انتشار: ۱۱:۴۳ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
به گزارش تابناک، معاون علم و فناوری مرکز مطالعات با بیان اینکه علم جامعه‌شناسی جایگاه ویژه‌ای در تبیین و مدیدیت مسائل زیست محیطی شهر تهران دارد گفت: در ابتدای قرن بیست و یکم مشکلات زیست محیطی در شهر‌ها بیش از قرن گذشته در زندگی بشر نمود پیدا کرده است.
پدیده خوردگی یک اتفاق خاموش با خسارت‌های پرهزینه و مطالعه آن برای کلان شهرهایی از قبیل تهران امری ضروری است. براساس مطالعات صورت گرفته علاوه بر عوامل موثر در خوردگی مواد در اتمسفر آلاینده‌های اتمسفر نیز نقش مهمی در این پدیده دارند. به همین منظور برای بررسی روش‌ها و استانداردهای مرسوم در زمینه اندازه گیری سرعت خوردگی و پایش مستمر آن گفتگویی را با جناب آقای مهندس علی فرهادی معاون علم و فناوری مرکز مطالعات ترتیب دادیم.

به گزارش تابناک، معاون علم و فناوری مرکز مطالعات با بیان اینکه علم جامعه‌شناسی جایگاه ویژه‌ای در تبیین و مدیدیت مسائل زیست محیطی شهر تهران دارد گفت: در ابتدای قرن بیست و یکم مشکلات زیست محیطی در شهر‌ها بیش از قرن گذشته در زندگی بشر نمود پیدا کرده است. محیط زیست شهری محصول تلفیق محیط طبیعی، دستیازی انسان به طبیعت برای مهار آن، محیط اجتماعی و فرهنگی و... است که توجه واحد به هر یک از این ابعاد بدون توجه به دو بعد دیگر به ناپایداری محیط شهری می‌انجامد. توسعه پایدار و حفاطت از محیط ریست مانند سایر ارزش‌های اجتماعی نیاز به توسعه فرهنگی ارزش‌های زیست محیطی و تعامل بین مدیریت شهری و شهروندان برای اجرایی شدن دارد.
وی در ادامه اظهار داشت: اگر چه بخش بزرگی از مشکلات ریشه در عدم مدیریت صحیح و ویژگی‌های زیستی و طبیعی شهر تهران دارد اما در این میان نباید سهم عوامل اجتماعی و رفتار شهروندی را ندیده گرفت.
ایشان در پاسخ به این سوال که راه حل را چه می‌دانند بیان کرد: بررسی این موضوع از بعد جامعه‌شناسی اهمیت فراوان دارد و کمبود دانش جامعه‌شناسی در مدریت شهری بسیار هویداست و تلاش شده تا با استفاده از علم جامعه‌شناسی و پارادایم نوین زیست محیطی به وضعیت محیط زیستی شهر تهران نگاهی داشته باشیم.





معاون علم و فناوری مرکز مطالعات در ارتباط با هدف گذاری اقتصادی کلان شهرهایی مانند تهران گفت: عموماً، شهر‌ها به منظور تسهیل فرایند رشد و توسعه خود، به دنبال راهکارهایی برای تقویت زیر ساخت‌های اقتصادی برای رفع نیاز‌ها، تامین منابع و تجهیز امکانات لازم هستند. به این منظور، علاوه بر منابع داخلی به منابع خارجی نیز برای هدفگذاری‌های اقتصادی توجه دارند. در واقع به منظور استفاده بهینه کنشگران و ذی‌نفعان از این منابع، داشتن هدفگذاری اقتصادی و برنامه توسعه اقتصادی مبتنی بر آن، برای شهر ضروری است. بررسی تجربه شهرهای مورد مطالعه در این گزارش نشان می‌دهد که این قبیل شهر‌ها به عنوان استراتژی اصلی رشد، حرکت در راستای جهانی شدن را در پیش گرفته‌اند. ابتدا شناسایی به عنوان شهر جهانی و سپس تبدیل شدن به جهان شهر، فرایندی است که در مسیر رشد و تکامل این شهر‌ها به راحتی قابل مشاهده است.

وی در پایان بیان کرد: مکانیابی صحیح و اصولی خدمات شهری می‌تواند نقش موثری در نظم بخشیدن به عملکرد و سازماندهی فضایی شهر داشته باشد. شبکه جایگاه‌های سوخت رسانی تهران از جمله اجزاء شبکه خدمات شهری است که به عنوان تامین کننده سوخت شبکه حمل و نقل درون و برون شهری عمل نموده و به نوبه خود از لحاظ تردد خودرو‌ها، شهرسازی، ایمنی و مسائل زیست محیطی دارای اهمیت است. مطالعات صورت گرفته، بیانگر پراکنش نامتناسب جایگاه‌ها در سطح شهر می‌باشد. پرداختن به نحوهٔ توزیع و استقرار جایگاه‌های عرضهٔ سوخت از یک سو به لحاظ تاثیراتی که بر ترافیک و نیز کالبد شهر می‌گذراند و از سوی دیگر به جهت بار مالی زیاد و نیز عدم تمایل سرمایه گذاران حائز اهمیت است. وی همچنین خاطر نشان نمود: هدف این پژوهش مشخص نمودن موقعیت‌های مناسب جهت احداث ایستگاه‌های جایگاه‌های سوخت در قالب استفاده از یک مدل برنامه‌ریزی ریاضی مکان مبنا در یک سیستم اطلاعات مکانی است، بطوریکه با حداقل تعداد جایگاه سوخت، امکان حداکثر پوشش دهی در سطح شهر فراهم آید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: