انتشار: ۱۶:۴۸ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
تکثیرغیرمجاز در گستره نشر دانشگاهی بررسی شد

ضمانت اجرای مدنی در حوزه نشر نداریم

سیدعباس حسینی‌نیک با اشاره به نبود ضمانت اجرای مدنی در حوزه نشر کشور گفت: در قوانین جزایی کشور برای متخلفان و تکثیرکنندگان کتاب‌، فقط حبس برای پیش‌بینی شده است در حالی که این اقدام آن‌ها ضررهای مالی و اقتصادی زیادی به ناشران وارد می‌کند.
به گزارش تابناک، نشست تکثیرغیرمجاز در گستره نشر دانشگاهی صبح امروز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت، با حضور سیدعباس حسینی‌نیک، مدیرمسئول انتشارات «مجد» و داوود رمضانی مدرس دانشگاه در سالن ناشران دانشگاهی برگزار شد.


حسینی‌نیک در این نشست با اشاره به قانون حمایت از مولفان و مصنفان کشور، عنوان کرد: این قانون در سال ۱۳۴۸ تصویب شده و دربردارنده حدود ۳۰ ماده است که با کپی‌برداری از کنوانسیون برن نگاشته شده است. این قانون خیلی خوب نوشته شده است، اما متاسفانه فقط شامل آثاری می‌شود که برای نخستین بار در ایران منتشر می‌شوند.


وی افزود: ما در داخل کشور، ۲ گونه مجازات‌ حقوقی و مدنی و مجازات کیفری و جزایی داریم که مجازات حقوقی و مدنی بیشتر برای کارهای تجاری کاربرد دارد و جریمه نقدی نیز را در بر می‌گیرد. قوانین کیفری و جزایی نیز شامل حبس برای مجرمان است.


حسینی‌نیک با بیان اینکه در ایران برای حمایت از قوانین مالکیت فکری بیشتر به قوانین جزایی بسنده می‌شود، یادآور شد: ‌ قانونگذار مجازات حبس از سه ماه تا سه سال را برای متخلفان و تکثیرکنندگان کتاب‌های دانشگاهی پیش‌بینی کرده است، در حالی که ناشران خواستار این موضوع هستند که باید جبران ضرر و خسارت‌های مادی ناشران نیز به عنوان یک ضرورت در قانون پیش‌بینی شود زیرا مجازات حبس برای یک ناشر یا نویسنده کار زیبنده‌ای نیست و در واقع قانون در این بخش ناکارآمد است.


به گفته وی، در قانون مالکیت فکری فرانسه برای افرادی که به تکثیر کتاب‌های دیگران اقدام می‌کنند مجازات ۳۰۰ هزار یورویی و اگر این کار بار دیگر تکرار شود، جریمه ۵۰۰ هزار یورویی در نظر گرفته می‌شود.


داوود رمضانی، مولف و استاد دانشگاه نیز در سخنانی با اشاره به مسائل مختلفی که در حوزه فرهنگ تاثیرگذار هستند، گفت: ناشران و نویسندگان معمولاً تحت فشارهای اقتصادی کتاب منتشر می‌کنند و تلاش دارند کتاب باکیفیتی روانه ویترین‌ها کنند، اما افراد سودجو با تکثیر‌‌ همان اثر، می‌توانند کتاب را با قیمت ارزان‌تری تهیه کنند و معمولاً بعد از مدتی کوتاه این کتاب‌ها به جای آثار اصلی در بازار قرار می‌گیرند.


وی ادامه داد: موضوع دیگر این حوزه، مباحث فرهنگی است، گاهی یک استاد دانشگاه سر کلاس درس کتابی به دانشجویان نشان می‌دهد و به آن‌ها می‌گوید ۵۰ صفحه از آن را کپی کرده و مطالعه کنند. این موضوع نشانگر آگاهی کم یک استاد دانشگاه است.


به گفته رمضانی، زمانی که یک استاد دانشگاه به عنوان فردی فرهنگی و الگو در جامعه دانشگاهی نسبت به این موضوع آگاهی ندارد چگونه می‌توانیم از دانشجویان و عموم مردم انتظار داشته باشیم به سراغ این آثار نروند. در این میان ناشران نباید به سادگی از کنار این موضوع بگذرند و با افرادی که در زمینه‌های حقوقی فعال هستند، ارتباط بگیرند.


بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان» از ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برپاست.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: