انتشار: ۰۹:۵۴ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
شهبازی در نشست «تصویرگر دیروز، تصویرگر امروز» گفت: تصویرسازی باوجود قدمتی که در ایران دارد، هنوز به‌عنوان یک حرفه که هنرمند از طریق آن امرار معاش کند، شناخته نمی‌شود و اولین گام برای تحول در این رشته، تبدیل آن به یک حرفه است.
به گزارش تابناک، نشست «تصویرگر دیروز، تصویرگر امروز» با حضور فریده شهبازی و ماهنی تذهیبی، تصویرگران دیروز و امروز ایران شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.

شهبازی در این نشست با اشاره به تفاوت‌های تصویرگران دیروز و امروز ایران گفت: از دهه ۵۰ که تصویرگری را آغاز کردم تا امروز این حوزه ازمنظر حرفه بودن تفاوتی نکرده است و هنوز هم تصویرگر نمی‌تواند تنها از طریق تصویرسازی امرار معاش کند.

وی افزود: در دوره‌ من و هم نسل‌هایم آموزش آکادمیک مستقیم برای تصویرسازی وجود نداشت. در دوره قبل از ما که عصر درخشان تصویرسازی ایران محسوب می‌شد نیز تحصیلات آکادمیک برای این رشته وجود نداشت، اما مسیری که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرده بود آن‌ها را به سمت مشخصی هدایت کرد که به تصویرسازی‌های کم‌نظیر ایرانی منجر شد. هنر، دانش، تکنیک و خلاقیت است و دانشگاه تنها می‌تواند دانش و تکنیک را آموزش دهد. به همین دلیل است که تمام افرادی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند، لزوما موفق نمی‌شوند.

این تصویرساز با اشاره به گرایش جوانان به حوزه تصویرگری، اظهار کرد: شروع دوسالانه‌های گرافیک و تصویرسازی موجب شد که این رشته هنر تجسمی در کشور بسط پیدا کند. امیدوارم صنعت نشر به سمتی برود که تصویرسازی به‌عنوان یک حرفه جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

شهبازی ادامه داد: معتقدم ایرانی‌ها یک استعداد ژنتیک در تصویرسازی دارند چرا که تصویرسازی ما سابقه دیرینه تاریخی دارد، به همین دلیل تصویرگران ما با وجود محدودیت‌هایی که دارند، آثار درخشانی خلق می‌کنند.

تذهیبی نیز در این نشست عنوان کرد: در سال‌های اخیر تصویرگری از حیطه کتاب خارج شده و این از ویژگی‌های مهم تصویرگری در عصر حاضر به‌شمار می‌رود که موجب جذب شدن افراد بسیاری به این رشته شده است.

وی افزود: در ۲۰ سال اخیر تحول تکنولوژیک و امکاناتی که در اختیار تصویرگر قرار گرفته، رشد بی‌سابقه‌ای داشته و شرایط مساعدی برای تصویرسازان فراهم کرده است.

وی فضای مجازی را دارای دو بعد مثبت و منفی دانست و گفت: فضای مجازی برای تصویرگران ما به صورت شمشیر دولبه عمل می‌کند؛ از یک‌سو الهام‌بخش تصویرگران است و استعدادهای جهانی را به آن‌ها می‌شناساند. از سوی دیگر نسل جدید نیاز دارد، خودآگاهی پیدا کند تا اصالت‌های فردی خود را در تصویرسازی بگنجاند. در غیر این صورت آسیب‌های فراوانی خواهد داشت.
تذهیبی گفت: تصویرگران نسل جدید پتانسیل‌های خوبی دارند و امیدوارم صنعت نشر بتواند از این پتانسیل به خوبی استفاده کند. با این حال معتقدم با وجود امکانات دیجیتالی که وجود دارد، کاری که با دست تولید می‌شود، قیمت معنوی و جذابیت خاصی پیدا می‌کند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) با شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان» برپاست.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: