انتشار: ۱۰:۱۴ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۴
حیدر کاکی: سیدخیال یادگاری به عنوان استاد و صاحب نظر در حوزه موسیقی تنبور شناخته شد و در مراسم و جمخانه ها با تنبور نوازی و کلامخوانی وظیفه خود مبنی بر حفظ و اشاعه موسیقی تنبور را در حد کمال به انجام رساند.
به گزارش خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی، سیدخیال یادگاری یکی از مهمترین راویان موسیقی تنبور کرمانشاه 20 بهمن امسال در سن 81 سالگی دار فانی را وداع گفت؛ به مناسبت درگذشت این پیر تنبورنوازی کشورمان حیدرکاکی آهنگساز و نوازنده تنبور یادداشتی برای تابناک فرهنگی ارسال کرده است که در ادامه می آید.

حیدر کاکی در این یادداشت آورده است:

ساز تنبور از دیرباز تاکنون روایت گر فرهنگی موسیقایی و کهن  در ایران زمین بوده است. و از روزگاران قدیم تا به امروز نوازندگان تنبور و کلامخوانان به رسم قدیم، این فرهنگ کهن را در قالب آیین موسیقایی خود در جمخانه ها و مراسم آیینی و مجالس و شب نشینی ها با ساز مقدس تنبور بازخوانی می کنند. و مردم با همراهی و همنوایی و هم آوایی و با ذکر و سرمستی نقش خود را به عنوان بخشی از این فرهنگ ایفا می کنند. و همواره نوازندگان تنبور نیز به واسطه این ساز مقدس و حفظ  و نشر این فرهنگ کهن از جایگاهی ویژه و ارزش والایی در میان اجتماع خود برخوردار بوده اند.

خانواده سادات یادگاری یکی از خانواده های تاثیر گذار در زمینه  تنبور نوازی و کلام خوانی در منطقه گوران طی یک قرن گذشته بوده اند. آنها در دِهی به نام سیمانی در نزدیکی گهواره و در دامنه کوهی به نام پنج سواره ساکن هستند. و مرحوم سید فتاح معروفترین تنبورنواز آنها بوده و ایشان نیز شاگرد بزرگترین استاد دوران خود استاد سرخاو بوده است. مرحوم سید خیال و مرحوم سید ناصر یادگاری که هر دو از تنبورنوازان صاحب نام بودند از برجسته ترین شاگران ایشان محسوب می شدند.

استاد سید خیال یادگاری فرزند مرحوم سید فتاح و متولد 1313 یکی از آن کلامخوانان و تنبور نوازان بزرگ معاصر بود. وی از کودکی نزد پدر با جدیت فراوان فراگیری تنبور را آغاز نمود.از آنجا که نوازندگان تنبور در میان مردم جایگاه والایی داشتند و با توجه به عشق و علاقه ایشان نسبت به تنبور و مقامهای باستانی آن، تمام مشکلات و سختی ها را به جان خرید و با تمرین و ممارست و شاگردی نزد پدر و حضور در مراسم و مجالس کلامخوانی تمام مقامهای تنبور را فرا گرفت. و به تدریج به عنوان استاد و صاحب نظر در حوزه موسیقی تنبور شناخته شد و در مراسمها و جمخانه ها با تنبور نوازی و کلامخوانی وظیفه خود مبنی بر حفظ و اشاعه موسیقی تنبور را در حد کمال به انجام رساند. 

دو فرزند ایشان به نام سید قباد وسیدجواد یادگاری موسیقی تنبور را از پدر آموخته اند و از دیگر شاگردان ایشان می توان سید سیاوش و سید سلیم یادگاری را نام برد. که در این میان سید سیاوش یادگاری بیشتر تحت تاثیر استادش بوده است. علیرغم عدم علاقه مرحوم سید خیال به حضور در جشنواره ها  و محافل رسمی اینچنین درهشتمین جشواره موسیقی نواحی با اسرارنزدیکانش تنبور نواخت و به عنوان یکی از پیشکسوتان موسیقی تنبور از او تجلیل به عمل آمد. وسرانجام پس از81سال زندگی پربرکت در روز سه شنبه بیستم بهمن ماه94در  زادگاهش دیده از جهان فرو بست. روحش شاد ویادش گرامی.

 در پایان متذکر می شوم هنرمندان و خنیگران زیادی تاکنون در حفظ  و نشر این فرهنگ موسیقایی رنج و زحمت کشیده اند و پیشینیان و پیشکسوتان ما خون دلها خورده اند تا موسیقی تنبور امروزه به عنوان یکی از مهمترین مجموعه های موسیقی این سرزمین و حتی در سطح جهانی معرفی شده است. امیدوارم تمامی هنرجویان تنبور با مشق و عشق و شاگردی راه آن مرحوم و دیگر پیشکسوتان را به درستی ادامه دهند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: