انتشار: ۰۸:۳۹ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید:

آخرین نشست روز ششم سرای قلم برگزار شد

حجت‌الاسلام سید حسن موذنی معتقد است جمع‌آوری خاطرات شهدا و ایثارگران نباید سکوی پرتاب برای عده‌ای شود و مسائل ایثارگران و شهدا باید بدون گرایش سیاسی بازگو شوند.
به گزارش تابناک، آخرین نشست سرای اهل قلم در ششمین روز از نمایشگاه کتاب اختصاص به نشست «تاریخ شفاهی ایثار و شهادت» داشت. این نشست با حضور حجت‌الاسلام سید حسن موذنی معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید، علیرضا کمره‌ای مسئول واحد پژوهش مرکز مطالعات و تحقیقات ادبیات پایداری، کیانوش کیانی هفت لنگ مشاور ارشد اداره کل اسناد بنیاد، غلامرضا عزیزی رئیس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد کتابخانه ملی، دوشنبه ۲۱ اردیبهشت برگزار شد.

حجت‌الاسلام موذنی در این نشست یکی از رسالت‌های بنیاد شهید را ترویج فرهنگ ایثار و شهادت عنوان کرد و گفت: ما با والدین ۱۷هزار شهید مصاحبه کرده‌ و خاطرات آن‌ها را ثبت و ضبط کرده‌ایم. لازم است نهضت جمع‌آوری تاریخ شفاهی شهیدان و ایثارگران اتفاق بیفتد، زیرا به تدریج والدین، نزدیکان، دوستان و همرزمان شهدا فوت می‌کنند و به همراه آنان خاطرات شهدا نیز دفن می‌شود.

وی ادامه داد: اگر در این جریان تعجیل نشود و نسل سوم و چهارم انقلاب با فرهنگ شهید و شهادت آشنا نشوند متضرر خواهیم شد..

در ادامه این نشست تخصصی، کیانی هفت‌لنگ بیان کرد: بحث تاریخ شفاهی ایثار و شهادت از مباحث مهم و ارزشمندی است که طی سال‌های بعد از انقلاب اسلامی توانست جای خود را باز کند و حرکت آن نیز رو به جلو بود، اما هنوز با نقطه ایده‌ال آن فاصله داریم.

وی اضافه کرد: تاریخ شفاهی دفاع مقدس تفاوت جدی با کشورهایی دارد که تاریخ جنگ خود را می‌نویسند و آن تفاوت قداستی است که ما از جهت باور و ایدئولوژیک با دیگر کشور‌ها داشتیم. ضمن اینکه نبرد ما نه تنها تهاجم بلکه دفاع از کشورمان بود. تاریخ شفاهی در ایران موظف به محافظت از تاریخ دفاع مقدس و جلوگیری از تحریف‌ها و آسیب‌ها طی گذر زمان است.

 علیرضا کمره‌ای در ادامه این نشست تخصصی گفت: تاریخ شفاهی اتفاق نمی‌افتد مگر با وجود گفت‌و‌گوی روشمندانه تاریخ‌شناختی با کسانی که در حادثه‌ای حضور داشتند. ما در تاریخ شفاهی جنگ با تاریخ شفاهی شهدا و ایثارگران روبرو هستیم، اما افزون بر موضوع شهید و ایثارگر، مسئله مفاهیم هم وجود دارد.

وی بیان کرد: تعریف شهید و شهادت طی گذشت سال‌ها تغییر یافته است. شهادت در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ارزش والایی پیدا کرد و اگر مفهوم ایثارگری و شهادت‌طلبی از جامعه ما رخت بربندد، به خطر خواهیم افتاد.

غلامرضا عزیزی هم در ادامه در تعریف تاریخ شفاهی گفت: تاریخ شفاهی از جایی آغاز می‌شود که ما با منابع تاریخی محدود، یکسونگر و جانبدارانه روبه‌رو باشیم و سعی در کتمان حقیقت وجود داشته باشد.

وی افزود: در زمینه تاریخ شفاهی بعد از انقلاب فرصتی به وجود آمد که به سراغ افراد خدمت‌گذار رژیم گذشته برویم و مطالبی را از آن‌ها بشنویم که در هیچ جا ثبت نشده بود. علاوه بر این، اطلاعات افرادی که بعد از جنبش سال ۴۲ تصمیمات انقلابی را گرفته اما هرگز آن‌ها را مکتوب نکرده بودند از طریق تاریخ شفاهی جمع‌آوری شد.

 رئیس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد کتابخانه ملی در پایان گفت: واژه ایثار و شهادت نشان‌دهنده دارا بودن بار مذهبی این پدیده‌ها است. ما در تاریخ شفاهی شهادت از عنصر اصلی یعنی شهید بی‌نصیب هستیم و اطلاعات خود را از دیگران کسب می‌کنیم.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) با شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان» برپاست.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: