انتشار: ۱۲:۴۳ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
معاون رئیس دپارتمان حقوقی انجمن ناشران و کتابفروشان آلمان:

قرارداد میان نویسنده و ناشر باعث تعهد طرفین می‌شود

مشاور حقوقی و معاون رئیس دپارتمان حقوقی انجمن ناشران و کتابفروشان آلمان گفت: قرارداد ناشر و نویسنده، مبنایی را برای پرداخت به نویسنده ایجاد می‌کند و باعث تعهد طرفین می‌شود.
به گزارش تابناک، اولین نشست سرای اهل قلم در پنجمین روز نمایشگاه به موضوع «مدیریت حقوق نشر دیجیتال و انواع قرارداد بین مولف و ناشر» اختصاص داشت که با حضور جسیکا سانگر مشاور حقوقی و معاون رئیس دپارتمان حقوقی انجمن ناشران و کتابفروشان آلمان برگزار شد.

سانگر در ابتدای این نشست هدف از قرارداد میان نویسنده و ناشر را تشریح کرد و گفت: در این قرارداد‌ها دارایی یک ناشر در حقوقی که در اختیار دارد مشخص می‌شود و چارچوبی برای دستیابی به موفقیت در پروژه‌های مربوط به کتاب را فراهم می‌آورد.
 
وی به تعارضاتی که ممکن است در قرارداد میان ناشر و نویسنده بروز پیدا کند اشاره کرد و افزود: تغییرات پیشنهادی ویراستار، خواسته‌های نویسنده پیرامون عنوان مورد استفاده برای اثر، عدم رضایت نویسنده از کیفیت کاغذ یا دیگر خصوصیات نسخ چاپی، عدم توافق در زمینه حقوق واگذار شده و حق التالیف از انواع اختلافات میان ناشر و نویسنده هستند.

معان رئیس دپارتمان حقوقی انجمن ناشران و کتابفروشان آلمان درباره مفاد مهم در قرارداد نویسنده و ناشر بیان کرد: شناسایی شفاف طرفین قرارداد و مشخصات روشن اثر با شرح کامل پروژه نشر بخشی از مفاد مهم قرارداد هستند. همچنین مشخص بودن انجام فعالیت تجاری توسط طرفین، تعهدات نویسنده و توافق قطعی برای دوره زمانی تعیین‌شده از دیگر مفاد مهم مندرج در این قرارداد محسوب می‌شوند.

سانگر در بخش دیگری از سخنان خود قابلیت‌های خاص کتاب‌های الکترونیکی را که در کتاب‌های مکتوب وجود ندارد، برشمرد و افزود: کتاب‌های الکترونیکی علاوه بر توزیع در کتابفروشی‌های عادی قابلیت پخش در فضای مجازی و اینترنت را دارند. از این گروه کتاب‌ها می‌توان به منظور مقاصد تبلیغاتی، جستجوی متنی و اجاره دیجیتال نیز بهره برد. فصل‌های کتاب‌های الکترونیکی قابلیت در دسترس قرار گرفتن را به طور مجزا دارند و متون می‌توانند به صدا تبدبل شوند. همچنین این دسته از کتاب‌ها از قابلیت دانلود هم برخوردار هستند.

وی عنوان کرد: انواع قراردادهای نشر در خصوص کتاب‌های الکترونیکی شامل پروژه‌های آکادمیک، ترجمه، کارهای سفارشی و کتاب‌های صوتی می‌شوند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفتگو با جهان» از تاریخ ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: