انتشار: ۰۳:۵۹ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۴
گروه های بانوان در روز اول جشنواره چه کردند

از قمرالملوک اخوان تا تنبور خوانی تجدد

دو اجرا از سه اجرای نخستین روز سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر به کنسرتهای دو گروه از موسیقی بانوان به خوانندگی هنگامه اخوان و نجمه تجدد اختصاص داشت.
به گزارش خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی، سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر روز گذشته(چهارشنبه 21 بهمن) از ساعت 15:30 با اجرای گروه موسیقی بهار  به خوانندگی هنگامه اخوان رسما آغاز به کار کرد.

هنرمندانی چون آزاده امیری با ساز تار،شیما بلوکی فر با ساز کمانچه،نازنین پدرثانی با ساز تمبک ،مرجان راوند با ساز عود و شیدا قاضی با ساز نی صدای این خواننده پیشکسوت را همراهی کردند و او توانست با اجرای قطعات نوستالژیک چون تصانیف نوع بشر،ماه من شاه من،از کفم رها شد قرار دل رضایت مخاطبانش را جلب کند.

هنگامه اخوان گروه بهار را نزدیک به 20 سال قبل راه اندازی کرده و در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای قطعاتی از آهنگسازانی چون علی اکبر شهنازی،امیر جاهد،مرتضی نی داوود،ادیب خوانساری،رضا محجوبی،عارف قزوینی،موسی  معروفی و...به صحنه رفت.

هر چند این اجرا به لحاظ فنی با ضعف هایی همراه بود اما در بخش پایانی این اجرا با تشویق پیاپی مخاطبان همراه شد و آن‌ها هنگامه اخوان را «قمرالملوک زمان» و «قمرالملوک اخوان» نامیدند. پس از استقبال مخاطبان، این هنرمند قطعه «مرغ سحر» را به‌عنوان قطعه «بیز» انتخاب کرد و برخی حاضران نیز هنگام اجرا با او همراهی کردند.

تشکر تجدد برای تنها نگذاشتن بانوان

دویمن اجرای جشنواره موسیقی فجر نیز به یک گروه دیگر بانوان اختصاص داشت که طی آن از ساعت 18:15 گروه همنوازان به خوانندگی نجمه تجدد با اجرای قطعاتی چون «مستان سلامت می کند» و «مگذار و مگذر» در تالار وحدت به صحنه رفت.

تجدد که تا پیش از این با گروه موسیقی کامکارها به صحنه می رفت در جدیدترین اجرای خود در جشنواره موسیقی فجر به خاطر حمایت مخاطبان از موسیقی بانوان تشکر ویژه کرد و از آنها خواست بانوان را تنها نگذارند.

این خواننده کنسرت خود را در دو بخش برای بانوان اجرا کرد. در بخش نخست قطعاتی بر اساس موسیقی تنبور اجرا شد. در ابتدای بخش اول این برنامه «خورشید دادبه» به تکنوازی تنبور پرداخت و بعد از آن قطعه‌ی «آن سو مرو، این سو بیا» اجرا شد تا بار دیگر تک‌نوازی تنبور انجام شود و بعد از آن دونوازی این ساز. «ساربان» دیگر قطعه‌ی اجرایی در این برنامه بود که همه اعضای «همنوازان» او را در بخش یاری کردند و با او به همخوانی پرداختند. مستان سلامت می کنند آخرین قطعه بخش اول این کنسرت بود.

بخش دوم برنامه اما در حوزه موسیقی دستگاهی ایرانی برگزار شد که طی آن قطعاتی چون «مرا مگذار و مگذر»، «بوسه های باران» و «آیینه جان» به اجرا در آمد.

صدا برداری ضعیف، بالا بودن صدای همخوان ها از صدای نجمه تجدد، و اجرای نه چندان قدرتمند تکخوان در قطعه مستان سلامت می کنند برخی از حاشیه های این اجرا بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: