انتشار: ۱۲:۴۲ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۴
رهبری می‌گوید: سرنوشت و آینده ۷۵ نفر نوازنده‌ی ارکستر فقط و فقط در دست آقای مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد است.
به گزارش تابناک فرهنگی،  علی رهبری (مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران) که این روز‌ها مشغول برگزاری کنسرت‌های خارجی خود است؛ از عقد قرارداد یکساله بنیاد رودکی با نوازندگان ارکستر خبر داد و گفت: ارکستر سمفونیک تهران در تمام ۱۲ ماه با مشکلات مختلف مالی و به خصوص اداری روبرو بوده و با امکاناتی بسیار ناچیز ولی با نظمی بی‌نظیر به کار خودش با رهبران و سولیست‌های مختلف می‌ه‌مان ادامه داده است.

ارکس‌تر سمفونیک تهران هنوز ۴۰ درصد امکانات ارکستر انتالیا را ندارد

وی افزود: من تا بحال ۶ بار مدیر هنری بوده‌ام و با بیش از ۱۲۰ ارکستر سمفونیک در تمام قاره‌ها کار کرده‌ام ولی در هیچ کشوری نوازنده‌هایی با این از خودگذشتگی ندیده‌ام. ارکستر سمفونیک دولتی انتالیا برنامه‌ها، سولیست‌ها و رهبرانش مانند ۱۲ ماه گذشته خیلی شبیه به ارکستر سمفونیک تهران بوده با این تفاوت که ارکستر تهران فقط به امید من و آقای مرادخانی است و اینکه سرانجام در اسفند ماه انشااله وضع قرارداد نوازنده‌ها روشن خواهد شد. کسانی که در تمام این ماه‌ها همه مشکلات مالی و اداری را تحمل کرده و با عشق و علاقه کار کرده‌اند.

او ادامه داد: ارکستر سمفونیک تهران هنوز ۴۰ درصد امکانات ارکستر انتالیا را هم ندارد ولی با امید و زحمت فراوان کیفیت کارش را طوری نشان داده که به خاطر آن ۳ ماه دیگر به نمایندگی از طرف ایران به کشور چین می‌رویم و در کنسرت اختتامیه فستیوال بین‌المللی شانگای با برنامه‌ای که برای کنسرت افتتاحیه جشنواره فجر اجرا کردیم؛ کنسرت خواهیم داشت.

رهبری همچنین درباره سفر ارکستر ایران به اتریش توضیح داد: به خاطر زحمت شبانه روزی همین بچه‌ها؛ ما سال آینده برای کنسرت افتتاحیه فستیوال بروکنر به نمایندگی از طرف ایران به کشور اتریش دعوت شده‌ایم. این دعوت و حضور برای خیلی از ارکس‌تر‌ها یک آرزو بیشتر نیست.

مسئولان‌شناختی از موفقیت‌های ارکستر سمفونیک ندارند

مدیر هنری ارکستر سمفونیک ضمن ابراز تاسف از اینکه مسئولان‌شناختی از موفقیت‌های این حوزه ندارند؛ گفت: در ایران مسئولان با این رشته آشنایی ندارند و ممکن است حد اهمیت این موفقیت‌ها را برای یک کشور درک نکنند. در حالی که در کشورهای عربی همسایه که خودشان ارکستر ندارند؛ آنقدر این مسئله مهم است که خودشان ارکستری از خارج آورده‌اند.

وی افزود: البته به عقیده من هیچکدام از مسولین هیچ گناهی ندارند ولی شاید لازم باشد مثل پدر و مادرهای ما هم که آشنایی زیادی با این رشته فرهنگی نداشتند؛ بیشتر مطالعه کنند و از افراد مورد اطمینان اطلاعات بدست بیاورند. افرادی هستند که به عنوان مشاور فقط منافع خود و دوستان خود را می‌بینند و مسئولان را آگاهانه در سطح خودشان نگه داشته‌اند. این افراد حتی به کنسرت‌های ارکستر سمفونیک نیامده‌اند.

این رهبر ارکستر ادامه داد: به همین دلیل هم عده‌ای با نفوذ؛ از موفقیت‌عده‌ای‌های روز افزون ارکستر خوشحال نیستند. همین ارکستر با عمر کوتاهش قطعات ۱۱ آهنگساز ایرانی را برای موسسه ناکسوس برای اولین بار در ایران در بالا‌ترین سطح ضبط کرده است.

مرادخانی وعده افزایش بودجه ارکستر را داده است

رهبری با بیان اینکه ارکستر سمفونیک تهران بعد از یکسال هنوز قرارداد درستی در دست ندارد؛ بیان کرد: امید ما فقط به فقط به قول آقای مرادخانی است که چندین بار اشاره کرده‌اند سال آینده این مشکلات برطرف خواهند شد و به خصوص بعد از کنسرت افتتاحیه جشنواره فجر به بنده گفتند خیالتان راحت باشد قرارداد شما و نوازنده‌ها مشکلی ندارد و بودجه ارکستر در سال آینده بالا‌تر هم خواهد رفت.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران درباره رقم قراردادهای ارکستر توضیح داد: ما برای نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران با یک هیات ژوری بین المللی برای اولین بار آزمونی برگزار کردیم و الان لیست ۷۵ نفری برای امضا کردن آماده شده است. از نظر دستمزد‌‌ همان دستمزدی در نظر گرفته شده که ۱۲ ماه پیش پیش بینی شده بوده یعنی یک میلیون و پانصد کمترین؛ دو میلیون گروه دوم؛ دو میلیون و پانصد گروه سوم و سه میلیون برای سه کنسرت مایستر در ماه در نظر گرفته شده است.

مسئولان خانه موسیقی نزدیک ارکستر هم نیامدند

رهبری ادامه داد: ما اگر در کشور دیگری بودیم، در این ۱۲ ماه برای دریافت کمک می‌رفتیم سراغ خانه به اصطلاح موسیقی ولی در ایران نیازی نبود چون که آن‌ها خودشان تمام مشکلات ما را می‌دانستند اما نه تنها به این ۷۵ نوازنده کمکی نکردند بلکه برای راضی نگه داشتن منافع رفقای خودشان حتی نزدیک ارکس‌تر سمفونیک هم نیامدند.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران همچنین درباره ارکستر سمفونیک با شهرداری تهران گفت: در این باره هنوز خبری نشده ولی باعث افتخار و خوشحالی من شد وقتی شنیدم آقای مختاباد پیشنهاد مرا برای حمایت و تشکیل ارکستر سازهای ملی قبول کرده‌اند و برای آن آزمون گذاشته‌اند به خصوص با رهبر منتخب من استاد اسماعیل تهرانی.

 کارهای بالا‌تر ظرفیت تان را قبول نکنید

او با انتقاد از شرایط موسیقی اظهار داشت: به نظر من خانه و جشنواره موسیقی که هر دو گرفتاری‌های فراوانی در ایران پیدا کرده‌اند؛ هیچگونه اشکال اساسی ندارند. فقط باید مسولین مالی و به اصطلاح هنری و مشاورین پشت پرده‌اش جایشان را با ایرانیان قوی‌تر عوض کنند. لطفا از برخی آقایان در خانه موسیقی درس بگیرید و حتی در صورت اصرار مسولین هم مدیریت و مسولیت چنین کارهای بالا‌تر ظرفیتتان را قبول نکنید.

رهبری همچنین خبر داد: من هفته آینده قبل از برگشت برای چند کنسرت در وین و براتیسلاوا برای چند روزی به تهران می‌آیم و انشااله در حضور آقای مرادخانی قرارداد آینده ارکستر سمفونیک تهران بالاخره تکمیل و برای امضا آماده خواهد شد.

او در پایان گفت: من در کنار کنسرت‌هایم در بلژیک، انگلیس، آلمان، اتریش، سوییس، اسلوواکی و یا کره جنوبی از حدود ۲۰ سال پیش بخاطر نزدیک بودن به ایران مرتب به ترکیه آمده‌ام و به آن‌ها علاقمند شده‌‌ام. حدود ۱۰ سال در آنکارا و ۱۴ سال در استانبول رهبری کرده و الان حدود ۴ سال است که مرتب به ارکستر جوان و تازه نفس انتالیا می‌آیم و مانند ارکستر جوان تهران آن‌ها را خیلی دوست دارم. در این فصل هنری این سومین باری است که این هفته با ویولونست مشهور لیتوانی ایلیا گروبرت برنده مسابقات ژنو، مسکو، هلسینکی کنسرت می‌دهیم.
منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
  • زهره
  • France
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
0
0
تصور كنيد دوستان صحنه را : روساى فستيوال بروكنر نشسته اند و جلسه براى انتخاب اركستر كنسرت افتتاحيه برگزار شده است. تعداد زيادى هم ( حدودا ٨٠ هزار نفر!!!) از رهبران و نوازندگان اصلى بهترين اركسترهاى جهان بيرون در ايستاده و در آرزوى انتخاب شدن براى كنسرت افتتاحيه رنگ به صورت ندارند. با يك بررسى حرفه اى تصميم گرفته مى شود مايسترو على رهبرى با اركستر سمفونيكى كه كمتر از يك سال با چند رهبر و سوليست گمنام ناگهان سرنوشت موسيقى كلاسيك جهان را تغيير داده اين فستيوال را با اركسترى كه تاكنون از اجراى آثار چايكوفسكى عبور نكرده فستيوال بروكنر را افتتاح كند!!!!!!!!! خود بروكنر از ذوق اينكه چگونه اركسترى كه بزرگترين ضعفش در بخش سازهاى بادى برنجى است و نوازندگان سازهاى ضربيش حتى تحصيلات آكادميك موسيقى ندارند چند روزى از جهان برزخ مرخصى گرفته و در حال اسپند دود كردن دور سر مايسترو رهبرى است. از سوى ديگر واشنگتن و چين نگران عدم حضور اين اركستر معجزه ى قرن در برنامه ها يشان هستند. بله معجزه قرن!!!!!!!!!!!!
اركسترى كه در همين ١١ ماه با چند كنسرت و به قول خود رهبرش بدون حقوق و قرارداد كار كرده و چندين برنامه اش هم لغو شده و بى تماشاگرترين برنامه ى سال در تهران بوده ناگهان به يكى از مهمترين اركسترهاى جهان تبديل شده!!! درست مثل نابغه اى كه در ١١ ماه متخصص جراحى شده و چشم به دستان رهبر آن دوخته اند.
كاش مايسترو بى نظير ما اقلا سال ١٣٨٤ ظهور مى كرد كه اقلا كلكسيون معجزات قرن ما كامل تر مى شد.
البته براى ايشان هيچ وقت دير نيست!
  • بهزاد
  • France
  • ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
0
0
اين ويولنيست قهار كه حتى يى دونم ضبط با يه كمپانى درست حسابى نداره
به قول يكى از بچه ها اگه اين انقد معروفه چرا ما نميشناسيمش