انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۲ دی ۱۳۹۴
روایت ژیوار شیخ اسلامی از موسیقی بانوان و پیچ و خم مجوزها

با عوض شدن دولت ها نوع برخورد با موسیقی بانوان نیز تغییر می کند

بسیاری از بانوان در ماههای اخیر به دلیل سخت گیری هایی که در دولت اعتدال به وجود آمده به سختی می توانند برای کارشان مجوز بگیریند. سرپرست گروه موسیقی ژیوار شرایط این روزها را برای بانوان موزیسین بسیار ناعادلانه عنوان کرد.
ژیوار شیخ الاسلامی در گفت و گو با خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی گفت: زنان در کشور ما با ناعدالتی هایی مواجه اند و در عرصه موسیقی این ناعدالتی بیشتر است؛ این مشکلات اجازه نمی دهد استعدادهای زنان شکوفا شود و آنها همیشه برای اثبات خودشان باید تلاش های نابرابر زیادی را تحمل کنند و آخر هم به نتیجه نمی رسند.

شیخ الااسلامی در ادامه درباره شرایط قانونی برگزاری کنسرت برای یک گروه بانوان اینگونه توضیح داد: برای تبلیغ کنسرت موسیقی بانوان اصلا نباید از عکس استفاده شود و همچنین اجازه بنر را در سطح شهر نداریم و  پوستر باید بدون عکس از گروه یا خیلی نا مشخص باشد كه  تایید شود.

وی گفت: درج آگهی در روزنامه همشهری برای گروه  بانوان نیازمند مجوز اداره ارشاد است که آن نیز یک هفت خوان دیگر زمان می برد و متاسفانه زمان این کار دقیقا با گرفتن یک مجوز کنسرت برابری می کند.

این خواننده در ادامه این مشکلات افزود: عکس نوازنده زن با ساز ممنوع است و  جذب هر نوع اسپانسری جای سوال دارد و باید پاسخگوی جزئیات باشیم و درباره چگونگی حضورشا باید جواب پس دهیم.

این موزیسین با اشاره به مشکلات تمرین برای گروه بانوان گفت: برای یک کنسرت دو تا سه جلسه در هفته تمرین لازم است و این تمرین ها در منزل خودم یا اعضاي گروه انجام مي شود. تصور كنيد صداي 9 ساز مختلف در يك محيط بسته چقدر مي تواند مزاحمت ايجاد كند و اگر بخواهيم جاي تمرين داشته باشيم از آموزشگاهی استفاده کنیم باید اجاره بپردازیم كه با شرايط مالي گروه اين امكان نيست.

ژیوار شیخ اسلام با اشاره به اینکه  در آمد هر كنسرت فقط هزينه سالن و تبليغات را پوشش می دهد،گفت: فقط عشق است كه با اين شرايط مارا دلگرم مي كند .مي خواهيم باشيم و اميدوارم روزي نرسد كه اين بودن هم از ميان برود به اين دليل كه با عوض شدن هر دولت نوع برخورد مسئولان با هنرمند و به ویژه با بانوان موزیسین هم عوض مي شود و اين جاي تاسف است كه ما نمي توانيم جايگاه هنرمند را ثابت نگاه داريم و به سمت پيشرفت بكشانيم نه پسرفت!

این هنرمند در ادامه درباره شرایط گرفتن مجوز گفت: قبل از هر کنسرت بايد اشعار و نمونه صوتي تصويري را به شوراي نظارت ارايه دهيم که برخی برخوردهایی که با هنرمندان در این زمینه مي شود جاي بحث دارد و متاسفانه اگر رابطه خويشاوندي يا پارتی داشته باشيم کار گروه زودتر پيش مي رود.

وی درباره گرفتن مجوز اشعار گفت: بارها مجبور شدیم تغييراتي را در ساختار اشعار شعراي نام آور ايراني بدهیم، حتي اشعار فولكلور كه زيبايي آن به سادگي بيان مي شود بايد تغيير كند.

سرپرست گروه موسیقی ژیوار ادامه داد: بعد از این همه مراحل سخت اسامي نوازندگان زير نظر حراست تاييد شود و اگر كنسرت شما جدا از تالار وحدت باشد بايد مجوز اماكن و نيروي انتظامي را داشته باشيم. در شهرستان ها که استانداري ،شهرداري، فرمانداري ،دادگاه انقلاب  اسلامي، بسيج استان اماكن هركدام مجوز خاص خود را می خواهد.

این موسیقیدان با اشاره به اینکه مجوز اغلب کنسرت ها نهایت 10 روز مانده به کنسرت صادر می شود و در برخی مواقع دو روز مانده به کنسرت گفت: وقتی مجوز یک کنسرتی با تاخیر صادر می شود به همان اندازه وقت برای تبلیغات محدود می شود و وقت محدود باعث می شود بلیت های کنسرت به فروش نرسد و این داستان منجر به ضرر مالی می شود و تمام این خستگی ها به همراه این ضرر مالی انگیزه هنرمند را کم می کند تا او دیگر به همان معلمی اکتفا کند و دیگر رنگ صحنه را نبیند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: