انتشار: ۰۳:۰۹ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
سبک دوتارنوازی عثمان محمد پرست خوافی به همت هوشنگ جاوید در قالب کتاب و نمونه صوتی جمع آوری و برای ثبت این نمونه سبکی ارائه می شود.
سبک دوتارنوازی عثمان خوافی ثبت می شود

هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی نواحی در گفتگو با خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی با اعلام این خبر گفت: چندی پیش پیشنهاد ثبت سبک دوتار نوازی منقطه خواف را که متعلق به شیوه دوتارنوازی استاد عثمان خوافی است به دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه داده بودم که خوشبختانه مورد پذیرش واقع شد به طوری که آقای مرادخانی در همایش بزرگداشت این استاد بزرگ موسیقی نواحی مسئولیت این کار را به من واگذار کردند.

وی ادامه داد: امیدوارم حمایتهای لازم مالی از این طرح صورت گیرد تا بتوانیم یک کتاب جامع همراه با نمونه های صوتی دوتارنوازی خواف تدوین کنیم.

جاوید با اشاره به انتشار به دو کتاب دیگرش در سال آینده گفت: کتاب«صبوری سپاهان» که شامل «بررسی مناجات خوانی در اصفهان» است سال آینده منتشر خواهد شد؛ همچنین کتاب«نقش زن در موسیقی مناطق و نواحی » که جلد اول آن منتشر شده بود را با جلد دوم ادغام کردم و در قالب یک مجموعه کتاب جامع منتشر خواهم کرد که احتمالا اردیبهشت ماه از سوی انتشارات سوره مهر در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد.

عثمان محمدپرست در سال ۱۳۰۷ در خواف از توابع خراسان متولد شد. او از سن ۱۰ سالگی با دوتار مأنوس بوده است.این دوتار نواز همچنین از موسسان«جامعه یاوری فرهنگی» به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی مدرسه ساز در ایران بوده است. او همراه با مجتبی کاشانی و نیکول فریدنی این سازمان را بنا نهاده و در طی سال های گذشته توانسته بیش از 600 مدرسه را در مناطق محروم کشور بنا کند.

در تیرماه ۱۳۹۱ که مراسم نکوداشت استاد عثمان محمدپرست برگزار شد محمود دولت‌آبادی از سردیس استاد خوافی رونمایی کرد. وی در چند فیلم از جمله«گفت زیرسلطه من آیید» محصول سال ۱۳۶۲ به نویسندگی و کارگردانی داریوش ارجمند نیز به ایفای نقش پرداخته است.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
  • عصار
  • Netherlands
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
0
0
به استاد عثمان محمد پرست اسطوره دو تار نوازی و خیر شهرمان خواف عزیز افتخار می کنیم.
خداوند به شما استاد ارجمند عمر طولانی عطا کند انشاءالله