انتشار: ۰۹:۵۸ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۴
زیر بنای فرهنگی هر جامعه ای آموزش است و علم موسیقی نیز از این قاعده مستثنا نیست اما شاهدیم که پایه های آموزشی در ایران بسیار سست و پوشالی است .
کیوان ساکت،آهنگساز و نوازنده تار در گفت و گو با خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی گفت: متدهای آموزشی که در هنرستان های تدریس می شود باید هدفمند و به روز باشد اما در حال حاضر اینگونه نیست.به فرض مثال آیا شیوه غذا خوردن ما،لباس پوشیدن ما در سالهای اخیر تغییر کرده است؟پس چرا متدهای آموزش موسیقی از این قاعده مستثنی است؟!

وی ادامه داد: از طرف دیگر شاهدیم که ارگان‌های آموزش موسیقی در کشور، هیچ نظارتی بر وضعیت آموزش موسیقی ندارند اما هنرستان‌ها که باید مرجع تفکر موسیقی در یک کشور باشد خود لنگ می زند و حتی این لنگ زدن را هم به آموزشگاههای موسیقی هم سرایت می دهند؛چرا که برای خیلی ها متد آموزشی هنرستان مرجع و ماخذ است .

این آهنگساز در ادامه درباره نقش صدا و سیما در معرفی موسیقی ملی گفت: همان بهتر که صدا و سیما کاری نکند. متاسفانه این رسانه نقش تباه کردن موسیقی را دارد، زیرا افرادی در حوزه موسیقی به کار گمارده شده اند که اصلا صلاحیت آن را ندارند.

ساکت در ادامه صحبت های خود درباره رشد موسیقی زیر زمینی و دلایل این روند  تصریح کرد: هر نوع موسیقی شنونده خاص خودش را دارد اما اینکه چرا در زمینه موسیقی زیرزمینی مجال بیشتری برای رشد فراهم کرده‌اند می‌توان به این موضوع اشاره کرد که انسان نسبت به هرچیز که منع شود حریص‌تر می‌شود .

وی ادامه داد: به فرض مثال در تلویزیون ساز‌های ایرانی را نشان نمی‌دهند. همچنین آلبوم هنرمندان درجه یک  ما سال‌های سال در وزارت فرهنگ و ارشاد می‌ماند، چرا که می‌خواهند قانونی کار کنند اما نسل جوان این قانون‌ها را نمی‌پذیرند آنها یک دنیای بی‌حد و حصر می خواهند به همین دلیل آثار خود را به صورت زیرزمینی منتشر می کند.

وی درباره کم کاری خود در سالهای اخیر گفت :در همه جای دنیا، دولت و شهرداری از هنر ملی حمایت می‌کند. اما در کشور ما نه تنها این حمایت صورت نمی‌گیرد بلکه درآمدی که از این طریق به وجود می‌آید ، به جیب برخی ارگان‌ها می‌رود.

وی در پایان ادامه داد: شما تصور می کنید با این شرایط چند گروه خصوصی می تواند باقی بماند؟به همین دلیل هنرمندان به تولید آلبوم روی می آورند که آن هم مدتها باید برای مجوز گرفتن در وزارت ارشاد خاک بخورد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: