انتشار: ۱۰:۲۲ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
برتراند موریسه، رئیس نمایشگاه کتاب پاریس با بیان اینکه دیدن ایران برای نخستین بار ذهنیت وی را تغییر داده است، گفت: تلاش می‌کنم تا ایران به زودی به عنوان می‌ه‌مان ویژه نمایشگاه کتاب پاریس حضور پیدا کند و از رئیس جمهوری فرانسه خواهم خواست تا تحریم‌های ایران را بردارد چرا که کتاب نوشتن مهم‌تر از نفت دادن یا ندادن به دیگران است.
به گزارش تابناک، موریسه، افزود: کتاب یک صنعت بین‌المللی است و هرکشوری قانون و نظم خودش را دارد، برای اینکه این امر به مثابه یک کد فرهنگی و اجتماعی است. آنچه ما را گردهم می‌آورد و پیوند می‌دهد نویسندگان، ناشران، کتابفروشان و به ویژه خوانندگان و مردم هستند.

وی ادامه داد: ما فرانسویان از چپ به راست می‌نویسم و شما از راست به چپ و در این میان به یک نقطه می‌رسیم که آن مردمی هستند که این خطوط را می‌خوانند. وجود نمایشگاه بزرگی مانند نمایشگاه کتاب تهران و آنچه ما از آن یاد می‌گیریم این است که تبلیغات کاذب رسانه‌های غربی در ذهن نخواهد ماند و اطمینان خاطر می‌دهم، همه تلاشم را در بازگشت به فرانسه خواهم کرد تا بتوانم رابطه بسیار خوب و حضور پررنگ فرانسوی‌ها را در این حوزه میان دو کشور داشته باشیم.

برتراند موریسه گفت: مساله کنوانسیون برن در این میان از اهمیت زیادی برخوردار است و توجه به جزییات ریز و بحث حق مالکیت ناشران و کپی رایت برای صنعت پایه‌ای نشر را می‌توانیم دوستانه و با کمک هم حل کنیم. این امور ارتباطی به سیاست و دیدگاه‌های خارجی و هسته‌ای ندارد، بلکه هدف نشر و ناشر است.

وی افزود: ایران مانند اروپاست و با این همه خواننده به مثابه خانواده‌ای است که می‌تواند با فرهنگ و تفکر فرانسوی آشنا شود، از سوی دیگر فرانسوی‌ها نیز علاقه‌مند به آشنایی با فرهنگ ایرانی هستند به خصوص که ایرانی‌ها از قدمت بسیاری برخوردارند و می‌توانند از طریق کتاب‌ها به شما نزدیک‌تر شود.

رئیس نمایشگاه کتاب پاریس گفت: در فرانسه ۴۰ درصد ادبیات و کتاب‌های منتشر شده، آثار ترجمه‌ای هستند. در نتیجه این امر نشان می‌دهد فرانسوی‌ها دوست دارند با فرهنگ‌های دیگر آشنا شوند. به همین منظور پیشنهاد کردم با آنچه در توان دارم برای حضور سال آینده ایران در نمایشگاه پاریس، نقطه آغاز و ادامه‌ای باشد تا با قدرت بیشتر تشکل‌های مرتبط با ناشران و مولفان را به یکدیگر معرفی کنیم.

وی درباره شیوه انتشار کتاب در فرانسه اظهار کرد: در فرانسه انتشار کتاب کار دولت نیست و در آن دخالتی ندارد. شرکت‌های خصوصی کتاب را منتشر می‌کنند و این آزادی در فرانسه با رعایت قانون برابری که آسان‌ نیز هست انجام می‌شود. هر روز در فرانسه حدود ۳۵۰ عنوان جدید به کتابفروشی‌ها می‌آید و همیشه کتاب‌های زیادی منتشر می‌کنیم.

رییس نمایشگاه کتاب پاریس گفت: تعداد نویسندگان بزرگ فرانسوی نویسندگان بزرگ افول کرده است. پیش از این در کشور ما سالیانه هر فرد ۳۰ کتاب می‌خواند اما اکنون این آمار به ۱۵ کتاب در سال رسیده است و دلیل آن نیز وجود اینترنت و وسایل الکترونیک است که ساعت مطالعه را کاهش داده است.

وی با ابراز نگرانی درباره میزان مطالعه در فرانسه گفت: اگر ۸ ساعت استراحت مردم هم به اینترنت، تلفن، بازی، سینما و تلویزیون برسد دیگر زمانی برای مطالعه باقی نمی‌ماند.

وی افزود: آنچه مهم است این است که روی وسایل الکترونیک مانند تبلت و تلفن امکانی برای مطالعه بچه‌ها فراهم شود. از سوی دیگر اگر کتاب‌ها جذاب باشند مانند هری پا‌تر خوانده خواهند شد و هنگامی که نویسنده‌ای کتابی درباره کتاب تاریخ ایران می‌نویسد نیاز به وادار کردن کودکان به خواندن آن نیست. اگر کتاب‌های بسیاری منتشر کنیم مردم می‌توانند آثار دلخواه‌شان را پیدا کنند و این امر باعث خواهد شد تا مردم دنیا به مطالعه علاقه‌مند شوند.

موریسه درباره شرایط حضور ایران در نمایشگاه کتاب پاریس گفت: آنچه اساس و پایه‌ای است دعوت از ماست و خوشحال هستم که برای اولین بار به ایران آمدم. سه شرط مهم برای حضور در نمایشگاه پاریس وجود دارد که نخست ساختن یک رابطه پایدار اقتصادی و فرهنگی در حوزه نشر و کتاب است. نکته دیگر اینکه باید تولیدات کتاب و نشر ایران متناسب با تعداد ناشران باشد. هر ساله ۳۰ تا ۴۰ کشور در نمایشگاه پاریس با آثاری در حوره‌های ادبیات نوجوان، علوم انسانی، شعر، معماری، آشپزی و... حاضر می‌شوند. وقتی این شرایط جمع شوند امکان می‌ه‌مان بودن نیز فراهم خواهد شد. نمایشگاه پاریس در تمام اروپا به عنوان یک تریبون فرهنگی به شمار می‌رود که تولیدات خوب و قانونی ایران را به جهانیان معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: هر کشوری که در نمایشگاه فرانسه می‌ه‌مان باشد ۴۰ درصد از کتاب‌هایش در نمایشگاه فروخته می‌شود و این نشان می‌دهد که بازدیدکنندگان نسبت به آن فرهنگ کنجکاو هستند. وقتی به پاریس بازگردم به فرانسو اولان، رئیس جمهوری فرانسه خواهم گفت که باید تحریم‌ها از روی ایران بردارند چراکه کتاب نوشتن مهم‌تر از نفت دادن یا ندادن به دیگران است.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفتگو با جهان» از تاریخ ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: