انتشار: ۱۲:۴۹ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
دیشب گروه موسیقی بدخشان در سالن رودکی، گروه آلمانی با کوارتت زهی لایپزیگ در تالار وحدت و سیروان خسروی در سالن میلاد نمایشگاه به صحنه رفتند. این سه گروه که در ژانرهای متفاوتی فعالیت می کنند مخاطبان خود را راضی نگه داشتند.
به گزارش خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی، کوارتت زهی لایپزیگ شب گذشته که مهمان بخش بین المللی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر بود، در حالی کنسرت خود را در تالار وحدت برگزار کرد که پریناز حیدری نژاد نوازنده نوجوان گیتار قبل از آلمانها به صحنه آمد و به اجرای قطعاتی به صورت تکنوازی پرداخت.

بعد از دقایقی تکنوازی گیتار، کوارتت لایپزیگ آلمان که یکی از سرشناس ترین کوراتت ها در عرصه بین المللی موسیقی مجلسی است به روی سن آمد و با سازهای ویلن ،ویولا و ویلنسل به اجرای قطعات کاملا کلاسیک پرداخت.

این گروه که هر بار بعد از اجرای چند قطعه برای استراحتی کوتاه مدام صحنه را ترک می کردند شب گذشته با مشکلاتی از قبیل پارگی سیم یکی از ویلن نوازانشان روبرو شدند که این مسئله باعث آنتراکی دیگر در اجرا شد.

آلمانها در این کنسرت که میزبان سفیر و برخی مسئولین سفارت خانه کشور خود بودند،  قطعاتی از موتزارت ، بتهوون و برامس را به مخاطبانشان ارائه دادند. همچنین در پایان اجرایشان یکی از قطعات لوریس چکناواریان را نواختند که با اتمام این بخش این آهنگساز نسبت به گروه و مخاطبان حاضر در سالن ادای احترام کرد.

یکی از نکات قابل ملاحضه در این اجرا و البته دیگر اجراهای بخش بین الملل جشنواره موسیقی فجر عدم  حضور پررنگ مخاطبان ایرانی است و این درحالی است که هر کدام از این گروهها اولین بار است که در کشورمان به صحنه می روند و برای هر دوستدار موسیقی می تواند امتیازی برای دیدن موسیقی دیگر کشورها در قلب پایتخت باشد اما متاسفانه آن طور که باید از اجراها استقبال نمی شود و مردم هنر دوست ما ترجیح می دهند وقت خود را در اجراهایی سپری کنند که شاید دیدن آنها بارها و بارها در طول سال برایشان امکان پذیر باشد.

فلک خوانی های تاجیکی در رودکی 

 گروه بدخشان با خوانندگی و نوازندگی شادی مباتلکوف و حق‌نظر الواتف عصر دیروز 27  بهمن‌ماه جاری، گروهی از مخاطبان ایرانی و اروپایی را به تالار رودکی تهران کشاند. در این کنسرت، هنرمند تاجیک، به خواندن شعرهایی از شاعران فارسی زبان پرداخت که بیشتر آثار انتخاب‌شده را غزل‌هایی از دیوان شمس مولانا شامل می‌شد.

گروه موسیقی بدخشان، با حدود نیم قرن سابقه، در قالب موسیقی عرفانی، آثاری از مولانا، حافظ، هلالی و دیگر شاعران ایرانی را بویژه در مدح پیامبر اسلام (ص) در تاجیکستان به شیوه‌ی فلکی اجرا می‌کند. موسیقی فلکی در تاجیکستان و شمال افغانستان رایج است و همواره سرآمدان بنامی داشته است.

دلم گرفته به کاوه یغمایی تقدیم شد

همچنین  سالن میلاد نمایشگاه بین المللی در بخش پاپ میزبان سیروان خسروی بود. که خسروی یکی از قطعاتش را به کاوه یغمایی که کنسرتش در جشنواره به دلایل نامعلومی لغو شد، تقدیم کرد.

این خواننده کنسرت خود را با «تو خیال کردی بری» آغاز کرد و پس از آن  قطعه «آره» را خواند. «من عاشقت شدم»، «عاشقتم» و «کجایی تو» دیگر قطعه هایی بودند که توسط این خواننده اجرا شد. قطعه معروف «بارون پاییزی»، «بی قرار»، «اگه تو مال من نیستی»، «ساعت ۹» و «به همین زودی» دیگر ترانه هایی بودند که شب گذشته توسط این خواننده اجرا شد. 

بعد از خواندن قطعه های «نه نرو»، «دوستت دارم» «یه روزی میای» خسروی در معرفی اعضای گروهش گفت: یاشا حکیمی نوازنده کیبورد، مجید پروریان نوازنده گیتار بیس، نریمان نعیمی نوازنده ساکسیفون، علی طاهایی نوازنده درامز، علیرضا ثنایی و امیر دانایی نوازنده گیتار الکتریک من را در این اجرا همراهی کردند.

سیروان خسروی بعد از اجرای ترانه «خاطرات تو» یکی از قدیمی ترین قطعه هایش را به نام «دلم گرفته» را اجرا و آن را به کاوه یغمایی که در نسخه اصلی با گیتار نواخته بود تقدیم کرد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: