انتشار: ۱۱:۰۱ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
علی اکبر مرادی که ماه گذشته در فرهنگسرای نیاوران به صحنه رفته است، بازار تولید آلبوم موسیقی را اسفناک دانست و دلیل آن روی آوردن مردم به دانلود مجانی عنوان کرد.
این نوازنده تنبور در گفت و گو با خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی درباره اینکه چرا بعد از دو سال آلبومی منتشر نکرده است، گفت: آخرین آلبومی که من منتشر کرده ام «راز رود» نام داشت که بیش از 12 میلیون تومان برایمان هزینه برداشت ولی بعد از دو سال هنوز نصف این هزینه هم در نیامده و شرکت پخش کننده پولمان را نداده است.

وی افزود:الان هزینه یک البوم که سه چهار نوازنده داشت باشد و یک خواننده درجه سوم هم داشته باشد نزدیک 20 تا 50 میلیون تومان است و با این وضعیت اقتصادی اصلا چنین هزینه ای برنمی گردد.

علی اکبر مرادی تیراژ آلبوم های موسیقی در 500 و نهایت 1000 عدد عنوان کرد و گفت: مردم دنبال موسیقی پاپ هستند و کمتر کسی موسیقی ملی یا فولکلور و جدی را دنبال می کند.دولت هم کمکی نمی کند و دغدغه و بودجه مملکت را برای موضوعات دیگری که برایشان مهمتر است هزینه می کنند؛در نهایت نه ملت کمک می کند و نه دولت.

وی ادامه داد: در چنین شرایط انتشار آلبوم برای جوان ها مهم است که دنبال نام می گردند  و گمنام هستند که البته آنها هم باهوش و زنگ هستند و قطعات خود را اینترنتی یا از طریق فضای مجازی منتشر می کنند .

مرادی خاطرنشان کرد: حتی آلبوم خواننده معروف هم تیراژ پایین دارد و به دلیل عدم قانون کپی رایت معمولا آثار بعد از یک ساعت انتشار بروی روی اینترنت قرار می گیرد یا در سی دی های کم کیفیت با قیمت 500 تومان فروخته می شود.مخاطب هم دنبال کالای ارزان است و ترجیح می دهد سی 500 تومانی بخرد تا آلبوم 12 هزار تومانی!

این نوازنده مقامی وضعیت هنرمندانی که از راه موسیقی امرار معاش می کنند جالب نداشت و گفت: خدا رو شکر من اصلا روی موسیقی حسابی باز نکرده ام.هم دبیر بازنشسته زبان انگلیسی بودم و هم کار کشاورزی دارم و امور روزمره زندگی ام را می چرخانم.در این شرایط ولی کسانی که شغلشان موسیقی چه باید کنند؟

وی ادامه داد: اکنون نزدیک به نیمی از سال امکان برگزاری کنسرت به دلیل مناسبت های مختلف نیست؛در همین راستا کلا شش ماه می توان کنسرت داد که اغلب سالن ها در تملک خواننده پاپیولار است و هجوم یکدفعه ای باعث می شود که کنسرت های کوچیکی چون ما بی نام و نشان برگزار شود.

علی اکبر مرادی در پایان گفت: الان جشنواره موسیقی خوب برگزار می شود و همه مسئولان در تلاش هستند که آن را در بهترین شرایط برگزار کنند پس چرا در طول سال این همه تلاش نمی شود تا جوان بتوانند به صحنه بروند و موسیقیدانان از این راه ابراز وجود کنند؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: