انتشار: ۱۱:۵۱ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
همراه با روزنامه های صبح

اخبار به روایت نشریات

روزنامه های صبح تهران در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب در شماره امروز به اخبار و حواشی نمایشگاه کتاب پرداختند.تیتر برخی از نشریات از این قرار است
روزنامه های صبح تهران در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب در شماره امروز به اخبار و حواشی نمایشگاه کتاب پرداختند.تیتر برخی از نشریات از این قرار است:





روزنامه «ال موندو» در گزارشی به قلم «زهیدا ممبرادو» نوشت: تهران بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب جهان را دارد و سالانه تا پنج میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند.

به گزارش ایرنا، ال موندو ادامه داد: دانشجویان در ایران، اشعار شاعران مورد علاقه خود را بر روی دیوارهای اتاق خود می‌چسبانند. چهره شاعران ایران نظیر حافظ، رومی یا سعدی جای ستاره‌های پاپ را بر روی در و دیوار گرفته‌اند و این به دلیل اشتیاق گسترده آنان نسبت به شعر در یک کشور با دو هزار و پانصد سال تارخ است. این روزنامه افزود: با وجود مشکلات در صنعت نشر کتاب ایران، بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، بعنوان یکی از پربیننده‌ترین رویداد ادبی جهان با پنج میلیون بازدید کننده هر ساله به گفته وزارت ارشاد ایران آغاز شد. این یک رویدادی است که بازدید کنندگان به طور گسترده از تمام کشور به آنجا می‌روند تا در این نمایشگاه، کتابهایی را که در کتاب فروشی‌های معمولی یافت نمی‌شود پیدا کنند.

توزیع سالنامه نشر آستان قدس رضوی در نمایشگاه کتاب تهران

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی از توزیع سالنامه نشر ۱۳۹۳ ویژه معرفی آثار مکتوب موسسات فرهنگی آستان قدس رضوی در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، حجت الاسلام و المسلمین سید جلال حسینی با بیان این مطلب افزود: نگاه جامع و تحلیل دبیرخانه شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی نسبت به عملکرد موسسات فرهنگی در راستای جهت دهی به برنامه ریزی آن‌ها، انگیزه اصلی تهیه و تدوین «سالنامه نشر ۱۳۹۳» است. وی با اشاره به اینکه سالیانه بیش از ۸۰۰عنوان کتاب با شمارگان افزون بر ۵میلیون نسخه توسط موسسات فرهنگی آستان قدس رضوی منتشر می‌شود، افزود: در سال فرهنگی وابسته به آستان قدس رضوی چاپ شده که از این تعداد ۳۸۳ عنوان کتاب چاپ اول بوده است. حسینی اظهار داشت: از این تعداد کتاب منتشر شده ۵۹۸عنوان کتاب تالیف و ۲۰۷عنوان ترجمه است و تعداد ۳۹۹ عنوان از این کتاب‌ها به حوزه «دین و معارف اسلامی» اختصاص دارد. معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: این سالنامه در ۲۱۶صفحه، قطع خشتی و به شمارگان ۵۰۰نسخه، با محتوای نموداری، جداول تحلیلی و معرفی انتشارات یک ساله دوازده موسسه فرهنگی آستان قدس رضوی منتشر شده است.



رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب دیدن می‌کنند
رییس دفتر مقام معظم رهبری از بازدید حضرت آیت ا... خامنه‌ای از بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد. به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدی گلپایگانی دیروز (دوشنبه، ۲۱ اردیبهشت) با حضور در نمایشگاه کتاب تهران، پس از بازدید از برخی غرفه‌های ناشران عمومی در شبستان مصلا گفت: مقام معظم رهبری حتما به نمایشگاه کتاب می‌آیند و از نمایشگاه دیدن می‌کنند. مقام معظم رهبری تقریبا هر سال از نمایشگاه کتاب دیدن می‌کنند. چند روز پیش نیز علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ارسال نامه رسمی به مقام معظم رهبری و دعوت برای حضور در نمایشگاه کتاب خبر داد.



جایگاه ادبای ایرانی در جهان امروز
برگزاری بیست وهشتمین دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با تاکید متولیان وزارت ارشاد بر لزوم توجه به بخش بین المللی این رویداد علمی – فرهنگی همراه شده است. دعوت از کشورهای مختلف به عنوان می‌ه‌مان ویژه هر یک از دوره‌های نمایشگاه کتاب هم یکی دیگر از برنامه‌هایی به شمار می‌آید که بنای آن بر این اساس گذاشته شده است. آن طور که کمی قبل متولیان فرهنگی برگزاری نمایشگاه گفتند و به احتمال در خبر‌ها نیز خوانده‌اید؛ امسال کشور «عمان» به عنوان می‌ه‌مان ویژه انتخاب شده است. «عبدالحمید بن منصور الحسنی» وزیر اطلاع رسانی عمان هم از جمله مسئولانی به شمار می‌آید که در قالب هیاتی از مسئولان و اهالی فرهنگ این کشور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت کرده‌اند و می‌ه‌مان ویژه نمایشگاه امسال شده‌اند.



فصل کتاب
از تعطیلی غرفه‌ها تا آمدن کانون اتومبیلرانی به نمایشگاه

اعتماد/ نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی میزبان کتاب دوستان است که حواشی ریز و درشت آن همچنان ادامه دارد. چاپ و نشر و توزیع غیرقانونی همچنان بر صدر اخبار رسانه‌ها قرار دارد. در یکی از تازه‌ترین خبر‌ها احمد حاجی شریف، معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن از تخلف ۱۰ ناشر قرآنی در عرضه قرآن‌های فاقد مجوز در نمایشگاه کتاب تهران خبر داده و اعلام کرده که برخی از ناشران نیز با یک مجوز چندین بار مبادرت به انتشار این قرآن‌ها کرده‌اند. به گفته این مقام مسوول در سازمان دارالقرآن، ناشرانی مانند دارالخیر القرآن الکریم، پارمیس، امام منتظر (عج)، حلم، مبین اندیشه، نشتا و احیای کتاب نسبت به توزیع این قرآن‌های فاقد مجوز اقدام کرده‌اند. این در حالی است که داستان تخلف ٢٩ ناشر هنوز ادامه داشته و اظهارنظرهای متعددی را به دنبال داشته است. در پی روند سریالی تعطیلی و تخلف، دو غرفه «ملینا» و «عالم افروز» به علت اینکه کتاب «غیر» را عرضه می‌کردند تعطیل شده‌اند. عبدالعظیم فریدون، مدیر بخش کودک و نوجوان بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران در واکنش به این اتفاق گفت: «این دو غرفه متاسفانه کتاب‌های ناشران غیر را عرضه می‌کردند که این موضوع تخلف محسوب می‌شود». همچنین در بعد از ظهر روز یکشنبه ۲۰ اردیبهشت همزمان با روز پنجم بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از عرضه سه کتاب شعر از دو نویسنده و فعالیت یک ناشر به دلیل رعایت نکردن مقررات نمایشگاه و پرونده قضایی جلوگیری شد.
 از نکات جالب توجه دیگر در خصوص این تخلف‌ها افشاگری مدیرمسوول انجمن ناشران بین الملل ایرانیان بود. علیرضا ربانی با رد ادعای رییس انجمن ناشران دانشگاهی در خصوص برخی فسادهای مالی در بخش بین المللی ناشران کتاب تهران، سند یکی از تخلفات این ناشر را در جمع خبرنگاران افشا کرد. وی گفت: «این ناشر ویراست سوم کتاب دایره المعارف (فرهنگ لغت) با عنوان اصلی long man-dictionary -of-contemporary-English را به جای ویراست پنجم آن عرضه کرده است. در واقع این ناشر کتاب اخیر را با استفاده از یارانه‌ای که به او تعلق گرفته و بدون مجوز، تکثیر و به جای نسخه اورجینال آن را عرضه کرده است. این در حالی است که ویراست چهارم این کتاب با دو سی دی و ویراست پنجم آن با یک
 دی وی دی تا آن زمان منتشر شده بود.» ربانی در ادامه افشاگری‌اش اعلام کرد: «تعداد مدخل‌های کتاب اصلی ۴۵ هزار عنوان بیشتر از کتاب قدیمی بود که او به جای اصلی عرضه کرده بود: تعداد صفحات کتاب اصلی هم دو هزار و ۴۶۰ صفحه بوده در حالی که نسخه عرضه شده از سوی این ناشر ۱۶۶۰ صفحه دارد». در همین زمینه غلامعلی حدادعادل در تازه‌ترین اظهارنظر جمع آوری ١۵ عنوان کتاب از میان هزاران عنوان را طبیعی خوانده بود.
 اما بخش کودک و نوجوان همچنان با ایده‌های خلاقانه‌اش از بخش‌های جالب نمایشگاه است. کانون جهانگردی و اتومبیلرانی هم در راستای فرهنگ سازی و آموزش کودکان، به بهانه فرا رسیدن هفته جهانی ایمنی راه‌ها (۱۴ تا ۲۰ اردیبهشت) با حضور در نمایشگاه کتاب امسال با در اختیار داشتن غرفه‌ای در سالن سرگرمی کودکان، فعالیت کمپین فرهنگی اجتماعی «حفظ جان کودکان با ایمنی راه‌ها» را کلید زده و ویژه برنامه‌هایی شاد و متنوع همراه با نمایش عروسکی، مسابقه، سرگرمی، جنگ شادی و... برگزار می‌کند تا نکات آموزشی لازم و روش‌های محافظت از خود و دیگران در خودرو و هنگام تردد در معابر عمومی، جاده‌ها و خیابان‌ها را به کودکان و خانواده‌ها آموزش دهد.





تمدید ساعت فعالیت نمایشگاه کتاب در روزهای پنجشنبه و جمعه به مدت یک ساعت تمدید شد. سید مهدی جعفری، مدیر کمیته روابط عمومی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اعلام این خبر به مهر، گفت: نمایشگاه کتاب تهران در روزهای پنجشنبه و جمعه (۲۴ و ۲۵ اردیبهشت ماه) به مدت یک ساعت تمدید شده است و بر این اساس نمایشگاه در این دو روز از ساعت ۱۰ تا ۲۱ در مصلی دایر خواهد بود. وی در مورد احتمال تمدید زمان فعالیت نمایشگاه در روز پایانی آن (شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه) افزود: هنوز تصمیم گیری در این مورد صورت نگرفته است.



کتاب‌های هنری در نمایشگاه کتاب
اکرم محمدی- نمایشگاه کتاب وی‌ترین یک ساله تلاش ناشران در حوزه نشر است و هر ناشری سعی می‌کند با آثار بهتر در نمایشگاه حضور پیدا کند و دستاوردهای خود را عرضه کند. در واقع نمایشگاه کتاب جولانگاه ناشران است و هر کس با هر موضوعی که کتاب منتشر می‌کند، سعی در ره رخ کشیدن توانایی خود دارد. در این میان نباید از جلب مخاطب غافل شد که بعد از انتخاب نوع کتاب، برای چاپ، باید این توانایی را داشته باشد که نظر مخاطبان را به خود جلب کند. یکی با جلد روی کتاب این کار را انجام می‌دهد و دیگری با نوع موضوعاتی که برای انتشار انتخاب می‌کند و ناشری دیگر هم با اسم نویسنده و مترجمانش.
چه کسی تعیین کننده است؟
از جلوی انتشارات «انسان بر‌تر» که عبور می‌کنی، جوانی با معرفی کتاب‌های تازه منتشر شده و همین طور کتاب‌های قدیمی، مجال گذر از این غرفه را نمی‌دهد. نگاهی که به کتاب‌ها می‌اندازی، اغلب رمان هستند. رمان‌های ترجمه شده از نویسندگان بزرگ و مطرح دنیا اما کتاب‌های تازه منتشر شده‌شان، فقط ۵ اثر است. مسئول این غرفه می‌گوید: وضعیت نمایشگاه، بد نیست، افتضاح است! هم کتاب گران شده و هم اینکه تعداد کتاب خوان کاهش پیدا کرده و مردم دیگر کتاب نمی‌خوانند. از او در مورد قیمت گذاری کتاب و اینکه آیا بر اساس فرمول قیمت گذاری رایچ، آثار خود را قیمت گذاری می‌کنند، پرسیدم. این جوان گفت: واقعیت این است که ناشران هر یک برای هر کتاب، قیمت خاص خود را تعیین می‌کنند و فرمول قیمت گذاری کتاب را رعایت نمی‌کنند. مثلا من کتاب ۱۱ هزار تومانی را ۲۳ هزار تومان قیمت گذاری کرده‌ام و حالا در نمایشگاه به خریدار تخفیف هم می‌دهم البته این کتاب‌ها بعدا در فروشگاه باید بماند و معلوم نیست که چه زمانی به چاپ دوم می‌رسد.
یک روش جالب
 «پشوتن» عنوان یک انتشاراتی است که در حوزه هنر و معماری فعالیت می‌کند. این ناشر امسال با هفت عنوان کتاب جدبد هنری به نمایشگاه کتاب آمده است. در غرفه این انتشاراتی، خانم جوانی به سوالات ما پاسخ داد و نحوه کارشان را چنین تشریح کرد: ما یک سایت هنری با عنوان «کافه دیزاین» داریم که از این طریق با مخاطبانمان ارتباط برقرار می‌کنیم و فهرست کتاب‌هایی را که به زبان‌های دیگر منتشر شده‌اند در سایت معرفی می‌کنیم و براساس نظر سنجی، مخاطبان اعلام می‌کنند که چه کتابی نیاز بیشتر جامعه هنری است و ما‌‌ همان کتاب را ترجمه و منتشر می‌کنیم و به همین دلیل هم استقبال از کارهای ما خوب است.



یادداشت سردار برای کتاب محبوب رهبر انقلاب

احمد یوسف زاده، نویسنده «آن بیست و سه نفر» از یادداشت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده پرافتخار سپاه قدس بر این کتاب تحسین شده خبرداد که قرار است در آینده نزدیک منتشر و در چاپ های بعدی کتاب به مقدمه آن افزوده شود. پس از آنکه رهبر معظم انقلاب بر آن بیست و سه نفر تفریظ نوشتند، حالا سردار سلیمانی هم با خواندن این کتاب، آن را تحسین کرده است. وی پیش از این هم یادداشتی زیبا برای معصومه آباد خالق کتاب «من زنده ام» نوشته بود. سردار قاسم سلیمانی مسئولیت تیپ ثارالله کرمان را در اوایل دوران دفاع مقدس برعهده داشت.

کتاب «آقای سفیر» خاطرات محمدجواد ظریف که سال گذشته در نمایشگاه کتاب رونمایی شده بود، در یک سال به چاپ ششم رسیده و همچنان با استقبال مخاطبان نمایشگاه مواجه است. کتاب در واقع گفت و گوی بلند محمد مهدی راجی با وزیر امور خارجه است که در مجموعه تاریخی نشر نی به چاپ رسیده و بخش های مختلف زندگی سیاسی ظریف را در چند دهه اخیر روایت می کند. هر چاپ آقای سفیر در شمارگان هزار نسخه به بازار آمده و احتمال دارد چاپ هفتم آن هم در نمایشگاه بیست و هشتم عرضه شود.

روزی مک کارتی، نویسنده روزنامه گاردین که به عنوان خبرنگار در جنگ آمریکا علیه عراق حضور داشت و پس از پایان جنگ هم چند سال در این کشور ماند، خاطره ها و مشاهده های خود را از ااین کشور جنگ زده در قالب یک کتاب روایت کرده است. انتشارات اندیشه ورزان نسخه فارسی «کسی به ما نگفت شکست خورده ایم» را با ترجمه فاطمه باغستانی به تازگی منتشر و در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران عرضه کرده است. مک کارتی 2سال در عراق ماند تا بازسازی این کشور را از نزدیک ببیند و سپس به انگلیس بازگشت و کتاب را منتشر کرد. نسخه انگلیسی کسی به ما نگفته بود شکست خورده ایم نخستین با سال 2006 منتشر شد.

در ادامه برنامه های فرهنگی هنری ششمین فرهنگسرای کتاب، حسین محب اهری، بازیگر قدیمی و قطب الدین صادقی، کارگردان سرشناس تئاتر صبح و عصر امروز برای علاقه مندان کتاب می خوانند و فردا صبح رامبد جوان، بازیگر طنز و مجری برنامه محبوب «خندوانه» مقابل دوستداران کتاب می نشیند. عبدالجبار کاکایی و حسین اسرافیلی هم امروز و فردا به فرهنگسرای کتاب می روند و شعر می خوانند. قصه خوانی مصطفی رحماندوست پای ثابت برنامه های فرهنگسراست که هر روز ساعت 15 اجرا می شود و خنیاگران مذهبی و گروه های نمایشی هم برنامه های خود را برای علاقه مندان اجرا می کنند.

برتراند مقیسه رئیس نمایشگاه کتاب پاریس در پنجمین روز نمایشگاه کتاب که به کشور فرانسه اختصاص یافته، تعداد بازدید کنندگان نمایشگاه کتاب تهران را 5 برابر نمایشگاه پاریس اعلام کرد و گفت: این فرصت خوبی است تا ناشران و نویسندگان کنار هم جمع شوند و درباره مسائل مختلف رایزنی و تبادل نظر کنند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: