انتشار: ۱۰:۵۴ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۴
کتاب«اصلی و کرم» که درباره منظومه«اصلی و کرم» در موسیقی ایل قشقایی است با تحقیق، ترجمه و تالیف پروین بهمنی و مقدمه محمدرضا درویشی منتشر شد.
به گزارش خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی، اصلی و کرم از مهمترین منظومه های ترکان ایران و جهان محسوب می شود که در موسیقی ایل قشقایی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و در رپرتوار اوازی عاشیق های این ایل عمومیت و رواج فراوانی یافته است.

پروین بهمنی با توجه به اهمیت این منظومه، کتاب«اصلی و کرم» را با نظارت محمدرضا درویشی و همچنین ویرایش سیروس جمالی تحقیق، ترجمه و تالیف کرده است. 

محمدرضا درویشی در بخشی از مقدمه این کتاب آورده است: تلاش پروین بهمنی خواننده و پژوهشگر قشقایی که عمرش را صرف پژوهش در ایل و در کنار عاشیق ها گذرانده ، در حوزه یاد شده و ترجه و تحقیق اصلی و کرم می تواند نور امیدی باشد در زنده نگاه داشتن این میراث کهن.

پروین بهمنی متولد 1327 است و طی چند دهه اخیر به عنوان هیئت مولف کتاب هایی چون«داستان ها و حکایت ها و افسانه های اقوام ترک»، «ایران ترکلر»، «جغرافیای محیط عاشقی ترکان ایران» و چند کتاب دیگر همکاری داشته است.

این هنرمند همچنین آلبوم هایی چون «خدای من غریب»، «به یاد فرود»، «مجموعه نغمه های عاشقی قشقایی»، «آوازهای قشقایی» و چند آلبوم دیگر را منتشر کرده است.

پروین بهمنی سال 1392 در جریان برگزاری«فستیوال فرهنگ، ادبیات و موسیقی ترک‌زبانان جهان» که در قزاقستان برگزار شد به پاس زحمات فراوانی که طی چند دهه گذشته در عرصه فرهنگ انجام داده به عنوان«بانوی برگزیده فرهنگی ترک‌زبانان جهان» معرفی شد و مورد تقدیر قرار گرفت.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
  • ناشناس
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
0
0
سلامت بادا پروین بهمنی
  • هادی
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
0
0
پروین بهمنی بی شک یکی از تاثیر گذارترین افراد در زمینه فرهنگی ایل بزرگ قشقایی هستند،دستشان را می بوسیم.