انتشار: ۱۳:۰۹ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۴
حسن ریاحی که دبیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر محسوب می شود در خلال اجرای ارکستر موسیقی ملی، از طرف دانشگاه هنر از دو پیشکسوت موسیقی کشور آذربایجان تقدیر کرد.

به گزارش خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی ، اجرای ارکستر موسیقی ملی شب گذشته(پنجشنبه 29 بهمن) در حالی به رهبری فرهاد فخرالدینی در تالار وحدت برگزار شد که 4 خواننده جوان ارکستر را در اجرای قطعات همراهی می کردند. البته طبق برنامه اعلام شده در کتابچه جشنواره این ارکستر می بایست با 7 خواننده به روی صحنه می رفت که بدون هیچ توضیحی در حذف خوانندگان ، شب گذشته ارکستر اجرایش را با چهار خواننده (مجتبی عسگری، محمد کرد، مهدی محمدی و علی تنها) برگزار کرد.

حضور چهار خواننده جوان در ارکستر ملی را شاید بتوان در ادامه معرفی خوانندگان نسل جدید به جامعه موسیقی و هنردوستان دانست چرا که یکی از اهداف و برنامه های فخرالدینی طی سالهای گذشته این معرفی بوده به طوری که سالار عقیلی و علیرضا قربانی خوانندگان مطرح موسیقی ایرانی در ابتدای فعالیتهای حرفه ای شان با ارکستر ملی به روی صحنه رفته بودند و از این طریق بیشتر به جامعه هنری معرفی شدند.

ارکستر موسیقی ملی شب گذشته با حضور این چهار خواننده قطعاتی از ساخته های علی تجویدی، همایون خرم ، جهانگیر جهانگیر اف، حبیب الله بدیعی ، مجید وفادار و فخرالدینی را اجرا کردند، که البته تنظیم دوباره برخی قطعات برای ارکستر ، مخاطب را از  فضای نوستالژیک این آثار دور می کرد.
در خلال اجراهای ارکستر، قطعه «بنام جوانی» ساخته فرهاد فخرالدینی با سولیستی ویلن ارسلان کامکار اجرا شد که با استقبال بسیار زیاد تماشاچیان همراه بود. 

در ادامه این اجرا فخرالدینی موتیفی از کنسرتو برای تار و ارکستر از ساخته های باکی خان اف را نواخت و سپس فخرالدینی با معرفی «توفیق باکی خان اف» و «آقا وردی پاشایف» دو موزیسین اهل آذربایجان  گفت :حسن ریاحی دبیر جشنواره از طرف دانشگاه هنر و موسیقی دو لوح تقدیر برای این دو هنرمند در نظر گرفته که به آنها تقدیم می کنیم.

وی ادامه داد:این افتخاری است که نصیب من و ارکستر موسیقى ملى ایران شده است. من این دو موسیقیدان را در سفری که به باکو در سال 70 داشتم، شناختم و دوستی ما از همان زمان آغاز شد و امیدوارم سالیان سال هم ادامه داشته باشد. هیچ چیز به اندازه این دوستی ها ارزش ندارد. برای من مرزها معنی ندارند و معتقدم همه ما با هم برابر و برادریم و امیدوارم این رفت و آمدهای فرهنگی ادامه داشته باشد.

بعد از اهدای لوح باکی خان اف گفت: خیلی خوشبختم که در تهران عزیز پیش شما تماشاگران عزیز هستم و دوستم فرهاد فخرالدینی را می بینم. او از جمله آهنگسازان و هنرمندانی است که در حوزه موسیقی ایران به ویژه موسیقی آذربایجان، اتفاقات بزرگی را رقم زده است.

وی ادامه داد: من امروز خیلی خوشبختم که صدای ارکستر موسیقی ملی را دوباره می شنوم. به راستی که فرهاد فخرالدینی هنرمندی است که او را در تمام دنیا می شناسند،او باعث شده ارتباط بین موسیقی آذربایجان و ایران همواره مستمر باقی بماند.

پاشایف نیز گفت: در این روزها من یک آرزو دارم، اینکه روزی ارکستر موسیقی ملی ایران در باکو کنسرتی را برگزار کند. این بزرگترین آرزوی من است و امیدوارم اعضای ارکستر موسیقی ملی ایران را در باکو ببینم.

این تقدیر از سوی دانشگاه در حالی صورت گرفته که حسن ریاحی دبیر جشنواره موسیقی فجر است و این سوال مطرح است که چرا او این تقدیر را از سوی جشنواره ترتیب نداده است مگر این دو هنرمند میهمانان جشنواره نیستند؟

کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران با اجرای قطعه « ای ایران » توسط  4 خواننده به کار خود پایان داد.



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: