انتشار: ۲۰:۲۸ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴
گزارش کامل از مراسم تشییع یدالله نجفی؛

خداحافظی سینماگران با عمو یدی + گزارش تصویری

مراسم تشیع پیکر یدالله نجفی (صدابردار سینمای ایران) صبح امروز (۵ بهمن ماه) از ساعت ۹ از مقابل خانه سینمای شماره ۲ برگزارشد.
به گزارش سرویس سینما و تئاتر تابناک فرهنگی، مراسم تشییع پیکر صدابردار پیشکسوت ایران با تالم و اندوه بسیار برگزار شد. در این مراسم؛ نظام‌الدین کیایی (صدابردار) گفت: شاید این درد‌ناک‌ترین وظیفه‌ای است که انجمن و دوستان بر شانه من گذاشتند. ای کاش من به‌جای یدالله می‌رفتم. چون هنوز زود بود که برود. من از او پیرتر هستم. باور کنید عمر یدی آنقدر کوتاه نبود. یدی دستِ انجمن بود. یدی در تمام دوره‌ها با اینکه پرکارترین بود؛ از کار صنفی دور نشد. کارنامه هنری‌اش بر هیچ کس پوشیده نیست. او به عنوان یک صدابردار در فیلم‌های بزرگی نقش داشت. ما امروز یدی را به خانه جدیدش مشایعت می‌کنیم ولی او باید بداند که خانه‌اش در دل‌های ماست. من از خانواده یدی تقاضا می‌کنم کارت عضویت رسمی انجمن صدا را بپذیرند و با ما همراه باشند. کارهایی که او در سینما کرد؛ فراموش نشدنی‌ست. یدی زود رفت ولی آثارش فخر سینمای ایران خواهد بود و به اطلاع می‌رسانم یدی دست خدا و دست سینمای ایران بود.

سیدرضا میرکریمی هم با تاثر گفت: خیلی سخت است صحبت کردن درباره یدالله نجفی. یدی خیلی آرام رفت. او خیلی مطالعه می‌کرد ولی با سوادش فخر نمی‌فروخت. آنقدر که به فکر مشکلات معیشتی دیگر همکاران بود؛ هیچ کس از درد خودش خبر نداشت. واقعاً متاسفم که از جمع سینمای ایران رفت و از خانواده ایشان می‌خواهم ما را در کنار خودشان بدانند.

باران کوثری هم درحالیکه از او با عنوان عمو یاد می‌کرد، گفت: باورم نمی‌شود که چرا اینجاییم. بزرگان زیادی در این مجلس حضور دارند که درباره عمو یدی صحبت کنند ولی من این حرف‌ها را به نمایندگی از نسل خودم می‌زنم. عمو یدی به ما یاد داد می‌شود پشت صحنه آرام بود. یادم نمی رود در اوج همه تنش‌ها؛ این عمو یدی بود که در پشت صحنه من را آرام می‌کرد. می‌خواهم به کسری بگویم که پدر تو آدم منحصر به فردی بود به خاطر تخصصش و به خاطر امنیتی که در پشت صحنه برای ما ایجاد می‌کرد.

وحید جلیلوند دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: مطمئنم شاگردان یدالله نجفی بیشتر از همه حالشان گرفته است. از دیروز تا الان خیلی شوکه هستم. فقط یک چیز به خدای عمو یدی می‌خواهم بگویم اینکه می‌گویند هرکسی در این دنیا خوب باشه در آن دنیا با خوب‌ها مشحور می‌شود و من باور دارم یدالله نجفی با خوب‌ها محشور می‌شود. الان هم خواهش می‌کنم برای اخلاق عمو یدی دست بزنید.

بهنام بهزادی نیز گفت: آخر تو تنها صدابردار نبودی، رفیق بودی، آدم فرهنگ بودی، به ما حق بده مبهوت و متحیر باشیم از رفتنت. می‌دانم برای همیشه رفتی اما یقین دارم همچنان با ما و درکنار مایی؛ در رفتارت و شاگردانی که تربیت کردی و صداهای ماندگارت.

رخشان بنی‌اعتماد با اشاره به نقش یدالله نجفی در سینمای ایران گفت: نجفی مرد بزرگی بود و به بززگی معنا بخشید. او معنای مسئولیت را می‌دانست. او سمبل آمال و آرزو‌ها در سینما بود و بسیار سرافراز از میان ما رفت.

مجید مجیدی کارگردان سینمای ایران نیز گفت: من سال‌ها در کنار یدالله نجفی بودم و او پیش از آنکه صدابردار بزرگی باشد؛ انسان بزرگی بود و همیشه به مردم کمک می‌کرد. خاطرم هست در فیلم رنگ خدا تلاش بسیاری کرد تا به منزل پیرزنی که آب و آشامیدنی نداشت؛ آب برساند. او هرچند از میان ما رفته اما آثارش در کنار ماست.

رویا تیموریان بازیگر سینمای ایران نیز گفت: ما روزهای سختی را می‌گذرانیم. همه ما از رفتن همکارمان ناراحت هستیم. نجفی بی‌موقع و بی‌وقت رفت. او صدای وجدان و مهربانی بود.

مسعود رایگان نیز گفت: صحبت از رفتن نجفی صحبت از پژمردن یک برگ نیست بلکه جنگل را بیابان می‌کند. نجفی خنده‌اش مهربان بود و همیشه در تلاش، اما باید بگویم که نجفی امروز آرام شده. دریا نیز روزی آرام می‌شود.

حسن حسن‌دوست تدوین‌گر و از دوستان مرحوم نحفی نیز گفت: ما بیش از ۲۰ سال دوست صمیمی بودیم و جلسات زیادی باهم داشتیم. او جزو صدابردارانی بود که تدوین برایش بسیار مهم بود. نجفی علاوه بر کار در فعالیت‌های صنفی بسیار تلاش می‌کرد و به شدت به دنبال بیمه اعضای صنف بود.

حسن‌دوست افزود: نجفی به حق ادامه دهنده‌ی راهِ مسعود بهنام بود اما قدر این آدم‌ها کمتر دیده شده زیرا پشت صحنه هستند و ما قدر آن‌ها را نمی‌دانیم.

وی ادامه داد: ما باید خودمان قدر خودمان را بدانیم و به بالادستی‌ها نگاه نکنیم و برای قدر‌شناسی نگاه‌مان به بالادستی‌ها نباشد.

خانم محبوب شاعر و همسر برادر یدالله نجفی نیز گفت: درگذشت افرادی همچون نجفی این پیام را دارد که مسئولان بدانند این قافله مرگ سرباز ایستادن ندارد. آن‌ها که رفتند آسوده شدند اما مسئولان باید قدر کسانی که زنده هستند را بدانند.

در این مراسم قرار بود اصغر فرهادی و احمدرضا درویش نیز سخنرانی کنند اما به دلیل تالم و تاثر بسیار و نداشتن شرایط سخنرانی از حاضران عذر خواستند. کامران ملکی در بخشی از این مراسم با خواندن اسامی فیلم‌هایی که نجفی در ساخت آن‌ها مشارکت داشته؛ از حاضران خواست به یاد روزهایی که وی در جشنواره‌های مختلف جایزه می‌گرفته؛ او را با کف زدن تشویق کنند.

 بعد از قرائت نماز میت توسط حجت الاسلام محمود دعایی بر پیکر یدالله نجفی؛ این هنرمند به قطعه هنرمندان منتقل شد و در کنار مزار مسعود بهنام آرام گرفت.

در ادامه مراسم عبدالله نجفی (برادر یدالله نجفی)، نجف نجفی و همسر یدالله نجفی نیز طی سخنان کوتاهی از حضور اهالی سینما تشکر کردند.

مراسم بزرگداشت یدالله نجفی روز چهارشنبه ۷ بهمن ماه از ساعت ۱۶ الی 17:30  در مسجد شهرک غرب برگزار می‌شود.

در مراسم تشییع پیکر یدالله نجفی؛ هنرمندانی همچون مجید مجیدی، محمدرضا صابری، رخشان بنی‌اعتماد، رویا تیموریان، مجتبی میرطهماسب، فرهاد توحیدی، نظام‌الدین کیایی، علیرضا شجاع‌نوری، علیرضا رضاداد، محمدرضا دلپاک، حجت الاسلام دعایی، رضا میرکریمی، ساعد نیکزاد، همایون اسعدیان، امیرشهاب رضویان، اسحاق خانزادی، مسعود رایگان، کامران ملکی، وحید و علی جلیلوند، محمدعلی قاسمی،  محسن عبدالوهاب، نیکی کریمی، امیر اثباتی، محمد داوودی، حبیب اسماعیلی، برداران محمدزاده، بهنام بهزادی، حمیدرضا قربانی، مهتاب کرامتی، محمد حیدری، محسن امیر یوسفی، باران کوثری، حسین پاکدل، مجید برزگر، آتیلا پسیانی، اصغر فرهادی، احمدرضا درویش، محمدمهدی عسگرپور، علی رویین‌تن، مازیار شیخ محبوبی و جمع زیادی از هنرمندان حضور داشتند./ ایلنا


خداحافظی سینماگران با عمو یدی + گزارش تصویری

خداحافظی سینماگران با عمو یدی + گزارش تصویری

خداحافظی سینماگران با عمو یدی + گزارش تصویری

خداحافظی سینماگران با عمو یدی + گزارش تصویری

خداحافظی سینماگران با عمو یدی + گزارش تصویری

خداحافظی سینماگران با عمو یدی + گزارش تصویری

خداحافظی سینماگران با عمو یدی + گزارش تصویری

خداحافظی سینماگران با عمو یدی + گزارش تصویری

خداحافظی سینماگران با عمو یدی + گزارش تصویری

خداحافظی سینماگران با عمو یدی + گزارش تصویری

خداحافظی سینماگران با عمو یدی + گزارش تصویری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: