انتشار: ۱۰:۱۷ - ۲۶ دی ۱۳۹۴
اجرای آثاری از دکتر فرید عمران

هوشیار خیام «رقص با لحظه‌ها» را اجرا می‌کند

هوشیار خیام پیانیست و آهنگساز قرار است تا در تالار رودکی تهران، آثاری از دکتر فرید عمران را اجرا کند.
هوشیار خیام «رقص با لحظه‌ها» را اجرا می‌کند

به گزارش خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی،‌ این اجرا که عنوان «رقص با لحظه‌ها» را دارد، روز دوشنبه پنجم بهمن از ساعت 20 در تالار رودکی تهران اجرا خواهد شد.

فرید عمران که در این کنسرت آثار او به اجرا درخواهد آمد، پیش از انقلاب موسیقی را در کنسرواتوار تهران زیر نظر اساتیدی چون مرتضی حنانه و یوسف یوسف‌زاده آموخته است. او همزمان نزد پیانیست و آهنگساز روس، لئونید ساموس آهنگسازی را را فراگرفته و  سپس در کنسرواتوار لندن تحصیل در رشته آهنگسازی را تا درجه استادی به پایان رسانده است. بسیاری از کارهای فرید عمران در ایران و خارج از آن به اجرا در آمده‌اند. از جمله آثارش می‌توان مجموعه والس‌ها (دو کتاب)، پرلود‌ها، سوییت نغمه‌های ایرانی، سوییت برای ارکستر زهی، سوییت سمفونیک شیخ صنعان، چند فانتزی، تریوی پیانو، مجموعه آوازهایی برای سوپرانو و تنور و باز سازی چند ترانه فولکلور را نام برد.

هوشیار خیام در بخشی از یادداشتی که برای این اجرا منتشر کرده آورده است: «موسیقی او برای من تا مدت ها ناشناخته بود. گاه افسوس می‌خورم که او را بسیار دیر شناختم، گاه نیز احساس می‌کنم که می‌باید این گونه می‌بود، تا چیزی درون من شکل گیرد و موسیقی در وجودم ته نشین شود، تا بفهمم او چه کرده است. موسیقی عمران عمارتی پر شکوه، بلند و سفید است، با پنجره‌هایی آبی رنگ، که روزگاری شادمانی‌هایی عمیق به خود دیده. عمارتی کهنه و قدیمی که امروز کمتر کسی راهِ آن را می‌داند یا درونش را می‌کاود، اما مغرور و ایستاده بر پا نگاه رهگذرِ تنها را جذب می‌کند و قدم‌هایش را کُند... عمارتی بلند با گچ کاری‌های زخم خورده و چوب‌های ترک خورده میزهای بلند پذیرایی...»

هوشیار خیام که در کنسرت «رقص با لحظه‌ها» آثار فرید عمران را اجرا می‌کند، در آمریکا موفق به اخذ دکترای موسیقی در آهنگسازی و رهبری ارکستر شده و در آن دانشگاه به سمت آسیستان پروفسور به تدریس تئوری موسیقی و آهنگسازی پرداخته است. او پس از بازگشت به ایران برخی آهنگ‌های خود را در آثار انفرادی و گروهی به چاپ رسانده و منتشر کرده‌است که از آن جمله می‌توان به سی‌دی‌های «ابرها و تاتاری» اشاره کرد. او در کنسرت حسین علیزاده و محمدرضا درویشی در تالار وزارت کشور و همراه با ارکستر ناسیونال اوکراین، قطعه‌های «عصیان» و «ترکمن» ساختۀ حسین علیزاده را برای اجرای ارکسترال تنظیم کرد و قطعۀ «شیشه رنگی» از ساخته‌های خود را نیز به اجرا درآورد. وی هم اکنون در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر به تدریس دروس فرم و هارمونی پراتیک مشغول است.

این آهنگساز پیشتر در توضیح اینکه چرا آثار عمران را انتخاب کرده است، به خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی گفته بود: «متاسفانه من با آثار جناب عمران آشنایی نداشتم تا اینکه توسط یکی از شاگردانم این آشنایی حاصل شد؛در همین راستا و برای آشنایی جامعه موسیقی با آثارشان تصمیم به این کار گرفتم. فرید عمران پنج جلد کتاب برای پیانو نوشته اند و درک ایشان نسبت به پیانو مانند هنرمندانی چون شوپن و رخمانینف و ...است. در همین راستا آثار ایشان از درک قوی نسبت به ساز پیانو برخوردارند و نشان می‌دهد با چگونگی صدادهندگی این ساز به خوبی آشنا هستند.»

قیمت بلیت‌های کنسرت «رقص با لحظه‌ها» که در تاریخ 5 بهمن از ساعت 20 در تالار رودکی اجرا خواهد شد، از 30 تا 80 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
  • رضا ناژفر
  • Austria
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
0
0
تبریک فراوان و آرزوی موفقیت، جای ما خالی