انتشار: ۰۹:۲۴ - ۲۱ دی ۱۳۹۴
«هايک مليكيان» پیانیست ارمنستانی از چهارشنبه این هفته تور کنسرتهایش در ایران را از شهر بوشهر آغاز خواهد کرد.
به گزارش تابناک فرهنگی، این نوازنده مطرح ارمنستانی در تور کنسرتهایش که در قالب رسیتال در 5 شهر کشورمان برگزار می شود قطعات سونات شماره ۲ از هرمز فرهت، سونات شماره ۱ از شاهین فرهت، ایرانا از فوزیه مجد و قطعه پندار ساخته امیرمهیار تفرشی پور و نیز آثاری از آهنگسازان ارمنی و اروپایی را اجرا خواهد کرد.

ملیکیان ٢٣دی در سالن  شهيد آوينی بوشهر، ۲۵ و ۲۶ دی تالار رودکی ۲۷ دی در سالن شهرداری يزد، ۲۹ دی در تالار آفتاب اهواز، ۳۰ دی در تالار حافظ شيراز به اجرا خواهد پرداخت.

«هايک مليكيان» درباره تور کنسرت هایش در ایران گفت: از اينكه به ايران دعوت شدم خيلی خوشحالم. من اجراهای زيادی از مليتهای مختلف داشتم و اين بار بسيار خوشحالم كه كار آهنگسازان ايرانی را اجرا می كنم.

وی همچنین درباره اینکه چطور به فكر اجرای رسيتال پيانو در ایران افتاد نیز عنوان کرد: اولين نكته رپرتوار مدرن بود و بايد بگویم كه رپرتوار بسيار ارزشمندی است. من ١٥سال است كه موسيقی مدرن اجرا می كنم و اين برای من بسيار هيجان انگيز است كه برای اولين بار به ايران می آيم و آثار آهنگسازان ايرانی را اجرا می كنم و از نزديک با مردم ايران و فرهنگ شنيداری آنها آشنا می شوم.
این پیانیست درباره شباهتهای بين آثار آهنگسازان ايرانی و ارمنی گفت: در جواب اين سوال بايد بگویم به طور مثال در اثر خانم فوزيه مجد يه رابطه مستقيمی بين ايشان و كميتاس می بينم نه به صورت دقيق اما تشابهی كه بين آنها هست ملودی فولک و استفاده اونيسون از ملودی به صورت روشن است كه به كميتاس خيلی نزديک است.

ملیکیان در ادامه افزود: ما آهنگسازان زيادي داريم كه نقاط مشتركی با آهنگسازان ايراني دارند. این نقاط مشترک بيشتر در سبک خاچاطوريان و تفكر او دیده می شود. آهنگسازانی كه امروز در سبک قديم فعالیت می کنند و بازگشتی به قديم دارند خود این افراد سن و سال بالاتری دارند و تفکرشان تفاوت زيادی با تفكر نسل جوان در ارمنستان دارد.

وی گفت: آهنگسازان جديد می توانند در سبك جديد بنويسند واين تفكر را در آثار آهنگسازان ايرانی هم مي توان ديد. به طور مثال اجرای آثار آقايان فرهت و تفرشی پور را می توان گفت كه تفاوت ها و تناقض های زيادی با هم دارند. در مجموع می توان گفت نقاط مشتركی بين موسيقی ارمنستان و ايران  وجود دارد حتی در سبک موسيقی مدرن.

این موزیسین درباره پيشرفت موسيقی در ارمنستان نیز عنوان کرد: در زمان گذشته در شوروی سابق آهنگسازان فوق العاده ای بودند و ما نیز همزمان آهنگسازان خودمان را داشته ايم كه بيشتر تحت تاثير موسيقی ملی ارمنستان بودند ولی در حال حاضر زمان عوض شده است و تفكر جديد در اين است كه شما خود را معرفی كنيد و من فكر می كنم كه در ارمنستان همه چيز آزاد است و مشكلی با اين تفكر جديد نيست.

«هايک مليكيان» افزود: در آخر بايد بگويم كه پروژه ١٩٠٠پلاس مجموعه ای از اجراهای من از سال ٢٠٠٩ است كه طی آن فقط آثار ساخته شده از سال ١٩٠٠ میلادی به بعد را اجرا می كنم و هميشه به فكر اين اجرا و كنسرت در ايران بودم و بسيا ر خوشحالم كه اين فرصت پيش آمده است. آهنگسازان ايرانی آثار بسيار ارزشمندی دارند كه به نظر من برای حفظ اين آثار، بسیار مهم است كه آنها اجرا و در دنيای ديجيتال امروزی معرفی شوند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: