انتشار: ۱۴:۲۰ - ۱۴ دی ۱۳۹۴

به گزارش تابناک فرهنگی، نشست خبری کنسرت گروه «وزیری» به سرپرستی کیوان ساکت و خوانندگی سالار عقیلی دوشنبه ۱۴ دی ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

کیوان ساکت در ابتدای صحبت‌های خود گفت: فکر می‌کنم جشنواره امسال با رویکرد متفاوتی شروع شده و حدس می‌زنم این رویداد نسبت به سال‌های گذشته با توجه به فهرست هنرمندان دعوت شده و هیات داوران، متفاوت و با کیفیت خواهد بود. بنده در جلسات خصوصی که با آقایان ریاحی و نوربخش داشتم، متوجه شدم که جشنواره موسیقی فجر امسال نشانگر یک اتفاق هنری بزرگ است که می‌تواند هر ساله به وقوع بپیوندد.

وی افزود: بنده پیشنهاد کردم که بعد از پایان جشنواره، یک بسته ویژه صوتی و تصویری از تمامی فعالیت‌های انجام گرفته در این دوره از جشنواره با کیفیت خوب، تهیه و تولید شود و این بسته در معرض دید مخاطبان دیگر نیز قرار بگیرد. ما باید به این نکته واقف باشیم که جشنواره موسیقی فجر می‌تواند به عنوان یک اتفاق هنری با کیفیت، هم راستا با جشنواره‌هایی نظیر فیلم فجر حرکت کند.

این آهنگساز با اشاره به نقش موثر موسیقی در هنرهای دیگر گفت: با این اهمیتی که موسیقی در جامعه و جهان دارد و همه می‌دانند که این عنصر هنری، تاثیر انکارناپذیری دارد پس چرا بودجه جشنواره باید سال به سال کمتر شود به طوری که تا آنجا که می‌دانم بودجه جشنواره امسال ۱۰ برابر کمتر از بودجه جشنواره فیلم فجر است. در این صورت چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم که هنرمندان حرفه‌ای با توان خود در جشنواره حضور داشته باشند. به اعتقاد من مسئولیت این موضوعی که به آن اشاره کردم به عهده دبیر یا مدیر جشنواره نیست بلکه ارتباط مستقیمی به سیاستگذاران بودجه جشنواره دارد که باید بیشتر و بهتر از اینها به فکر ماجرا باشند.

ساکت تصریح کرد: بنده ضمن احترام فراوانی که به متولیان و مجریان جشنواره دارم باید به این نکته اشاره کنم که از زمانی که با بنده برای حضور در جشنواره صحبت شده است تا به امروز جلسات زیادی را با اعضای گروه «وزیری» اعم از مدیر برنامه و مدیر فنی برگزار کردم تا بتوانم با بودجه‌ای که بسیار کم است، ترکیب متفاوت و باکیفیتی از کنسرت پیش‌رو را بچینیم. چرا که بنده همواره خواستار حضور هنرمندان حرفه‌ای عرصه موسیقی چه در حوزه موسیقی ایرانی و چه در حوزه موسیقی غربی بودم.

وی ادامه داد: به هر ترتیب آقای نوربخش و همکارانشان تاکنون از هیچ همکاری با ما دریغ نکردند اما روی سخن‌ من با افرادی است که بودجه جشنواره را تامین می‌کنند. آنها باید بدانند که این بودجه برای جشنواره ای با این عظمت اصلاً کافی نیست. ما اگر اعتقاد داریم پیروزی انقلاب اسلامی ایران در ۲۲ بهمن سال ۵۷ بزرگترین حرکت سیاسی منطقه بوده است، بنابراین برپایی مراسم سالگرد این حرکت بزرگ از زبان هنر نیازمند بودجه‌ای است که فعلاً در شأن آن چیزی پرداخت نشده است. به هر حال تدبیرهای خوبی برای جشنواره امسال در نظر گرفته شده بود ولی اگر بودجه مناسب وجود نداشته باشد، دبیر جشنواره یا رئیس جشنواره نمی‌توانند با فراغ بال بهتری، کارها را انجام دهند.

ساکت در ادامه این نشست خبری با اشاره به رپرتوار پیش‌روی خود در کنسرت گروه «وزیری» بیان کرد: من برای این دوره از جشنواره یک برنامه ویژه تدارک دیدم که فکر می‌کنم در نوع خود جذاب است که بر اساس آن قطعاتی با ترکیبی از سازهای کلاسیک غربی به همراه سازهای ملی ایران و سازهای مربوط به موسیقی مناطق کشورمان از جمله دُهل و سُرنا برای مخاطبان ارائه می‌شود. این کنسرت یک رپرتوار کاملاً متفاوت است که طی این سال‌ها به دنبال جای آن بودم. اما امیدوارم شرایط به گونه‌ای باشد که بتوانم با دریافت بودجه بیشتر، کنسرت باکیفیت‌تری را اجرا کنم.

وی افزود: ما می‌خواهیم برنامه‌ای برگزار کنیم که در شأن ملت شریف ایران است که با تمام ظرایف و دقت می‌خواهد جان‌مایه‌های موسیقی اصیل ایرانی را رعایت کند. ما می‌خواهیم برنامه‌ای را اجرا کنیم که در عین نوگرایی و کهنه نبودن، ترکیبی را به مخاطب نشان دهد که معرف کاملی از موسیقی اصیل ایرانی است. من مطمئنم دوستانی که در این بیست سال همراه بنده در ارکسترها بودند در این کنسرت نیز با جان و دل همراه من خواهند بود و توقع مالی چندانی هم ندارم. اما من نمی‌توانم با سوءاستفاده از این اخلاق خوب، با آنها این‌طور برخورد کنم که بودجه‌ای به آنها اختصاص پیدا نکند. من باز هم تکرار می‌کنم که این جشنواره بودجه‌ای به مراتب بیش از این نیاز دارد که باید هر چه سریعتر نسبت به حل آن اقدام کرد.

سالار عقیلی خواننده این کنسرت نیز در ادامه این نشست خبری گفت: قبل از هر چیز لازم می‌دانم به این نکته اشاره کنم که بازگشایی ارکستر موسیقی ملی نویدبخش اتفاقات خوبی در عرصه موسیقی است که فقط با تلاش‌های فرهاد فخرالدینی صورت گرفت. به طور حتم این ارکستر نیز برای ادامه حیات خود به بودجه نیاز دارد و شخصاً در این مدت شاهد این بودم که استاد فرهاد فخرالدینی چه تلاش‌های زیادی را برای این ارکستر انجام داد. به هر ترتیب تصور می‌کنم این مجموعه موسیقایی با تلاش و همت بزرگانی چون فخرالدینی و سایر نوازندگان رو به پیشرفت است و امیدوارم شاهد اتفاقات بهتری از این مجموعه باشیم.

وی ادامه داد: سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر نیز با مدیریت دو هنرمند شایسته این سرزمین آقایان حمیدرضا نوربخش و حسن ریاحی برگزار می‌شود که بنده ارادت خاصی به این دو هنرمند دارم و خیلی خوشحال شدم که در این دوره با رضا نوربخش به عنوان مدیر جشنواره موسیقی فجر، کار خود را انجام می‌دهم. من قبل از حضور در این رویداد موسیقایی، تحقیقات فراوانی پیرامون نحوه برگزاری آن انجام دادم و به این نتیجه رسیدم که تفکر خوبی در این دوره از جشنواره حکم‌فرماست و احساس کردم که شرایط کیفی نسبت به سال‌های گذشته بسیار بهتر شده است. کما اینکه ما در آیین رونمایی مشاهده کردیم که مردم با آشنایی گروه‌های شرکت‌کننده از فضای موجود استقبال خوبی به عمل آوردند. به اعتقاد من تمامی اینها ناشی از توانایی و مدیریت خوب جشنواره است که امیدوارم با اتکا به این نقطه عطف، همه دست به دست هم دهیم تا جشنواره‌ای به مراتب بهتر از سال‌های گذشته را برگزار کنیم.

این خواننده موسیقی ایرانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: بنده سال ۸۳ با استاد محمد موسوی در جشنواره شرکت کردم و پس از آن نیز با گروه «راز و نیاز» افتخار حضور در جشنواره را داشتم اما از یک دوره‌ای جشنواره افول کرد و من احساس کردم که در برهه‌ای از زمان، این رویداد موسیقایی کیفیت لازم را ندارد به طوری که شاهد بودیم خیلی از هنرمندان دعوت دبیرخانه جشنواره برای شرکت در آن را پس زدند و در واقع جبهه‌ای به این رویداد هنری گرفتند اما بالاخره این تابو با دعوت دوستان جشنواره و گروه «وزیری» به سرپرستی کیوان ساکت شکسته شد و من این افتخار را دارم که می‌توانم با گروه «وزیری» کنسرتی را در چارچوب جشنواره موسیقی فجر اجرا کنم.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: جشنواره موسیقی و فیلم فجر مکمل هم هستند و خوشبختانه این حس مکمل بودن در این دوره از جشنواره احساس می‌شود. اتفاقاً دلایل شرکت من هم دقیقاً بر همین مبناست چون فکر می‌کنم جشنواره امسال حرفی برای گفتن دارد. به هر حال امیدوارم بتوانم در اجرای جشنواره، برنامه خوبی را به مخاطبان ارائه دهم.

منبع: مهر

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: