انتشار: ۱۰:۵۷ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
علی رهبری مدیر هنری و رهبرارکستر سمفونیک تهران هم اکنون مشغول تمرین و کار با ارکستر سمفونیک دولتی آنتالیاست . او که بعد از اجراهای ارکستر سمفونیک تهران به ترکیه سفر کرده تا اجراهایی با این ارکستر داشته باشد از وضعیت موجود ارکستر و نوع نگاه برگزار کنندگان جشنواره موسیقی فجر انتقاد کرد.
دلم برای ارکستری که هر ماه تهدید به بستن می شود شاد نیست / مسئولین درک بیشتری از فستیوال ندارند
به گزارش خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی، علی رهبری در یادداشتی که در اختیار تابناک فرهنگی قرار داده آورده است: من هم اکنون مشغول کار کردن با ارکستر سمفونیک دولتی آنتالیا هستم ، ارکستری که از نظر سنی میتوان آن را  با ارکستر تهران مقایسه کرد چرا که همه نوازندگان آن  جوان  پر انرژی و پر از انگیزه  و دارای امید و آرزو هستند.
طی  ۲ ماه گذشته این سومین باری است که اینجا دعوت شده ام اما سابق وقتی اینجا می آمدم خوشحال می شدم ولی الان این حضور و دیدن این ارکستر مرا  خیلی غمگین می کند چرا که در تمام مدت در حال مقایسه این ارکستر با ارکستر سمفونیک تهران  هستم. ارکستر تهرانی که تقریبا تمام مسولینش قادر به درک آن نیستند  و نمیتوانند بدانند و درک کنند این ۷۵ نفر در ۱۱ ماه گذشته  چه کرده اند و چه زحماتی کشیده اند.
من در حال مقایسه ارکستر سمفونیک تهران هستم که در ۱۱ ماه عمرش، بیش از ۱۱ بار دست گدایی جلوی بنیاد رودکی دراز کرده  و با این وجود هیچ ماهی حقوقش را درست دریافت نکرده و هنوز هم  دستمزدش را کامل دریافت نمیکند.ارکستری که هیات مدیران به اصطلاح سیاست گذاری آن هیچ تجربه و اطلاعی در موسیقی سمفونیک ندارند.ارکستری که هر ماه تهدید به بستن آن می شود.ارکستری که برایش عمدی تبلیغ نشده که ثابت کنند مخاطب ندارد و از شرش راحت شوند و در عین حال بلیط هایش فروش میرود ؛مردم دوستش دارند و تشفیقشان میکنند .
ارکستری که به خاطر کیفیت کارش به جشنواره های چین و اتریش دعوت شده ولی در جشنواره مملکت خودش به زور یک برنامه برایش در نظر گرفته بودند
ارکستری که  در جشنواره مملکتش شاید حرفه ای ترین و بالاترین سطح هنری را عرضه کرده ولی هیچکس از آن حتی یادی هم نکرد.
حالا شاید متوجه شوید چرا دیگر دلم در اینجا شاد نمی شود.
در اینجا وقتی بیاد بچه های خودمان می افتم دلم میسوزد و راستش کمی خجالت هم می کشم.
جشنواره فجر آمد و رفت و مسولین هم از آن بسیار راضی بودند  چرا که  راضی نباشند .مسولین ما بیشتر از این را نه دیده اند و نه درک آن برایشان مقدور است.اگر دیده بودند متوجه می شدند که اگر اسم این برنامه ها فستیوال است پس در شهری مثل استانبول هر ۲ هفته یک فستیوال موسیقی برگزار می شود چرا که  برنامه هایشان خیلی شبیه جشنواره موسیقی فجر است .
آدم دلش میسوزد اکثر رسانه ها هر روز روزی چند بار  بدون انتقاد  از جشنواره حمایت کردند و این برای کسی که تجربه ای داشته باشد حیرت انگیز است. ادم دلش میسوزد که هنر مندان ایرانی  فراوانی هستند که کسی سراغشان نمیرود همانطور که ۴۰ سال سراغ ما نیامدند.آدم دلش میسوزد که ما شخصیت های فراوانی در رشته های هنری داریم ولی فقط چند نفر از آقایون و خانم ها را در همه جا میبینیم.همه جا همانها هستند؛ همان چند آهنگساز ؛ همان چند رهبر؛ همان چند نوازنده  سنتی ، انگار که بقیه وجود ندارند.
در ایران فرقی بین دفتر موسیقی یا خانه موسیقی وجود ندارد فقط به همینجا هم ختم نمیشود هر کجا که بروی همین ها هستند. در ایران احتیاجی به وزارت فرهنگ و ارشاد در موسیقی نیست چونکه در هر صورت یک عده بخصوصی تقریبا تمام کارها را کنترل می کنند. 
من از روزی که به ایران آمده ام هر کاری را که دیده ام توسط چند نفر بیشتر کنترل نمیشده؛ بنیاد رودکی ، دفتر و خانه موسیقی و تقریبا تمام شوراهای موجود یکی هستند. همه چیز دست یک گروه است که از خانه موسیقی شروع شده تا صدا و سیما و در تمام راهروهای وزارت فرهنگ و ارشاد.
مسولین،  خودشان هم در دست این افراد گیر کرده اند چونکه نه تنها این افراد ساخته و پرداخته دست خودشان بوده  بلکه دیگر نمیدانند چطور از مزاحمتشان خلاص شوند.












ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
  • ناشناس
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
1
2
زنده باد بزرگمرد موسيقى ايران او تنها كسى است كه جرات كرده جلوى أمثال سرير و ....قد علم بكند،به درستى ميگويد كه اين عده بر روى موسيقى كشور چمبره زده اند و با نادانى خويش موسيقى ايران را به انحطاط كشانده اند
  • آرش
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
2
1
دوران مديريت ضعيف على رهبرى هم به سر رسيده و اين فرافكنى و اتهام زنى ها هم مقدمه ى همين امر است. اگر ايشان مدير هنرى بودند ابتدا وضعيت اساسنامه ى اركستر و طى آن تعداد دقيق اعضا در هر بخش، ميزان حقوق و مزايا و وضعيت بيمه، اضافه كار، نحوه ى تبليغات و بليط فروشى و ... را روشن مى كردند و سپس دوستان ريز و درشت خود را براى اجرا در سالن هى بى تماشاگر به اركستر به زعم خودشان بى حقوق تحميل مى كردند.
جامه ى نامرئى برتن پادشاه كم كم دارد تن عور پادشاه را عيان مى كند.
  • آرش
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
2
1
لابد انتظار داشتند جشنواره را هم مانند اركسترها به دست ايشان مى سپردند!
  • عرفان
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
1
3
آقای آرش عزیز، شما عضو این ارکستر هستید که اینجوری با اطمینان حرف میزنی؟ ولی من عضو این ارکستر هستم، و باید بگم بچه های این ارکستر حتي حاضرند بدون پول با افتخار با ایشون کار کنند. مشکل، مدیریت ضعیف کسان دیگریست که دورانش هیچوقت تمام نمیشود. و یک سوال اینکه دوست عزیز شما برای موسیقی ایران چه کردی که اینجوری شعر میگویی؟ ۱۱ ماه نه آیا یک ساعت کاری کردی موسیقی کشورت رو به جلو بره؟ حرف زدن کار همه است ولی عمل کردن کار هر کسی نیست.
  • حميد
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
0
0
البته كه بله حتماً
  • یک نوازنده ی بد بخت
  • United States
  • ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
0
1
علی رهبری فقط یک بازیچه بود فقط و فقط برای چپاول بودجه ایی که در دست بنیاد رودکی بود ... البته خود جناب رهبری هم بی نصیب نموندن با حساب 70 میلیون در ماه حقوق دریافتی !!!
اینجا فقط 99% روابط و 1% کیفیت کار مهمه در همه چیز نه فقط موسیقی
  • آرش
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
1
3
عرفان عزيز، به نوازندگانى كه بدون پول با اركسترى كار كنند، نوازنده ى آماتور گفته مى شود كه معمولا از سطح خوبى برخوردار نيستند. به دو دليل : يا تحت تكفل خانواده ى خود هستند پس نوجوان و بى تجربه اند و يا منبع درآمد ديگرى دارند پس باز هم فرصت تمرين نداشته و سطح نوازندگيشان پايين است. همان طور كه ديديد نوازندگان خوب اركستر يك به يك از آن جدا شدند، اين اولا. ثانيا من در مورد سطح هنرى رهبرى حرفى نزدم، گفتم اگر مدير هنرى بودند از ابتدا جلوى اين مشكلات گرفته مى شد، گفتيد براى موسيقى من چه كرده ام، اگر هشيار مى بوديد از جمله ى آخرم به وام ،امل من مى رسيديد و مى فهميديد چه كرده ام.
  • آرش
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
1
2
ضمنا آقاى عرفان، شايد نزديك به سن امثال جوانانى مثل شما هم در اركستر سمفونيك تهران و هم در اركسترهاى معتبر اروپا نوازنگى كرده ام و البته هم رهبر زياد ديده ام هم مدير هنرى،
  • amir
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۶
0
1
نظر من و قربان چرا منتشر نمی کنید؟!من حرف دل بچه های کر تالار و زدم...شما که هم پارتی بازی می کنید...دلتون بسوزه برای موزیکه این مملکت...شما نظره من و بذار اینجا...فول می دم روز اول 100 تا لایک می خوره.
  • عرفان
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۶
1
1
آقای آرش عزیز، بنده به هیچ عنوان ادعای حرفه ای بودن نکردم، اعضای ارکستر SBYOV در ابتدای تشکیل این ارکستر برای چند سال به صورت رایگان در این ارکستر نوازندگی کردند چون هدف بزرگ داشتند و امروز به آن رسيدند و حالا یکی از حرفه ای ترین ارکستر های جهان است. اگر به نظر شما آنها هم آماتور و سطح پایین هستند خیلی ممنون که منو آماتور ميدونيد. البته امیدوارم این ارکستر رو بشناسید. اگر چشم انداز ارکستر سمفونیک تهران هم همین باشد که هست، افتخار میکنم که آماتور ترین آدمها دور هم جمع شده ایم و رو به حرکت مثبت هستیم. و اصلا دلم نمیخواد پا در دنیای حرفه ای شما بذارم. و اگر شما مرا به جرم جوان بودن مؤاخذه میکنید که بارها اشاره کردید، پس مهر تایید بر این جملهء استاد رهبری میزنید ( که ما شخصیت های فراوان در رشته هنری داریم ولی فقط چند نفر از آقایون و خانم ها را در همه جا میبینیم. همه جا همانها هستند همان چند آهنگساز و نوازنده انگار بقیه وجود ندارند.) شما هم به این روش عادت کرده اید. البته ما ذهن فراموش کاری داریم و یادمان رفته قبل از ایشون برای چند سال اصلا ارکستری نبود و اگر هم بود وضع خنده داری پیدا کرده بود در سالهای آخر و فقط اسمی از ارکستر سمفونیک داشت و اجراهای مناسبتی آبروی این ارکستر رو برده بود و همان نوازنده های حرفه ای که شما میگویید باز هم نبودند و ترک کرده بودند. استاد آرش عزیزم، بنده افتخار میکنم که از نگاه شما يک نوازنده آماتور هستم وهیچ ادعای حرفه ای بودن ندارم چون دنیای حرفه ای هم خیلی زیبا نیست و امیدوارم هرچه سن من بالاتر میرود شما هم در دنیای حرفه ای خود موفق تر از سال پیش باشید و رهبر و مدیر هنری بیشتری ببینید.
  • آرش
  • Armenia
  • ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۶
0
1
نقد و نظرها داشت جالب مى شد، پاسخى از دوستان نيست، اين نيز به معنى پايان كار على رهبرى به شكل فعلى است، مديران بنياد رودكى به موقع جلو ضرر را گرفتند،
هيچ وقت دير نيست، حيف عرفان عزيز ديگر قادر نخواهد بود بدون پول و با افتخار نوازنده ى اركستر سمفونيك يك كشور باشد!
  • امين
  • Armenia
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۶
0
1
نظر amir چرا نيست پس؟
  • آرش
  • Armenia
  • ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۶
0
1
آنقدر دير نظرات مى گذاريد كه بحث سرد مى شود!!!!!!
  • امیر
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۷
0
1
دوست عزیز ناظر منظورم کامت اول بنده بود که 4 روز پیش گذاشتم ومنتشر نکردید...نه این.
  • عرفان
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۷
1
0
استاد بزرگوار آرش، انتقاد با کینه توزی تفاوت بسیار زیادی دارد. من اگر از این روحیه شما آگاه بودم اصلا بحث رو آغاز نمی کردم. ولی پایان میدهم. اما گویا شما در موسیقی ( حالا از چه راه هایی) خیلی درامد خوبی دارید که حرف من انقدر باعث تعجبتان شده. ( خودمانیم خالتور جماعت هم پول و درامد خوبی داره، ولی سطح کار و نتیجه کارش با درامدش سنجیده میشه یا با کارهایی که اجرا کرده؟) به هر حال امیدوارم با این تفکر روز به روز از دنیا و افکار آرتیستی فاصله نگیرید. افکار انسان باعث پرورش و شکل پیدا کردن شخصیت اون فرد میشه و خیلی ها هستند با افکار پوچ ،دنیای پوچی برای خودشون میسازند. موفق باشید استاد آرش بزرگ.
  • آرش
  • Armenia
  • ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۷
0
1
عرفان گرامى، من نمى دانم كجا شما را مواخذه كرده ام، نوشته ى من را دوباره بخوانيد! و اما چون اينجا محل و واسط محاوره ى خصوصى ما نيست، بهتر است به مسئله ى اصلى بپردازيم. شما چند جوان علاقه مند و كوشا و فداكار نماينده و صداى بيش از ٧٠ نفر اعضاى اركستر سمفونيك دولتى يك كشور نيستيد. تاسيس، اداره وهدايت يك اركستر سمفونيك امروزه مانند نيمه ى اول قرن بيستم حرفه ى يك شخص به عنوان رهبر و مدير هنرى نيست و نياز به يك سيستم ادارى، بازرگانى و هنرى تخصصى دارد وگرنه داشتن آن تا اين حد حائز اهميت و افتخار يك كشور نبود. درست مانند اين است كه بفرماييد كارگران صنعت خودروسازى ما فعلا تا مدتى بدون حقوق و فداكارى كار خواهند كرد!!! چنين صنعتى ناگفته پيداست كه نياز به يك استراتژى، سياست و كارآزمودگى هاى ويژه ى خود دارد. برداشت دوستانى پاك و مهربان و هنرمند مثل شما از يك اركستر دورهمى براى اجراى چند اثر در دوره ى زمانى نامشخص است. در برنامه ى مهر تا مهر منهاى تمام كاستى هايى كه گفتم چه رابطه ى منطقى بين رپرتوار اجرايى در هر برنامه و چه نظام هدف دارى در مجموعه ى آن مشاهده مى كنيد. مسئله مهم تر و پيچيده تر از آن است كه تصور مى كنيد دوست من.
  • آرش
  • Armenia
  • ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۷
0
1
من از مدت ها پيش در حال نگارش تحقيقى در مورد SBYUV هستم تا هنرمندان جوانى مانند عرفان به زبان فارسى و به درستى تاريخچه و نحوه ى تشكيل اين اركستر را بفهمند. البته نام تحقيق من el systema و اشاره ام به بنيان گذار اين سيستم و روش هايى براى تطبيق و بومى سازى اين روش با داشته هاى موسيقايى كشور ايران در اين زمينه است. بنابراين تصور نكنيد كه اين اركسترى است كه مثلا اوايل مجانى كار مى كردند و به دليل علاقه و مجانى كار كردن به اينجا رسيده اند كه بسيار ساده انگارانه است. فلسفه ى اين سيستم، اركان آن، راه طولانى تحقق پديد آورنده ى آن و ... بسيار پيچيده تر از آن است كه برخى متصور مى شوند. ضمنا با چه متر و معيارى گفته شده كه اين اركستر اينك يكى از حرفه اى ترين اركسترهاى جهان است؟ لطفا منبع معرفى كنيد. البته بايد بپرسم بفرماييد شاخص هاى يك اركستر حرفه اى را مى شناسيد يا مى توانيد فقط ده مورد آن را فقط نام ببريد؟ در ماه چند مقاله و نقد و بررسى در مورد موسيقى كلاسيك امروز در جهان توسط شما مطالعه مى شود؟
  • محمود
  • Armenia
  • ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۷
1
0
اجراهاى مناسبتى خنده دار كه آبروى اركستر را برده يعنى چه!!!!!؟؟؟؟؟
اجراى اركستر سمفونيك مثلا براى سالگرد دفاع مقدس يا آزادى خرمشهر ظاهرا از نظر برخى آبروبر و خنده دار است. اگر نبودند اين رزمندگان و مبارزات و شهدا مى خواهم بدانم اين منتقدان از كجا به عمل مى آمدند!؟
يا مادران و خواهران و كشور و كيانمان كجا بود امروز؟
شرم كن و حيا داشته باش و پا را به اندازه گليمت دراز كن
  • عرفان
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
0
0
آرش عزیز کاملا حق با شماست، من در این بحث از شما کلی آموختم. خیلی ممنونم از شما.
  • عرفان
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
0
0
محمود عزیز بزرگوار، حرف من به شکلی نبود که شما به من اینطور بی احترامی کنید. عزیزم دعوا که نداریم. اولا کلی اجراهای مناسبتی داشت ارکستر شما چرا برداشت از یک موضوع دارید؟ دوما من هم با شما 100% موافقم اجراهايي که برای شهدا برگزار میشه باید در حد مقام والای آنها باشه. یعنی اجراهایی خیلی خیلی بهتر از آن،من با شما موافقم و خوشحالم که نگاه شماانقدر زیباست.
  • امیر
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
0
1
من کامنتم و دوباره می زارم.لطفاً حذف نکنید اقای ناظر...اقای رهبری که هی دم از فرصت دادن به جوانها می زنن خودشان هم میانه این جوانها پارتی بازی شدیدی رو در تالار به راه انداخته اند...از ارکستر صحبتی نمی کنم چون که کمتر باهاشون در ارتباط بودم...ولی در کر و وکال...ایشان باید خجالت بکشن!!تا حالا چند خواننده جوان اوپرای این مملکت رو به خاطر زدو بندی که با اقای فلانی دارند که اسمشون رو نمی برم...اجازه رو سن رفتن توی تالار رو نمیدهن...اقای فلانی کیست؟دست نشان ده خوده ایشان که ادعا دارن سلیست فلان تاتر در اتریش هستند...استاد دانشگاه گرتس هستند و...که با پیگیریهایی که بنده کردم هیچ کدام صحت نداشته...در یکی از تمرینها که خودم شاهد بودم دوستانی در گروه کر بودند که قابلیت خوبی در وکال دارن...در پرسشی که داشتم به من گفتند به ما اجازه تست دادن برای سلو نمی دهند و اگر هم بدهن ما رو رد می کنند.اقای فلانی دوستان و شاگردان خود رو در قبال گرفتن رشوه رو سن می اورند...که دوستان ایشان در سطح پایینی در وکال هستند...که فقط باعث خنده اهل فن می شود.اقای رهبری هیچ وقت دلشان برای نسوخته...کسی که 47 سال این مملکت و ول کرده رفته...دل سوزی نداره.الان فقط به خاطر بحران مالی اروپا ایشان ایران تشریف دارند.باشد که صبح دولتش بدمد.
  • شاپور
  • Germany
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
0
1
آقاى رهبرى يك رهبر درجه ٤ يا ٥ به شمار مى رود و من اين را بر اساس حقوق دريافتى ايشان در اروپا و سطح اركسترى كه رهبرى مى كنند دقيقا عرض مى كنم اما باز هم مى دانم كه در تهران غير از حقوق ثابت ٦ ميليون تومانى براى هر اجرا هم ٣٠ ميليون تومان دريافت مى كند كه در تمام عمرش به خواب نديده است. حداكثر هم كمپانى بسيار سطح پايين Naxos به طور معمول و با دريافت پول و با توصيه ى همسر ايشان چند اثر از ايشان ضبط كرده است. طورى ايشان در مصاحبه ها حرف مى زنند انگار رهبر اركستر فيلارمونيك وين يا برلين يا لندن هستند، برادر اگر مسئولان نا آگاه را فريب داده اى ديگر ما رو كه در اروپا هستيم را كه نمى توانى و به زودى زمستان مى رود روسياهى آن به زغال خواهد ماند.
خوشحالم كه از دوستانم مى شنوم بالاخره تصميم گرفته شده عزل شود و حداكثر به عنوان رهبر مهمان از وى استفاده كنند. اميدوارم از افراد تحصيل كرده و موثر براى هدايت اركستر استفاده شده و با پيوستن افراد با تجربه اركستر كشورمان از حالت اركستر موزيك ژونس بيرون بيايد.