انتشار: ۰۹:۵۹ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
ندا عظیمی، تصویرگر کتاب کودک و نوجوان که سابقه همکاری با ناشران خارجی را دارد، در نشست «تجربه همکاری تصویرگران ایرانی با ناشران خارجی» عنوان کرد: برای برقراری ارتباط موثر و مداوم با ناشران خارجی، نیازمند وجود آژنس‌های هنری در ایران هستیم.
به گزارش تابناک، نشست «تجربه همکاری تصویرگران ایرانی با ناشران خارجی» با حضور ندا عظیمی نائینی و حمیدرضا بیدقی، تصویرگران کتاب کودک یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.

عظیمی در این نشست با اشاره به نحوه همکاری با ناشران خارجی اظهار کرد: اولین گام برای این کار تشکیل آژانس‌های هنری برای معرفی دوسویه تصویرگران با ناشران خارجی هستیم. متاسفانه در ایران از وجود چنین آژانس‌هایی محروم هستیم و این خود تصویرگران هستند که آثار خود را به ناشران خارجی ارائه می‌دهند. این نوع فعالیت‌ها حرفه‌ای نیست و مشکلاتی را نیز برای تصویرگر به دنبال دارد.

وی با اشاره به تجربه همکاری با یک ناشر ایتالیایی، گفت: یکی از مشکلات اساسی من در این همکاری چگونگی پرداخت حقوق من بود، چراکه عملا هیچ راهی برای این کار وجود نداشت. در ‌‌نهایت ناشر در سفری که به ایتالیا داشتم و تنها از روی اعتماد حقوق من را پرداخت کرد.

این تصویرگر افزود: متاسفانه تعدادی از تصویرگران ایرانی صرفا برای اینکه در بازار جهانی مطرح شوند، با دستمزدهای بسیار پایین با ناشران خارجی، به‌ویژه ناشران عرب همکاری می‌کنند و این امر پیامدهای منفی به دنبال دارد که نخستین پیامد آن، پایین آمدن ارزش مادی تصویرگری ایران در سطح جهانی است.

بیدقی نیز در این نشست اظهار کرد: تشکیل آژانس‌های هنری برای برقراری ارتباط با ناشران خارجی الزامی است اما با توجه به شرایطی که در کشور حاکم است این آژانس‌ها کاری از پیش نخواهند برد. چراکه بعد از مدتی به دست دلال‌ها می‌افتند و این دلال‌ها کیفیت آثار را تغییر می‌دهند و مشکلی دیگر به مشکلات تصویرگران اضافه می‌شود.

وی با اشاره به اولین تجربه همکاری خود با ناشران خارجی گفت: همکاری من با ناشر خارجی به صورت کاملا اتفاقی در نمایشگاه تصویرسازی ژاپن رخ داد. ناشر ژاپنی از آثار من در این نمایشگاه استقبال کرد و خواهان همکاری با من شد. تمام کار‌ها به صورت خصوصی جلو رفت و ادامه پیدا کرد. در ایران تنها راه همکاری با ناشران دیگر کشور‌ها، استخدام یک وکیل برای پیگیری کار‌ها و یک ارتباط مالی خوب است.

این تصویرگر عنوان کرد: تعامل تصویرگران ایرانی با یکدیگر بسیار ضعیف است. متاسفانه صنف متمرکز و متحدی وجود ندارد که تصویرگران را به یکدیگر معرفی و فعالیت‌های آن‌ها را هدایت کند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) با شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان» برپاست.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
  • انا
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
0
0
به نظرم ارتباط داشتن با ناشران خارجی خوبه مخصوصا که وقتی که هیچ یک از ناشران ایرانی حاظر نیستند نوشته هایت را بخوانند حمایتت کنند من خودم علاقه زیادی به نوشتن دارم بعضی وقتا مینویسم دوست دارم نوشته هام چاپ بشه ولی هیچ کس نیس تا ازم حمایت کنه برای همین تازگی ها نوشته هامو تو وبلاگم میذارم