگر شما داراي نوازندگان موسيقي كلاسيك هستيد؟»قرار گرفتم. به راستي چرا نتوانسته ايم بستري مناسب براي اين تبادل فرهنگي فراهم كنيم؟؟ و متاسفانه اين مشكل،مشكل تمامي متخصصين موسيقي كلاسيك مي باشد.

دارا بودن علی رهبری در چنين كشور قدرتمندي در خاورميانه با سابقه فرهنگي ٧٠٠٠ساله غنیمت است. علی رهبری به عنوان موفق ترين و مشهورترين موسيقيدان كلاسيك كه به بيش از ٢٠٠شهر دنيا براي رهبري دعوت شده و بيش از ١٥٠ لوح فشرده در دنيا ضبط کرده، در اين روزها نیز رهبري اركستر فيلارمونيك اسلواكي را براي سي و ششمين سال انجام می دهد؛ ماندن او در ایران بدون شك با چنين برخوردهای ناشايستی كه در يك سال اخير همگي شاهد آن بوده ايم نشانه عشق رهبری به سرزمين خود است.
بياييد منصف و انتقاد پذير باشيم و به جاي حاشيه، توهم و خيال پردازي سعي بر ارتقاء سطح اركستر و حمايت از اين هنرمند بزرگ داشته باشيم.

البته مطمئن هستم با دور انديشي وزير محترم ارشاد و معاون فرهنگي ايشان قطعأ راه حلي براي اين مشكل نه چندان پيچيده انديشيده خواهد شد.زيرا با يك تصميم درست آينده صدها هنرمند ايراني به موفقيت امر خواهد رسيد.
با احترام
دکتر امير مهيار تفرشي پور
١٦اسفند١٣٩٤


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
  • ناشناس
  • Austria
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
3
0
رابطه استاد با موسیفی ایرانی با واسطه بوده و همه را متوسط می بیند:
شجریان را از طریق «مامانم» می شناسم که در وین که بودیم او آهنگ های این خواننده را می گذاشت و من نیز گوش می دادم تا اینکه زمانی با یک راننده ای مواجه شدم که کاری کرد که من با محمدرضا شجریان آشنا بشوم و بر این باور باشم که صدای بسیار خوبی هم دارد. پس غیر از این موضوعی که به آن اشاره کردم هیچ چیز دیگری در رابطه با محمدرضا شجریان وجود ندارد.
http://musiceiranian.ir/77456-music-154.html