انتشار: ۱۵:۲۳ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
پژوهشگر سنگ نگاره های ایران از کشف سنگ نگاره هایی متعلق به هزاره دوم تا نهم قبل از میلاد در شهر نیم ور از توابع شهرستان محلات استان مرکزی خبر داد.
به گزارش تابناک فرهنگی محمد ناصری فرد روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این سنگ نگاره ها بر اثر گزارش یک محقق محلی در آثار تاریخی شهر محلات و مطالعه یک گروه در حیطه هنرهای صخره ای در هفته جاری کشف شده است.
وی بیان کرد: در کوههای اطراف شهر نیم ور دو محوطه با نقوش سنگ نگاره ها کشف شده که 90 درصد آنها نقوش بزکوهی است.
پژوهشگر سنگ نگاره های کشور ادامه داد: این نقوش در طرحهای مختلف و در سبک واقع گرایی، طبیعت گرایی و اندیشه نگاری هستند که هر کدام از آنها پیام یا مضمون خاصی دارد .
ناصری فرد افزود: برای پی بردن به پیام های این نقوش در مرحله نخست باید سبک شناسی از آنها شود به ویژه نقوشی که عمود بر کوهها و بلندای ارتفاعات کوههای شرق رو غرب نیم ور پراکنده هستند.
وی ادامه داد: نقش بزکوهی به مضمون آبخواهی، زایندگی، برکت و محافظت است که در نماد شناسی جهانی هم مضمونی شبیه ایران دارد زیرا اغلب آنها در کنار رودخانه که گذر آب بوده قرار دارد و اندازه این نقوش از دو تا 17 سانتیمتر متفاوت است.
وی بیان کرد: در میان این سنگ نگاره ها نقوش سگ و اسب سوار های متعدد وجود دارد که نشان از اهلی کردن این حیوانات توسط انسانهایی است که در این مکان زندگی می کرده اند.
وی افزود: همچنین علائم خطی در این سنگ نگاره ها کشف شده که شبیه آنها در لوح گلی کنار صندل جیرفت و شوش هم وجود دارد و نشان می دهد با این علائم خطی انسانهای آن روزگار آشنایی داشتند و به وسیله آن انتقال پیام می دادند.
ناصری فرد افزود: در بین این علائم خطی دایره تک زائده دار،مثلث و لوزی مشاهده شده که بیشترین آنها علائمی است که شبیه حلقه قدرت هستند و در نقاط مختلف این دو محوطه دیده می شود.
وی گفت: این حلقه های قدرت در بیشتر کتیبه های نقش رستم هم مشاهده می شود و متعلق به دوره ساسانیان است.
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محلات نیز ضمن تائید کشف سنگ نگاره ها در کوههای اطراف شهر نیم ور گفت: این سنگ نگاره ها بر اثر تحقیق و بررسی یک پژوهشگر محلی کشف شدند .
علی مشهدی افزود: با گزارش این پژوهشگر از محقق سنگ نگاره های ایران و پیش کسوت دعوت شد تا با کار کارشناسی علائم و نشانه های حکاکی شده بر روی سنگ های محلی بررسی شود.
وی بیان کرد: تاکنون حدود 90 علائم در این کوهها کشف شده که بررسی و مطالعه بر روی کوهها و کشف علائم دیگر ادامه دارد.
نیم ور یا نیمه ور شهری تاریخی واقع در 130 کیلومتری اراک - مرکز استان مرکزی- در بخش مرکزی شهرستان محلات قرار دارد.
تعداد زیادی سنگ نگاره در منطقه تیمره واقع در بین استانهای مرکزی و اصفهان که در نزدیکی نیم قرار دارد، وجود دارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: