انتشار: ۱۵:۱۸ - ۰۹ دی ۱۳۹۴
بازگشت حمید حامی به صحنه؛ اتفاقی خوب در موسیقی پاپ

گزارشی از یک کنسرت پاپ متفاوت

شب گذشته حمید حامی پس از پنج سال، دوباره روی صحنه رفت و با هواردانش دیداری دوباره داشت. آنچه شب گذشته حمید حامی اجر کرد را به هیچ وجه نمی‌توان با کنسرت‌های متداول موسیقی پاپ یا به تعبیری بهتر «جنگ‌های شادمانی پاپ»، مقایسه کرد.
گزارشی از یک کنسرت پاپ متفاوت

به گزارش خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی، موسیقی پاپ، با وجود اینکه کاملا از موسیقی کلاسیک، موسیقی هنری و موسیقی فولک متمایز است، و از آنجایی که اصطلاح پاپ شامل بسیاری از قطعات موسیقی راک، هیپ هاپ، سنتی و راک هم می‌شود، اما میتوانیم بگوییم که، پاپ تعریف دقیقی ندارد؛ حداقل در کشور ما این گونه نیست. اما شاید واژه پاپ-کلاسیک عنوان درستی برای موسیقی حامی باشد.

حمید حامی برخلاف بسیاری از همکارانش ترانه را می‌شناسد، خود را به دست هر شاعری نمی‌سپارد، و نمی‌گذارد صدایش بازیچۀ هر آهنگساز نابلدی شود. حضور نوزاندگان برجسته‌ای چون کریم قربانی و رضا تاجبخش در این اجرا، نسان داد که این خواننده کنسرت برگزار نکرده که فقط بلیت بفروشد. اجرای فکر شده حامی از دکور گرفته تا چینش ارکستر نشان داد که کیفیت و صدادهی مناسب در یک کنسرت پاپ در صدر اولویت‌ها قرار گرفته است. اتفاقی که مشابه آن در موسیقی امروز پاپ تقریبا بی‌نظیر است.

حمید حامی مانند دیگر همکارانش بیش از حد از عبارات، ترکیب‌های خاص و موتیف‌های تکراری و کلیشه‌ای در بحث ترانه استفاده‌نمی‌کند و سعی می‌کند در انتخاب ترانه گرفتار سانتی‌مانتالیسم رایج در حوزه ترانه‌های موسیقی پاپ نشود. کلیت ترانه‌هایی که حامی در این اجرا خواند،  توانست مخاطبان حاضر را راضی نگه‌دارد. همین طور حس آشنایی‌زدایی و لذت کشف موجود در متن ترانه‌ها هم به وضوح به چشم می‌خورد.

صدای شفاف و تربیت‌شده حامی بی‌شک یکی از بهترین صداهای امروز موسیقی پاپ ایران است. تکنیک های آوازی، جسارت و سبک خواندن او و همین طور رنگ صدای دلنشینش در این کنسرت نیز تکرار شد. استفاده ویژه ریتم و موسیقی و تنظیم های خوب، و در همه تنیده شدن بسیار دقیق ترانه، موسیقی، این کنسرت را به یک اتفاق در موسیقی پاپ بدل کرد.

آزاد شدن موسیقی حامی از قید و بند تقلیدها، در این اجرا سبب شد تا بیان موسیقایی او با تاکید بر کیفیت با استفاده از عوامل ساده، برای مخاطب قابل فهم باشد. حامی همواره نشان داده که موسیقی ارکسترال را بخوبی می‌شناسد و در عین حال به قابلیت‌های سازهای زهی و نقش و تاثیرات آنها در بیان دینامیک موسیقی پاپ ارکسترال بخوبی واقف است.

هرچند حالا موسیقی پاپ در ورطه ای افتاده که سلیقه حاکم را بسیاری از تهیه‌کنندگان جهت می‌دهند اما باز هم موسیقی پاپ نسل اول بعد از انقلاب، جز خوش‌صدا‌ترین و پرمحتوا‌ترین موسیقی‌های موجود محسوب می‌شود. شاید نسل اول پاپ با حضور خوانندگانی چون نیما مسیحا، مانی رهنما، حمید حامی و... بتواند حال بیمارگونه موسیقی پاپ این روزها را، اندکی بهتر کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: