انتشار: ۰۷:۱۶ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴
سرپرست گروه بمرانی گفت: اجرای گروه جاز فرانسوی و اجرای مشترک کریستف رضاعی و مسعود شعاری کنسرت‌هایی است که تصمیم گرفتم برای تماشایشان در سالن اجرای کنسرت، حاضر شوم.
فکر نمی‌کنم بیش از دو یا سه اجرا را در جشنواره بخواهم ببینم/ شرایط ایده‌ال در جشنواره موسیقی محقق نشده است


مانی مزکی سرپرست گروه بمرانی در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی درباره حضور این گروه در دوره سی و یکم جشنواره موسیقی فجر گفت: این اولین باری است که جشنواره موسیقی فجر به این سبک و سیاقبرگزار می شود. باید کمی صبر کنیم و تا پایان جشنواره موسیقی منتظر بمانیم و برآیند و نتیجه ایجاد تغییرات را آن زمان ببینیم. با این توضیح اما من نگرش جدید به جشنواره موسیقی را مثبت می‌دانم. حضور انواع گوناگون موسیقی با سبک‌های مختلف، اتفاق خوبی است و از دید من می‌تواند به بیشتر دیده شدن کلیت موسیقی توسط مخاطبان کمک کند. البته در این دوره در بخش تلفیقی برای هر گروه فقط یک سئانس اجرا در نظر گرفته شده که به گمان من کافی نیست. امیدوارم در دوره‌های بعدی جشنواره موسیقی فجر، این امکان فراهم شود که گروه‌ها و انواع پر مخاطب موسیقی، بتوانند بیش از این اجرای برنامه داشته باشند. 

مزکی با تاکید بر لزوم وجود سالن‌های با کیفیت و در قواره جشنواره برای برگزاری این واقعه مهم هنری افزود: متاسفانه سالن‌های استاندارد برای اجرای کنسرت در کشور ما کم تعداد هستند و عملا اجراها به لحاظ سالن برگزاری با مشکلات زیادی روبه‌رو است. فکر می‌کنم اگر به زودی تعداد سالن‌های مناسب و نرمال برای اجراهای حرفه‌ای نسبت به امروز بیشتر شود، می‌توانیم به رویدادهای جدید و جالب در موسیقی امیدوار باشیم.

این نوازنده با اشاره به شرایط ایده‌آل برگزاری یک جشنواره هنری که در ذهن هنرمندان فعال در آن عرصه وجود دارد گفت: توقعی که من از گذشته در مورد جشنواره موسیقی فجر و اتفاقی که در قالبش برای مخاطب و موزیسین می افتد، داشتم با آنچه امروز با آن رو به رو هستیم، تفاوت های زیادی دارد. من از سال ها قبل، وقتی به حضور خودم در یک جشنواره موسیقی فکر می کردم، انتظار داشتم شرایطی که هنرمند فعال در عرصه فیلم در جشنواره فیلم دارد را تجربه کنم اما تا امروز این انتظار و آرزو محقق نشده است. البته در سال های قبل به همت رامین صدیقی بخشی برگزار می شد که در آن فیلم های بسیار مفیدی در زمینه موسیقی پخش می کردند که از نظر من بسیار سودمند بود و طی آن، جوانان حوزه موسیقی می توانستد خیلی چیزها یاد بگیرند. از سوی دیگر حضور هنرمندان خارجی و مطرح موسیقی به خصوص برای کسانی چون ما که در عرصه آکادمیک چندان فعال نبوده ایم، می تواند راهگشا باشد و نکات آموزنده خوبی را با خود همراه بیاورد. 

او در ادامه گفت: اصولا اجراهایی را که در طول جشنواره به آنها دعوت شده‌ام برایم اهمیت زیادی داشته و من تمام تلاشم را کرده‌ام که در زمان اجرایشان حضور داشته باشم. البته این گروه‌ها بسیار خاص هستند و به همین دلیل تعدادشان همیشه کم بوده است. با این توضیح، اگر این امکان وجود داشته باشد که اجرای برنامه گروه‌های خاص( مورد علاقه من) بیشتر از گذشته شود قطعا تاثیرگذاریش بیشتر خواهد بود. منظور من، دعوت تعداد بیشتری از گروه‌های جاز بین‌المللی است که با حضورشان هم در بخش ورک شاپ و هم در اجرا می‌توانند حضور داشته باشند. چیزی که در مورد جشنواره فجر می‌تواند برای من ایده‌آل باشد، این است که با شروع جشنواره من به عنوان شخصی که در بدنه موسیقی فعال هستم یک هفته کارم را تعطیل کنم و در این مدت تا می‌توانم در اجراهای مختلف حضور داشته باشم و از دیدن گروه‌های مختلف خارجی درس‌های زیادی یاد بگیرم. به نظر من این شرایط هنوز در جشنواره موسیقی محقق نشده در حالی که بسیاری از دوستان هنرمند من در تئاتر و سینما تا امروز بارها آن را تجربه کرده‌اند. 

مزکی با اشاره به نگاه اجمالی‌اش به جدول اجراهای امسال گفت: من کارگاه‌های آموزشی را دقیق ندیدم اما با یک نگاه کلی به جدول اجراها به این نتیجه رسیدم، آنچه من به دنبالش بودم با آنچه عملا قرار است روی صحنه برود تفاوت‌های زیادی دارد. در مجموع فکر نمی‌کنم بیش از دو یا سه اجرا را بخواهم ببینم. اجرای گروه جاز فرانسوی و اجرای مشترک کریستف رضاعی و آقای شعاری کنسرت‌هایی است که تصمیم گرفتم برای تماشایشان در سالن اجرای کنسرت، حاضر شوم. به نظر من تعداد اجراها در آن نوع موسیقی که من به آن علاقه‌مندم در سال‌های گذشته(البته سال گذشته نه) نسبت به این دوره خیلی بییشتر بود. 

این موزیسین در پایان با اشاره به برگزاری سالی یک بار جشنواره، وجود داوری در بخش اجراهای صحنه‌ای را باعث جذاب‌تر شدن برنامه‌ها و افزایش سطح کیفی موسیقی کشور دانست و با تاکید بر لزوم تهییج و تشویق موزیسین‌ها برای فعالیت بیشتر در تولید و ارائه کارهای با کیفیت و در حد جهانی گفت: به نظر من اگر قرار است سبک‌های مختلف موسیقی در طول سال فقط در دوران جشنواره، فرصت اجرا در این قالب را داشته باشند، رقابت و مسابقه می‌تواند کار را جذاب‌تر کند. وقتی رقابت وجود داشته باشد، موزیسین‌ها به شوق برنده شدن و کسب جایزه انگیزه بیشتری برای کار و فعالیت دارد و این مسئله به افزایش کیفیت کارهای هنری در زمینه موسیقی منجر خواهد شد. البته اگر قرار باشد بخش داوری در اجراهای زنده اتفاق بیفتد، مهم است که چه کسانی در چه ژانری می خواهند داوری کنند. تخصص داوران در بخش موسیقایی که قرار است در آن به انتخاب بپردازند، مهم‌ترین نکته‌ای است که می‌تواند کارکرد بخش رقابتی که در نهایت افزایش سطح کیفی انواع موسیقی در کشور است را محقق کند. 



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: