انتشار: ۱۲:۰۶ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
هما نیابتی مدیر انتشارات ورجاوند در خصوص بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران به خبرنگار فرهنگی تابناک گفت: من احساس می کنم در نمایشگاه امسل مردم بیشتر بازدید کننده هستند تا خریدار و بیشتر کتابهای سالهای گذشته که قیمت پایینتری دراند را خرداری می کنند تا کتابهای جدید.
یک ناشر معتقد است که خرید امسال مردم در مقایسه با سالهای گذشته روندرو به رشدی نداشته است.

هما نیابتی مدیر انتشارات ورجاوند در خصوص بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران به خبرنگار فرهنگی تابناک گفت: من احساس می‌کنم در نمایشگاه امسل مردم بیشتر بازدید کننده هستند تا خریدار و بیشتر کتابهای سالهای گذشته که قیمت پایینتری دراند را خرداری می‌کنند تا کتابهای جدید.

وی افزود: من فکر می‌کنم چون مردم کتاب را به عنوان یک کالای اساسی در نظر نمی‌گیرند انتظار دارند که قیمت کتاب‌‌ همان قیمت ده سال پیش باشد و تورم بر روی کتاب تاثیری ندارد و فکرنمی کنند که این کالای تولیدی ناشران هم مانند هر کالای تولیدی دیگری به خاطر وضعیت اقتصادی و قیمت دلار مشمول تورم است.

نیابتی افزود: از طرفی من فکر می‌کنم که بودجه‌ای هم برای خرید کتاب از نمایشگاه امسال به ادارات دولتی داده نشده چرا که خریدهای دولتی که همیشه در سه روز اول صورت می‌گرفته، بسیار پایین بوده است و امیدواریم که تا سال آینده اتفاقات بهتری هم بیفتد.

این ناشر که غرفه‌اش‌ با چرخشی که بر اساس نوبت حروف الفبایی داشته نسبت به سال گذشته به مبادی ورودی شبستان نزدیک‌تر شده است، در این خصوص به خبرنگار فرهنگی تابناک گفت: همه ساله این چرخش مکانی تاثیر چشم‌گیری در میزان فروش ما داشت اما با مقایسه‌ای که در این چند روز ابتدایی داشته‌ام امسال نسبت به سال گذشته تغییری نداشته‌ایم.

وی که از معدود ناشرانی است که از ابتدا تا انتهای نمایشگاه شخصا حضور دارد، در خصوص پیشنهاد تقسیم بندی موضوعی نمایشگاه کتاب گفت: من با این کار به طور صد در صد مخالفم چرا که در این صورت این نمایشگاه به معنی واقعی تبدیل به یک فروشگاه می‌شود. ما در بین ناشران حوزه عمومی کمتر ناشری را داریم که تنها روی یک موضوع فعالیت کند و در این صورت هر ناشری دست کم به سه تکه تقسیم می‌شود.

نیابتی با تاکید بر اینکه من یک سال کار می‌کنم تا در بهار و جشن کتاب بتوانممحصولی که کاشته‌ام را برداشت کنم، افزود: ناشر فضای نمایشگاه را فضای تعامل بین خود و مخاطبینش می‌داند تا از یک طرف خودش را عرضه و معرفی کند و از طرف دیگر دیدگاه و نظر مخاطبین را بداند و بتواند از آن نظریات برای هرچه بهتر شدن استفاده کنند و بدانند که چه خط مشیی را برای یک سال آینده خود انتخاب کنند.

این ناشر در خصوص حذف فروش از نمایشگاه گفت: سابق بر این بخش توزیع وفروشندگان از میان آثار منتشره انتخاب نمب کردند بلکه مرکز پخش بعد از چاپ یککتاب توسط هر ناشر به طور اتوماتیک از هر عنوان دو تا پنج جلد از آن را برای فروشندگان ارسال می‌کرد اما در حال حاضر به خاطر حجم بالای عناوین کتاب دیگر کتابفروشان فضای کافی ندارند و حتی وی‌ترین کتابفروشی‌های ما در حال حذف شدن هستند. بنابراین موزع هم دست به انتخاب می‌زند و ترجیح می‌دهد که کتابهای پر فروش را انتخاب کند چرا که باید بتواند هزینه‌های خود را پوشش دهد. بنابراین کتابهای چاپ اول و نویسندگان تازه مهجور واقع می‌شوند.

نیابتی تاکید کرد: تنها منبع فروش و نقدینگیمان نمایشگاه کتاب است مگر اینکه از این فروش سنتی دست برداریم و تدبیری بیندیشیم برای یک فروش مدرن که همه ناشران بتوانند کتابهای خود را عرضه کنند.

وی در پاسخ به اینکه سایت‌های متعدد فروش کتاب وجود دارد اما موفق نیستند گفت: به هر حال مردم دوست دارند که کتاب را لمس کنند. الان یکی از دلایل مهم مردم برای حضور در نمایشگاه همین است. به اضافه اینکه به غرفه دار و متصدی و یا ناشر که درباره کتاب توضیح می‌دهد اعتماد پیدا می‌کنند. بسیار دیده شده کتابی که در کتاب فروشی به فروش نرفته در این نمایشگاه به خوبی فروخته شده چرا که با توضیحاتی که ما می‌دهیم مردم اعتماد کرده و آن را خریداری می‌کنند.

وی در خصوص وضعیتموجود نمایشگاه پیشنهاد داد: به نظر من بهتر است همانطور که ناشران آموزشی، کمک آموزشی و دانشگاهی در بخش‌های مختلفی هستند بخش عمومی هم به دو بخش مذهبی و غیر مذهبی تقسیم شوند. چرا که در حال حاضر تعداد ناشران مذهبی حاضر در نمایشگاه بسیار زیادند و فروش خوبی هم دارند که خوشحال کننده است اما مخاطبین سایر موضوعات در این فضا گیج می‌شوند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: