انتشار: ۱۳:۴۱ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
آلبوم موسیقی «اسب و آتش» در حالی در موزه هنرهای معاصر رونمایی شد که مجید ملانوروزی درباره از بین رفتن مرزها در هنر سخن گفت.

به گزارش تابناک فرهنگی ، مجید ملانوروزی - مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد - اظهار کرد: امروز در زمینه هنرهای مختلف، یک هم‌افزایی وجود دارد، همان‌طور که در رشته علوم انسانی، رشته‌ها به هم نزدیک شده و مرزها برداشته شده، در هنرهای تجسمی هم این اتفاق افتاده است.
سرپرست موزه هنرهای معاصر ادامه داد: در هنرهای تجسمی، مرزها میان خوشنویسی، نقاشی‌خط و ... برداشته شده و در حال حاضر مدیا آرت‌هایی عرضه می‌شوند که در آن، از هنرهای مختلف بهره می‌برند. یکی از آن هنرها، همین موسیقی است.
وی گفت: موزه هنرهای معاصر تلاش دارد شرایطی را فراهم کند که این هم‌افزایی میان هنرها به‌وجود آید. «آرش کامور» که امشب آلبوم‌شان در سینما تک موزه رونمایی می‌شود‌، در نمایشگاهی که نوروز امسال از اتوپینه - هنرمند آلمانی - داشتیم، سه اتود زد که مورد استقبال ما قرار گرفت و ما هم از ایشان درخواست کردیم از آنجا که آن سه اتود در آلبوم جدیدشان وجود دارد، این اثر را در موزه رونمایی کند.
ملانوروزی اظهار کرد: امیدوارم آثار تجسمی و موسیقی که هر دو، بخشی از احساس انسانی را دربرمی‌گیرند به هم‌افزایی برسند.
سرپرست موزه هنرهای معاصر همچنین افزود: ما در جشنواره هنرهای تجسمی فجر سعی کردیم مرزهای هنری را از بین ببریم. «آرش کامور» با ساز کمانچه که یک ساز ملی است، به‌شکل جهانی کار می‌کند. آقای کامور در یک فضای حرفه‌ای کار می‌کند که امیدوارم ادامه‌دار باشد.
همچنین رایزن فرهنگی کشور آلمان که در این مراسم حضور داشت، در سخنانی اظهار کرد: بسیار خرسندم که امکانی فراهم شده امشب در خدمت شما باشم. من دو سال است در تهران هستم و برایم روزهای خجسته‌ای است.
دکتر بوتز ادامه داد: امروز روز جشن است، زیرا نمادی از خلاقیت بشری به‌نمایش گذاشته شده است، باید از «آرش کامور» برای خلاقیتش قدردانی شود. در مواجهه با کامور و اتوپینه، نوعی گفتمان شکل گرفته و افکار این دو هنرمند به هم نزدیک شده است.
او افزود: هنر، این توانایی را دارد که با وجود محدودیت‌های مکانی و زمانی، شرایط ارتباطی فراهم کند. مثال دیگر در این‌باره گوته و حافظ هستند. عنوان‌ آلبوم کامور «اسب و آتش» است، وقتی من این اثر را گوش کردم، بسیار لذت بردم و متحیر شدم. احساس کردم دیگر در تهران نیستم، حس کویر را داشتم. گویی اسبی دارم و می‌توانم آتش را لمس کنم.
بوتز همچنین گفت: موسیقی این اثر بسیار دلنشین، خاص و جذاب است و من می‌توانم به آن گوش دهم و لذت ببرم.
رایزن فرهنگی آلمان همچنین بیان کرد: ما برنامه‌ای را در شیراز ترتیب داده‌ایم که یک هنرمند گرافیست آلمانی، آثار خود را تحت تأثیر شعر حافظ در آن عرضه خواهد کرد. همان‌طور که سال گذشته، اتوپینه را به علاقه‌مندان معرفی کرد.
به گزارش ایسنا، در مراسمی که شامگاه 10 اسفندماه در سینما تک موزه هنرهای معاصر برگزار شده، نیما جوان به‌عنوان ناشر آلبوم «اسب و آتش» در سخنان کوتاهی گفت: خوشحالم که سهم کوچکی در انتشار این اثر داشته‌ام. از شما خواهش می‌کنم این اثر را کپی نکنید و آن‌طور که شایسته است آن را بشنوید.
آرش کامور نیز به‌عنوان خالق آلبوم «آسب و آتش» اظهار کرد: ارکستری که برای این اثر ساز زده، بسیار زحمت کشیده است. یادم می‌آید در سال 81 اثری ساختم و آن را زنده‌یاد پرویز مشکاتیان تقدیم کردم تا ایشان نظر خود را درباره اثرم بگوید.
این کمانچه‌نواز اضافه کرد: استاد مشکاتیان بعد از گوش کردن به کارم، گفتند اثر تو چیست؟ من متوجه صحبتش نشدم و او از من پرسید که چه اثری در این کار خلق کرده‌ای؟ من امروز متوجه شدم که از شما اثر گرفته‌ام، در حقیقت امیدوارم از شما اثر گرفته باشم تا بتوانم اثرگذار باشم.
در انتهای این مراسم، وحید تاج به‌عنوان خواننده اثر نیز از عوامل تشکر کرد.
منبع: ایسنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: