انتشار: ۱۵:۱۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
مدیر مرکز توزیع کتاب گزیده:

مشکل اصلی صنعت نشر کمبود تقاضای کتاب است

مدیر مرکز توزیع کتاب گزیده در نشست «توسعه همگون بخش‌های تولید توزیع و فروش» گفت: به عقیده بنده مشکل اصلی صنعت نشر کمبود تقاضای کتاب است و به عبارتی عرضه بیش از تقاضا است.
به گزارش تابناک، این نشست با سخنرانی حسن کیاییان، رئیس سابق اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، محمدعلی جعفریه مدیر نشر ثالث، امیرعلی بیک مدیر نشر فیروزه و ابراهیم کریمی مدیر مرکز توزیع کتاب گزیده، یکشنبه بیستم اردیبهشت ماه در سالن گفتگو برگزار شد.


امیر علی بیک در ابتدای جلسه به نقش نشر در توسعه جامعه اشاره کرد و گفت: صنعت نشر عشق، علاقه و ایثار می‌طلبد و در هیچ صنعتی نمی‌بینید که تعداد تولیدکنندگان تقریبا هشت برابر مصرف کننده باشد.


حسن کیاییان سخنران دوم این نشست بود که اظهار کرد: قبل از انقلاب صنعت نشر سیر طبیعی خود را طی می‌کرد و چیزی به نام مرکز فروش و توزیع کننده نداشتیم. یعنی ناشران مستقیما کتاب خود را به کتابفروش می‌دادند؛ اما اتفاقی که در چند سال اخیر افتاده ایجاد واسطه بین ناشر و کتابفروش بود.


وی افزود: ما در زمینه نشر نیازمند زیرساخت‌های قوی هستیم و بحث آمار و ارقام نشان می‌دهد که از دو سه هزار عنوان کتاب به ۶۵ هزار عنوان کتاب رسیده‌ایم؛ اما در این میان به بخش توزیع بی‌توجهی شده است.


ابراهیم کریمی از دیگر سخنرانان این نشست گفت: به عقیده من مشکل اصلی صنعت نشر کمبود تقاضای کتاب است و به عبارتی عرضه بیش از تقاضا است. من فکر می‌کنم که برای حل مشکل تقاضای کتاب باید فرهنگ کتابخوانی را از مدارس شروع کنیم.


وی اظهار کرد: به عقیده من اگر کتاب‌ها را به صورت امانی به دست کتابفروش بدهیم، ریسک کمتری برای کتابفروش دارد، اما مشکل دیگری نیز در این بخش وجود دارد و آن کمبود کتابفروشی‌هاست. شاید بهتر باشد تعداد کتابفروشی‌ها افزایش یابد.


محمدعلی جعفریه نیز با اشاره به نقش توزیع صنعتی در بخش نشر گفت: توزیع کنندگان ما به سمت توزیع صنعتی حرکت کرده‌ایم، اما مشکل اصلی نشر را محدودیت شمارگان می‌دانم که اگر این مشکل برطرف شود، ناشر و کتابفروش قادر به ارائه تخفیف بیشتر است و این خود بخشی از مشکلات نشر را حل می‌کند.


بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفتگو با جهان» از تاریخ ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: