انتشار: ۰۸:۵۸ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴
هشت ماه از راه اندازی رسمی ارکستر فرهنگی شهر تهران به رهبری نادر مشایخی می گذرد اما این ارکستر چند ماهی می شود که فعالیت رسمی ندارد و قرار شده اسفندماه امسال بعد از جشنواره موسیقی فجر فعالیتهای خود را دوباره از سر گیرد.

نادر مشایخی رهبر ارکستر فرهنگی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی درباره فعالیتهای این ارکسترگفت: با توجه به تغییر مدیریت خانه هنرمندان باید مسائل مالی این ارکستر تعریف شود. این ارکستر هم اکنون هیچ تمرینی ندارد اما قرار است بعد از جشنواره موسیقی فجر دوباره فعالیتش را آغاز کند.


این آهنگساز با بیان اینکه در جشنواره سی و یکم موسیقی فجر شرکت نداریم ، اظهار داشت: من هیچ وقت این ارکستر را به عنوان ارکستر خانه هنرمندان نمی دانم به طوری که هم اکنون این ارکستر زیر چتر موسسه فرهنگی هنری کهن مرز و بوم که پدرم به عنوان موسسه چند منظوره آن را دایر کرده، فعالیت می کند.


وی همچنین عنوان کرد: البته دولت باید از ارکسترها حمایت کند چرا که هیچ ارکستری بدون حمایت دولتی نمی تواند به حیاتش ادامه دهد. ارکستر فرهنگی شهردار تهران نیز از این قاعده مستثنا نیست.


رهبر ارکستر فرهنگی شهر تهران با اشاره به برنامه اجرایی این ارکستر گفت: من تصمیم دارم در شاخه های مختلفی با این ارکستر کار کنم به طوری که شاخه اولم موسیقی معاصر ایران است چرا که ما آهنگسازانی داریم که متاسفانه کارهایشان دیده نمی شود برای اینکه ما در ایران فقط به پیشکسوتان توجه می کنیم.در صورتی که باید به جوانها نیز فرصت و امکان فعالیت داد.


این آهنگساز ادامه داد: موسیقی کلاسیک و مدرن، دیگر شاخه هایی هستند که در این ارکستر به آنها خواهیم پرداخت البته یک شاخه دیگر هم که من خودم نام «شنوش» را برای آن انتخاب کرده ام نیز در دستور کار ارکستر قرار خواهد گرفت.


وی درباره سبک «شنوش»گفت: من خیلی زیاد خوانده و شنیده ام که استاد صبا به شاگردنش می گفته که اگر می خواهید در موسیقی ایران چیزی یاد بگیرید بروید به نوحه خوانی گوش کنید. در همین راستا من کسی را پیدا کردم که با نوحه خوانهای دوره قاجار مراوداتی داشته او هزاران بیت شعر را در قالب گوشه های موسیقی حفظ و ضبط کرده که هر کدام مخصوص یکی از ائمه(ع) است. من تصمیم دارم با این سبک «شونش» و با ارکسترم این گوشه ها را که در موسیقی ایران فراموش شده اند را یادآوری کنم و قصدم آشکارکردن این است که موسیقی در ایران چه فرهنگ و جایگاهی داشته است.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: