انتشار: ۱۱:۱۸ - ۲۴ دی ۱۳۹۴
حمیدرضا نوربخش گفت: باید طوری حرکت کنیم تا در سال‌های آینده جشنواره را خانه موسیقی به طور کل برگزار کند. همه اتفاقات موسیقی را خانه موسیقی باید سامان بدهد.



به گزارش خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی،جلسه نقد و بررسی عملکرد خانه موسیقی عصر روز گذشته در حالی با حضور حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، محمد سریر رئیس هیات مدیره خانه موسیقی، هوشنگ کامکار از اعضای شورای عالی خانه موسیقی، کامبیز نوروزی حقوقدان، مشاور حقوقی خانه موسیقی برگزار شد که تنها سه نفر از منتقدین در این جلسه حاضر بودند.



در ابتدای این نشست حمیدرضا نوربخش به نقدهای وارده به خانه موسیقی طی چند ماه گذشته اشاره کرد و گفت: مدت‌هاست نقدهای مختلفی درباره نقد عملکرد خانه موسیقی  مطرح می‌شود که  به تناوب هم با مراجعه این دوستان، پاسخگو داده ایم. همچنین نامه‌های گروه‌هایی با امضاهای مختلف را که رسانه‌ای هم شدند را دریافت کردیم.بر این اساس تصمیم گرفتیم جلسه نقد را در خانه موسیقی برگزار کنیم که به دنبال آن تماس‌هایی با من گرفته شد و گفتند که مشخصا چه کسانی قرار است بیایند؟ من هم گفتم ما با گروه خاصی طرف نیستیم و هر کسی که به عملکرد خانه موسیقی نقد دارد، می‌تواند در این جلسه شرکت کند و ما از هر کسی که به خانه موسیقی نقد دارد، دعوت کردیم.


وی با بیان اینکه متاسفانه همین موضوع هم منشا یک سوتفاهم دیگر شد، ادامه داد: در کجای کلام من توهین، تحقیر و یا کوچک شمردن بوده است؟‌ هیچ وقت مشی من این گونه نبوده و نیست چرا که به نوعی تربیت نشده ام که توهین کنیم. اگر به اشتباه هنرمند، هنرجو خطاب گرفته، مد نظر من هم نبوده و به هیچ عنوان به دنبال کوچک شمردن و تحقیر نیستیم و نبوده‌ایم و اگر هم این گونه تلقی شده، پوزش می‌خواهم. 


مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه افزود: طی 15 ساله گذشته شاهد تغییرات زیادی در خانه موسیقی بوده‌ایم. ما به هیچ عنوان در خانه «انتساب» نداشته‌ایم و مطابق اساسنامه انتخابات صورت گرفته است که  اگر هم افرادی طی این مدت مانده‌اند، حضورشان در یک سازوکار دیپلماتیک اتفاق افتاده است .

نوربخش بیان داشت: هر نهادی قطعا تمام اعتبارش را از یک سری «نام‌ها» می‌گیرد و نمی‌توان این موضوع را انکار کرد.این مسئله در مورد خانه موسیقی نیز صدق می کند به طوری که از ابتدای تشکیل چه اعضای هیات مدیره و چه شورای عالی، هیچ کدام نیامدند از خانه موسیقی نامی بگیرند بلکه این افراد اعتبار اسم خودشان را برای خانه موسیقی هزینه کرده‌اند. 


وی در ادامه این جلسه با اشاره به همدلی بیشتر بین اهالی موسیقی گفت: من امیدوارم که مشکلات و ابهامات هر چه زوردتر برطرف شود چرا که اختلاف به نفع هیچکس نیست و بر طبل اختلاف کوبیدن هم سودی ندارد  به همین دلیل باید تلاش کنیم همدلی‌ها بیشتر شود و تا بتوایم مانند یک خانواده حرکت رو به جلویی داشته باشیم . به عقیده من موسیقی این مملکت به قدر کافی لطمه خورده و لازم نیست این لطمات را بیشتر کنیم. 

این خواننده  در ادامه در پاسخ به سوال شروین مهاجر درباره لغو جلسه «گفتمان ضرب‌اصول»، اظهار داشت: وقتی ماهها پیش از طریق رسانه ها متوجه این برنامه شدم ؛ موضوعش که نقد عملکرد «15» ساله خانه موسیقی با حضور منتقدین بود،برایم خیلی عجیب بود. به همین دلیل تماسی با معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گرفتم و از ایشان ماجرا را جویا شدم وقتی گفتند که قرار است چنین جلسه ای در فرهنگسرای ارسباران برگزار شود ، تنها سوالی که مطرح کردم این بود که چرا نماینده‌ای از خانه موسیقی دعوت نشده است؟ ایشان نیز که با این سوال من موافق بودند از دوستان خواستند که برنامه در تاریخ دیگری و با حضور نماینده خانه موسیقی برگزار کنند چرا که تنها خواسته حضور نماینده خانه موسیقی بود. 

نوربخش در ادامه با اشاره به برگزار شدن این جلسه در قلهک و بدون نمایندگان خانه موسیقی گفت: بعد از آن جلسه شنیدم که دوستان منتقد می‌گویند که در صورت استعفا می‌توانیم بنشینیم و صحبت کنیم. این صحبت‌ها فقط فضا را مه‌‌آلود کرد. ما طی این مدت بارها اعلام کردیم که درب خانه موسیقی به روی همه باز است و در اینجا تریبون آزاد وجود دارد و هرکسی هر نقدی دارد می‌تواند بیاید و مطرح کند . مگر ما تا با حال جلوی حضور کسی را گرفته‌ایم که در جلسات هر ماه ما نیایند؟ متاسفانه من در برخی از این رفتارها حسن‌نیت ندیدم؛ البته که عده زیادی هم حسن‌نیت داشتند. 

مدیرعامل خامه موسیقی درباره تصمیم این خانه در برگزاری  جلسات نقد توسط خانه موسیقی نیز گفت: ماجرا از آنجایی آغاز شد که طی جلسه با آقای ثقفی و مطرح کردن برخی موارد ، پیشنهاد علنی کردن این مسائل را کردند به همین دلیل ما هم تصمیم به برگزاری جلسه گرفتیم اما  دوستان منتقد طی دو بیانیه اعلام کردند که شرکت نمی‌کنند.

وی افزود: اگر به دنبال پاسخ هستیم، فضایی به وجود آمده تا علت‌یابی و مسایل را با کمک هم حل کنیم. اگر هم می‌آمدید و پاسخی نمی‌گرفتید، می توانستید به همان راه قبلی ادامه دهید.

 در بخش دیگری از این نشست محمد سریر در خصوص چرایی عدم پاسخ به نامه منتقدین، گفت: به هر حال مفاهمه هم معنایی دارد. وقتی این درخواست مطرح شد، من مشغله زیادی داشتم و برای یک مشکل شخصی مجبور شدم به خارج از کشور سفر کنم. وقتی هم که برگشتم، با انتشار دوباره نامه‌هایی مواجه شدم. به همین خاطر ما احساس کردیم که علاقه‌مندی برای برای صحبت نیست و منظور براندازی است که اتفاقا اصلا هم مشکلی ندارد. من به شخصه از خدا می‌خواهم دیگر مسول نباشم. چرا که این فعالیت در راه رضای خدا، باید حداقل دعایی پشتش باشد. 


وی افزود: ما به هر حال باید بپذیریم که بخشی از این مواجهه‌ها به خاطر شرایط اجتماعی‌ است که داریم. این اتفاق‌ها در همه خانواده‌ها می‌افتد و همیشه باید راهی پیدا کرد. خانه موسیقی جایی نیست که بخواهید درآنجا بمانید. وقتی به مدیریت‌های پیشین بنگرید، متوجه این موضوع خواهید شد. که هر کس امده به سرعت خواسته فرار کند. 

کامیز نوروزی حقوقدان نیز در این جلسه گفت: چرا اتفاق‌هایی که پیرامون خانه موسیقی افتاده را منفی می‌بینیم؟‌ بالاخره عده‌ای انتقاد دارند و به نظرم برآیند همه این اتفاقات مثبت است. اساسا این نهاد صنفی نواجوان و جوان هم که نه؛ کودک است. یعنی نهادهای صنفی فرهنگی هنری اساسا عمرشان از 10،15 سال بیشتر تجاوز نمی‌کند. اعلان حضور صنف و اخذ اوصاف صنفی در این مشاغل جدید است. متاسفانه به دلایل متعدد مشاغل فرهنگ و هنر در ایران توسعه نداشته است و تنها نزدیک به دو دهه است که اندکی پروبال گرفته است. دیگر صنوف هنری مانند سینما و تئاتر و روزنامه‌نگاران و ... تازه هستند. ببینید اگر سراغ صنف رستوران‌ها برویم، قطعا مشکلاتشان بسیار کمتر است. چرا که هم قدمت دارند و هم مسائلشان به حساسی حوزه هنر و فرهنگ نیست. 

وی افزود: متاسفانه اختلافات و انتقادات گاهی با زبان تند و برنده بیان می‌شود. اما تحت هیچ شرایطی نباید توهین کنیم. حساسیت‌های ایجاد شده پیرامون خانه موسیقی اتفاق مثبتی است. ضمنا روابط یک دست عامرانه هم وجود ندارد که کسی نتواند حرف بزند. من فارغ از ماهیت و صحت و سقم این گفته‌ها و شنیده‌ها، این اتفاقات را مثبت ارزیابی می‌کنم. در شرایط‌های این چنینی معمولا دو طرف سهمی از حقیقت دارند و هر یک از طرفین بهره‌ای از حقیقت نزدشان است. اما در این میان قاعده‌ای وجود دارد که می‌گوید این مسائل باید در قالب اخلاق و حقوق حل شود و نباید از این دو چارچوب خارج شویم.  


این حقوقدان در ادامه در خصوص مسئله غیر قانونی بودن حضور اعضای هیات مدیره و شورای عالی، بیان داشت: در موسسات دولتی و خصوصی قاعده به این شکل است که هیات مدیره باید با برگزاری مجمع عمومی انتخاب شوند و ماده 136 قانون تجارت در این باره بسیار صریح است که تا انتخاب هیات مدیره جدید، هیات مدیره فعلی معتبر و باقی است. بدون این که کاری با چرایی عدم برگزاری انتخابات داشته باشیم. این قاعده قانونی است و مدیرانی که نامشان در روزنامه رسمی یاد شده، اعمالشان تا زمان انتخاب هیات مدیره جدید قانونی است. 


 رضوانی مشاور حقوقی خانه موسیقی نیز در ادامه افزود: من همه نامه‌هایی که تا کنون در مورد خانه موسیقی منتشر شده را خوانده‌ام و در هر دو جلسه گفتمان ضرب اصول هم شرکت کرده‌ام. در صفحه سوم نامه‌ای که به تازگی منتشر شده آمده است: «هیات مدیره و شورای عالی خانه موسیقی هر دو غیرقانونی‌اند و مدت‌هاست دوره‌ قانونی آنها به سررسیده و ... حداقلی حسن نیات این افراد بازتابی جز استعفای مکتوب نمی‌تواند داشته باشد.» در یک پاراگراف چهار خطی چهار بار کلمه غیر قانونی به کار رفته و متعاقب آن خواسته اند که هیات مدیره و شورای عالی استعفا بدهند. 

وی افزود: فرض ما بر این است که هیات مدیره اصلا با برگزار نکردن انتخابات تخلف کرده است؛ شخصیت حقوقی هیات مدیره تا زمان انتخابات جدید قانونی است. بنابراین هیات مدیره و شورای فعلی خانه موسیقی قانونی اند. این مسئله نشان می‌دهد که ما انگار در انتقادات کمتر درگیر مسائل حقوقی شده‌ایم. یک نگاه ساده به ماده 136 قانون  تجارت کاملا ما را در معرض این قرار می دهد که ما با یک هیات مدیره قانونی طرفیم. و همین که منتقدین در برابر یک هیات مدیره قانونی حرف از استعفا میز‌نند خود روشنگر بخشی از این ماجراست. 


مشاور حقوقی خانه موسیقی ادامه داد: اما ما می‌خواهیم درباره این موضوع بحث کنیم که آیا مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده ، مبنی بر به تعویق انداختن انتخابات و متعاقب آن تمدید یک ساله دوران حضور هیات مدیره، تخلف بوده است یا خیر. ما قانونی بودن هیات مدیره را پیش‌فرض داریم. حال سوال این است آیا مصوبه مجمع فوق‌العاده در حوزه اختیارات این مجمع بوده است یا خیر؟ چون متن نامه‌های منتقدین شفاف نیست، مجبورم نیت خوانی کنم. به گمانم منظورشان این بوده است که مجمع فوق‌العاده واجد چنین اختیاراتی نبوده است. 

وی افزود:بنابر روزنامه رسمی و انتخابات قبلی هیات مدیره؛ مجمع فوق‌العاده‌ای قبل از این که دوران قانونی 4 ساله به پایان برسد  در سال 93 تشکیل می‌شود. مسئله بدین گونه است که در مسائلی که مربوط به نقل و انتقالات املاک خانه موسیقی مطرح است و توافقاتی که ما با نهادها و اشخاص ثالث داشتیم، مشکلاتی ناشی از تغییر امضای مدیران به وجود آمد که می‌توانست مسئله انتقال املاک خانه موسیقی را تحت شعاع قرار دهد. خود مجمع عمومی فوق‌العاده پیشنهاد داد برای اینکه مشکلی پیش نیاید و با توجه یه اینکه سررسید انتخابات شورای عالی و هیات مدیره 3 و 4 ساله بود که خود این موضوع ؛مشکلاتی را ایجاد می‌کرد. برای اینکه سر رسید انتخابات را یکی بکنیم و نیز مشکلاتی برای صاحبان حق امضا پیش نیاید، تصمیم گرفتیم یک سال تمدید کنیم. 


رضوانی تصریج کرد:‌ موضوع آن مجمع فوق‌العاده این بوده که انتخابات تخصصی کانون‌های تخصصی یک سال عقب بیفتد. متعاقب این تعویق عمر شورای عالی و هیات مدیره نیز افزایش پیدا می‌کرد چرا که مکانیزم انتخابات خانه موسیقی از پایین به بالا است و به صورتی است که کانون‌ها اول باید انتخاباشان را برگزار کنند و پلکانی به هیات مدیره برسند. جلسه با تشریفات قانونی کامل برگزار شده؛ دعوت‌ها به درستی انجام شده، حدنساب رعایت شده و جلسه با حدنساب قانونی به این تصمیم رای داده است. حال سوال این است که مجمع عمومی فوق‌العاده اجازه چنین تصمیمی داشته است یا خیر؟   


وی ادامه داد: ما برای پاسخ به این پرسش باید به اساس‌نامه مراجعه کنیم که در این  زمینه با سکوت اساس‌نامه مواجه هستیم. وقتی اساس‌نامه نسبت به موردی سکوت می‌کند، چه باید کرد؟ باید به عمومات قانون تجارت اشاره کرد. حال یک سوال شکل می‌گیرد که آیا در حوزه اختیارات مجمع عمومی فوق‌العاده، در صورت سکوت، اصل بر صحت امر حقوقی است یا حرمت امر حقوقی؟ قانون تجارت پاسخ این سوال را در ماده 94 داده است: قانون تجارت اصل را بر صحت اعمال حقوقی گذاشته است.


رضوانی با طرح سوال دیگری که وظیفه تغییر اساسنامه با چه مرجعی است؟ اظهار داشت: وظیفه تغییر اساسنامه طبق همان اساس‌نامه بر عهده مجمع عمومی فوق‌العاده است. حدنساب‌ها و تشریفات رعایت شده. اگر در آن مجمع فوق‌العاده تصویب می‌شد که عمر هیات مدیره از چهار به شش سال افزایش پیدا کند، شما می‌توانستید ایراد قانونی بگیرید؟ مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل شده است. کما اینکه قبلا دو سال را به چهار سال افزایش داده است. هیچ ایراد قانونی نمی‌توان گرفت. اما مجمع آمده است با این که این اختیار و توانایی را داشته، تصمیم مادون گرفته است در حالی که می‌توانست اساسنامه را تغییر دهد. سوال من از منتقدین این است: اگر هیات مدیره واقعا به دنبال طولانی کردن دوران تصدی‌گری خودش بود، چرا آن کار را نکرد؟‌ تصمیمی که در این مجمع گرفته شده، یک تصمیم اداری ناشی از اقتضائات خاص زمان و کاملا قانونی بوده است. پس هیات مدیره و شورای عالی بر اساس ماده 136 لایحه اصلاحی قانون تجارت، قانونی است و تا زمان انتخاب مدیران جدید، مسولیت دارد به وظایف خود عمل کند و این تکلیف قانونی است. پس همه ادعایی از این دست طرح می‌شود که هیات مدیره فعلی غیرقانونی است، بر اساس ماده 36 غیرقابل استعما است. 


نوربخش در ادامه این نشست با اشاره به زمان انتخابات بعدی، گفت: انتخابات ما از اسفند آغاز می‌شوند و از آنجایی که همیشه انتخاباتمان در یک پروسه چندماه بوده تنها یک انتخابات نداریم. چرا که که ما نه کانون داریم و نه کانون باید مجموع عمومی تشکیل بدهد و انتخابات برگزار کند. اکثر این کانونها در نوبت اول به حدنساب قانونی نمی‌رسند. طبیعتا به نوبت دوم میروند که خودش طبق قانون یک پروسه زمانی 15-20 روزه دارد. 


مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه درباره بحث بیمه  نیز بیان داشت: خانه موسیقی نهاد واسط برای بیمه بوده و اساسا کسی را بیمه نمی‌کند. صندوقی به نام صندوق اعتباری هنر وجود دارد که از طرف وزارت ارشاد تشکیل شده است. دولت هم به این صندوق کمک می‌کند که بحث بیمه هنرمندان حل شود. این صندوق در دولت نهم و دهم با حجمی از بدهی به سازمان تامین اجتماعی مواجه شد. به همین دلیل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد که دیگر بیمه هنرمندان را ادامه نمی‌دهد. به همین خاطر دچار وقفه شدیم. ما قبلا اسامی را برای بیمه به صندوق معرفی می‌کردیم اما در ادامه صندوق اعلام کرد که می‌خواهد بیمه‌شوندگان را بازشناسی کند و خودش اقدام به ثبت نام اعضا کند. 


وی در ادامه در خصوص پذیرش مسولیت ریاست جشنواره موسیقی فجر و شائبه دخالت خانه موسیقی در مراحل اجرایی برگزاری جشنواره، گفت:به اعتقاد من هر اتفاق موسیقایی که در این مملکت می‌افتد، به ما ربط دارد درواقع هر کجایی که می‌خواهد تخصصی به موسیقی پرداخته شود، به ما ربط پیدا می‌کند. ما هنرمندان صنفی و تخصصی موسیقی هستیم و وظیفه‌مان این است که دخالت کنیم. اما من سوالی در این باره دارم؟ چرا جشنواره موسیقی جوان از جشنواره موسیقی فجر تفکیک شد؟ مگر من و برخی از اعضای شورای عالی در جشنواره جوان نبودیم؟ چرا آن زمان سخن از دخالت‌های خانه موسیقی نبود؟ امثال من این اعتقاد را داشته‌اند که باید طوری حرکت کنیم تا در سال‌های آینده جشنواره را خانه موسیقی به طور کل برگزار کند. همه اتفاقات موسیقی را خانه موسیقی باید سامان بدهد. یا حتی بحث حضور اعضا در شوراهای ارشاد مطرح شده؛ چرا اعضای خانه نباید در شوراهای دفتر موسیقی حضور داشته باشند؟ این شورا باید از وزرات کشاورزی کارشناس بیاورد؟ 


در ادامه شروین مهاجر پشت تریبون قرار گرفت و بیانه اخیر منتقدان 167 نفره خانه موسیقی را خواند و پرسش‌هایی را از حمیدرضا نوربخش مطرح کرد. او به مصاحبه اخیر حسین علیزاده که عنوان شده بود، خانه‌ای که نمی‌تواند ممنوعیت رییس شورای عالی‌اش را پیگیری کند، حال چطور می‌خواهد حقوق دیگر اعضایش را پیگیری کند، گفت: ممنوع‌الکاری رییس شورای عالی را بیش‌ از هرکس من پیگیری کردم حتی در جلسه دیدار هنرمندان با رییس جمهور هم این موضوع را مطرح کردم که ابعاد وسیعی هم پیدا کرد. بعد از این اتفاق هم به من گفتند که اینجا خانه موسیقی است یا خانه شجریان؟ حال امروز می‌گویند چرا این موضوع را پیگیری نمی‌کنیم.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: