انتشار: ۰۳:۱۰ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
تالار وحدت و سالن رودکی، قلب تپنده موسیقی پایتخت شب گذشته میزبان تریو ایروان، گروه خورشید و گروه وزیری بود که هر کدام روایت هایی متفاوت را در سومین شب جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه بردند.

به گزارش خبرنگار موسیقی تابناک، تریو ایروان از کشور ارمنستان که ظاهرا از جمله گروههایی بوده که لحظه آخر حضورش در جشنواره سی و یکم موسیقی فجر امکان پذیر شده در اجرای بی نقص خود روایتی از موسیقی کلاسیک را با سازهای ویلنسل ، پیانو و فلوت در سالن رودکی به مخاطبان ارائه دادند.

تریو ایروان را آرداشس گریگورا(نوازنده فلوت)، آنا هاروطونیان(وازنده ویولنسل)و کارینه حق‌وردیان(نوازنده پیانو) همراهی می کردند.

 در اجرای این گروه که رازمیک اوحانیان رهبر کر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نکاتی را به مخاطبان درباره بیوگرافی هر کدام از این سه هنرمند ارائه می داد، موسیقی کلاسیک به روایت نوازندگان ارمنی اجرا شد. 

این گروه شب گذشته میزبان هنرمندانی چون لوریس چکناواریان و علیرضا شفقی نژاد بود که برای دیدن این اجرا به سالن رودکی آمده بودند. تریو ایروان نظر این دو هنرمند را بسیار به خود جلب کرده بود به طوری که در تنفس بین دو بخش کنسرت واکنش های مثبتی در خصوص اجرا ارائه دادند.

همزمان با این گروه ، تالار وحدت نیز میزبان گروه موسیقی خورشید به سرپرستی مجید درخشانی بود. این هنرمند که بواسطه پخش آثارش از شبکه های ماهواره ای، مدتی فعالیت صحنه ای نداشت ، در سومین روز از جشنواره موسیقی فجر با سه خواننده و در دو بخش به اجرا پرداخت به طوری که در بخش اول مظفر شفیعی خواننده پیشکسوت آواز ایرانی درخشانی و گروه خورشید را همراهی کرد. در این قسمت قطعاتی در دستگاه نوا و با اشعاری از سعدی و مولوی درکنار برخی ساز و آوازها اجرا شد. 

بخش دوم این اجرا که با تنفسی کوتاه همراه بود اشکال کمانگری و امید مظهری به گروه پیوستند و آثاری را در بیات ترک و دشتی با اشعاری از مولوی، سعدی و شفیعی کدکنی اجرا کردند.

گروه وزیری به سرپرستی و آهنگسازی کیوان ساکت و خوانندگی سالار عقیلی نیز دیگر گروهی بود که در سومین شب سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت به روی صحنه رفت. 

این اجرا طبق برنامه می بایست از ساعت 21 آغاز می شد منتهی به دلیل طولانی شدن اجرای گروه خورشید و دیر تحویل گرفتن تالار وحدت، پروسه آماده شدن سن و تست صدا بیش از زمان پیش بینی شده به درازا کشید و این کنسرت دقایقی بعد از ساعت 22 آغاز شد.

گروه وزیری در بخش اول این کنسرت قطعات«موج بی کلام»، «ابر می بارد»، «نوروز 94»، «ترا من چشم در راهم»، «ای وطن» و «نوروز 75» را به اجرا در آورد.

در بخش دوم برنامه ژاله صادقیان نیز برای دکلمه اشعار فریدون مشیری به روی صحنه آمد و قطعات«راز مهتاب»، «نگاه»، «دریا»، «کوچه»، «باران»، «وطن» و «ای ایران» توسط گروه وزیری اجرا شد.

کیوان ساکت در بخشی از این برنامه ، دلیل تاخیر به وجود آمده در برگزاری این اجرا را برای حاضران در سالن شرح داد و از آنها عذرخواهی کرد. 

با وجود اینکه اجرای گروه وزیری به خاطر لول گیری و تنظیم صدا با یک ساعت تاخیر آغاز شده بود اما همچنان نقص هایی جدی در جریان صدابرداری اجرا وجود داشت که از کیفیت کار گروه کاسته بود. البته در بخش هایی از برنامه ناهماهنگی هایی در اجرای قطعات نیز شنیده می شد که با توجه به حضور بسیاری از نوازندگان برجسته کشورمان در این ارکستر عجیب به نظر می رسید. اما با این وجود برخی قطعات این کنسرت مانند«کوچه»(که با استفاده از شعر معروف فریدون مشیری ساخته شده است)، «وطن» و «ای ایران» با استقبال و ابراز احساسات جالب توجه تماشاگران روبرو شد.


یکی از نکات قابل توجه این سه اجرا پخش تیزر جشنواره قبل از اجرای گروهها بود؛ البته غیبت حسن ریاحی دبیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در اجراهای سه روز گذشته جشنواره از نکات قابل تامل بوده و همچنان سئوال بر انگیز است.




ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: