انتشار: ۱۱:۰۹ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
نشست «نشر به‌مثابه یک صنعت» روز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه با حضور حسن کیائیان مدیر نشر چشمه، فرهاد تیمورزاده مدیر انتشارات تیمورزاده، رضا‌ هاشمی‌نژاد مدیر نشر افق و مهدی فیروزان رئیس موسسه شهر کتاب در تالار گفتگوی نمایشگاه کتاب برگزار شد.
اشتباه نکنید منظور از آقای فیروزان از خواننده کتابخوان است! به گزارش تابناک، فرهاد تیمورزاده در این نشست با انتقاد از دخالت‌های دولت در حوزه نشر گفت: دولت باید نشر را به ‌مثابه یک صنعت بپذیرد. در هر کجا که دخالت دولت در بخش‌های خصوصی کم باشد یا اصلا نباشد شاهد پیشرفت چشمگیری در آن بخش هستیم اما با دخالت دولت مساله کاملا برعکس می‌شود.

وی در خصوص خروج ارز از کشور برای خرید کتاب گفت: افرادی هستند که با دریافت پول‌های کلان کتاب‌های خارجی را وارد ایران می‌کنند و همین افراد عضو اتحادیه ناشران می‌شوند. در کجای دنیا کتاب وارد شده، کتاب ناشر به حساب می‌آید؟!

مهدی فیروزان نیز با تایید اقتصادی بودن صنعت نشر گفت: سرعت تحولات جهانی آنقدر افزایش یافته که ما اگر پیش‌فرض‌هایمان را با سرعت تحولات یکی نکنیم از پیشرفت در حوزه نشر عقب می‌مانیم.

رئیس موسسه شهر کتاب درباره تغییر شعار نشر به‌مثابه فرهنگ گفت: تعاریفی که در قدیم از حوزه نشر می‌شده رو به زوال رفته است. اگر روزگاری نشر به‌مثابه فرهنگ به شمار می‌رفت در دنیای امروز نشر به‌مثابه یک صنعت است. دلیل آن هم این است که روزگاری نشر در گرو حمایت دولت‌ها بود ولی در حال حاضر کشورهای پیشرفته به این نتیجه رسیده‌اند که باید صنعت نشر به دست افراد خصوصی سپرده شود و نمونه بارز این موضوع ندادن یارانه (سوبسید) به ناشران است.

فیروزان درباره دخالت دولت در بخش تقاضا و عرضه کتاب گفت: دولت باید شرایطی ایجاد کند تا عرضه و تقاضای کتاب با هم هماهنگ باشد. به عنوان مثال هر وقت یک کتاب ۴۰۰ جلد فروخته می‌شود، ناشر برای چاپ دوم آن ۷۰۰ جلد سفارش دهد زیرا معمولاً امکان برگشت کتاب وجود دارد. بنابراین باید دولت به گونه‌ای به این بخش نظارت کند. دولت می‌تواند مشتری‌سازی کند و خواننده پرور باشد نه اینکه در مناسبات نشر دخالت کند.

رضا‌ هاشمی‌نژاد نیز در این نشست عنوان کرد: به موفقیت دست نیافته‌ایم، بنابراین به نشر باید به عنوان یک صنعت نگاه کرد نه به عنوان یک فرهنگ.

مدیر نشر افق درباره حذف یارانه‌ها از حوزه نشر گفت: دولت باید یارانه‌ها را از حوزه نشر بردارد و همچنین سیاست دادن بن به خوانندگان کتاب را کنار بگذارد تا به این وسیله خوانندگان را فقط به سمت یک کتاب هدایت نکند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفتگو با جهان» از تاریخ ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: