انتشار: ۱۲:۳۶ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۴
«ویدئو مپینگ» به عنوان ابزاری که مکمل دکور صحنه محسوب می شود در کنسرت های موسیقی مورد استفاده قرار گرفته و می گیرد. این رویه ای است که هم در ایران و هم در کشورهای دیگر وجود دارد و از نظر فنی و هنری نیز تثبت شده است، از این رو انتظار می رفت تا دست اندرکاران جشنواره مرتکب چنین اشتباه فاحشی نشوند که «ویدئو مپینگ» را جایگزین دکور صحنه کنند.


به گزارش خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی، امسال دست اندرکاران سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر به جای استفاده از دکور ثابت در اجراهای جشنواره، تنها از سیستم«ویدئو مپینگ» استفاده کرده اند که به نظر می رسد می تواند حاشیه های بسیاری را تا آخر جشنواره به همراه داشته باشد.

سیستم«ویدئو مپینگ» به گونه ای است که تصاویری مرتبط با یک برنامه، از پیش تهیه می شود و همزمان با اجرای همان برنامه مورد نظر بر روی پرده یا دیواره پشت گروه نمایش داده می شود. 

در بحث استفاده از «ویدئو مپینگ» در این دوره از جشنواره به نظر می رسد چند نکته بسیار مهم از تیررس نگاه برگزار کنندگان سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر دور مانده که می بایست به آنها توجه می کرده اند و یا حداقل از سوی مشاورانشان نسبت به آنها توجه داده می شدند که ظاهرا این اتفاق نیافتاده است. در ادامه این مطلب سعی می شود به برخی از این نکات مهم اشاره شود.

این برای اولین بار در تاریخ برگزاری جشنواره موسیقی فجر است که در هیچ یک از سالن های برگزاری اجراها از دکور به طور مطلق استفاده نشده و به جایش سیستم«ویدئو مپینگ» به کار می رود که هرگز جایگزین کاملی برای دکور محسوب نمی شود.  

سن سالن های مختلف از نظر مساحت، عمق و امکانات با یکدیگر متفاوت های بسیاری دارند و تقریبا در بسیاری از مواقع تمام عرصه سن مورد استفاده کسانی که کنسرت برگزار می کنند نمی آید. ساختمان ظاهری سن یک سالن نیز همان دیواره های صاف و بدون طرحی هستند که هیچ جذابیت بصری برای اجرای یک برنامه هنری نمی توانند داشته باشد. 

از این رو برگزار کنندگان برنامه های هنری معمولا از دکور و طرح های فیزیکی استفاده می کنند تا با اجرای یک«طراحی حجمی» فضای سن را متناسب با محتوای همان برنامه هنری هماهنگ کنند. در بسیاری اجراها از«ویدئو مپینگ» به عنوان یک ابزار مکمل در کنار دکور فیزیکی سن استفاده می شود تا فضای مورد نظر هنرمندان به شکل مطلوب تری طراحی شود. اجرای«ویدئو مپینگ» بر روی پرده یا دیوارهای صاف سن یک سالن، به هر شکلی نمی تواند جایگزین یک دکور کامل شود. 

نکته دیگر اینکه دکور های فیزیکی با طرح های حجمی، به گونه ای طراحی می شوند تا چشم مخاطب را به سمت مرکز سن سوق دهند و محدوده توجه نگاه مخاطب را بسیار هنرمندانه و بدون اینکه زاویه دیدش به سمت دیگری منحرف شود هدایت می کنند. «ویدئو مپینگ» و تصاویر بدون حجم به هیچ عنوان نمی تواند به اندازه یک دکور حجمی چنین کاری انجام دهند. 

اشتباه فاحش در جایگزینی«ویدئو مپینگ» به جای دکور جشنواره موسیقی فجر
مسئله بعد در مورد نحوه طراحی«ویدئو مپینگ هایی» است که در این دو روز برای اجراهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند؛ نکته بسیار قابل تامل اینجا است که در این«ویدئو مپینگ ها» به طور مطلق هیچ المانی از جشنواره موسیقی فجر وجود ندارد. هیچ نشانه، المان و یا نکته ای که نشان دهد این اجراها در جریان جشنواره موسیقی فجر در ایران به روی صحنه رفته یا در یک کشوری دیگر دیده نمی شود؛ حتی آرم جشنواره نیز در این«ویدئو مپینگ ها» جایی ندارد. 

همچنین در مورد طراحی«ویدئو مپینگ هایی» که قرار است متحرک باشند حتما باید از خود هنرمندان نیز نظر خواهی شود چرا که نمایش این ویدئوها در زمان اجرا، هم در حس نوازنده و هم در برداشت مخاطبان از کنسرت تاثیر مستقیم دارد. شاید امکانش نبوده تا طراحان«ویدئو مپینگ ها» با تمام گروه های حاضر در جشنواره جداگانه تبادل نظر کنند و همین موضوع باعث شده برخی نارضایتی ها درباره«ویدئو مپینگ های» متحرک آغاز شود. برای مثال شب گذشته در حالی اجرای دالیبور کاروای(ویلنیست اهل کرواسی) در تالار رودکی به روی صحنه رفت که این نوازنده اعتقاد داشت پخش«ویدئو مپینگ»متحرک، تمرکز او را در حین اجرا از بین می برد. 

اشتباه فاحش در جایگزینی«ویدئو مپینگ» به جای دکور جشنواره موسیقی فجر

«ویدئو مپینگ» به عنوان ابزاری که مکمل دکور صحنه محسوب می شود در کنسرت های موسیقی مورد استفاده قرار گرفته و می گیرد. یعنی یک دکور ثابت بر روی سن به گونه ای تعبیه می شود که امکان نمایش«ویدئو مپینگ» بر روی بخشی از آن وجود داشته باشد. این رویه ای است که هم در ایران و هم در کشورهای دیگر وجود دارد و از نظر فنی و هنری نیز تثبت شده است، از این رو انتظار می رفت تا دست اندرکاران جشنواره مرتکب چنین اشتباه فاحشی نشوند. 


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: