انتشار: ۱۸:۱۹ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
مسئول غرفه انجمن عکس انقلاب و دفاع مقدس معتقد است که به جای جانمایی غرفه‌ها بر اساس حرف اول نام ناشران، کل فضای نمایشگاه باید به صورت موضوعی تقسیم بندی شود.

علی فریدونی در نمایشگاه کتاب به عنوان مسئول غرفه انجمن عکس انقلاب و دفاع مقدس به خبر نگار فرهنگی تابناک گفت: هر ساله در نمایشگاه کتاب مرسوم شده است که غرفه انتشارات بر اساس حروف الفبا از ابتدا تا انت‌ها و یا بر عکس آنجانمایی می‌شوند که این مسئله بیشتر باعث سردرگمی مردم می‌شود و بسیاری دست خالی و یا با خرید کتابی غیر از آنچه هدف اصلیشان بوده، نمایشگاه را ترک می‌کنند. در این حالت هم مردم خسته و گیج می‌شوند و هم غرفه ناراضی هستند.

وی افزود: ما امسال اصلا از محل غرفه خود راضی نیستیم درحالی‌که انتظار داشتیم از آن خیلی خوب استقبال شود و بتوانیم کارمان ‌را بیشتر و بهتر ارائه بدهیم.

سرپرست غرفه انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس پیشنهاد داد: اگر این نمایشگاه همانند فروشگاه‌های بزرگ کتاب موضوع بندی شود و بازدیدکنندگان خیلی راحت‌تر به آثار مدنظرشان دست پیدا خواهند کرد. چرا که از ابتدا مردم می‌دانند که باید به کدام سالن یا غرفه مراجعه کنند و چندین اثر را موضوع مدنظر خودشان در کنار هم مقایسه و خرید کنند و از این ازدحام بیهوده مردم که غرفه به غرفه و سردرگم بدنبال کتابی هستند جلوگیری شود.

این هنرمند عکاس تاکید کرد: این پیشنهاد هیچ مغایرتی با فعالیت ناشرانی که در چند حوزه فعالیت دارند هم نخواهد داشت چرا که با یک کار کار‌شناسی آثار ایشان نیز می‌تواند در چند بخش ارائه شود ولی در صورت تمایل، در یکی از بخش‌ها که بیشترین آثار را ارئه می‌دهند حضور پیدا کنند.

وی در مورد این‌که مردم می‌توانند از طریق سایت و یا اپلیکیشن نمایشگاه قبل از مراجعه، کتاب و غرفه مدنظر خود را تعیین کنند، اظهار داشت: استفاده از اینترنت آنطور که در اروپا و امریکا و جوامع توسعه یافته دیگر فراگیر شده، در جامعه ما رونق ندارد. البته نسل سوم و چهارمی‌ها در این زمینه خیلی خوب و مسلط هستند اما افراد هم سن و سال من و یا قدیمی تر‌ها و یا کسانی که به هنگام مراجعه به اینجا به اینترنت دسترسی ندارند کماکان با مشکل روبرو هستند.

فریدونی افزود: البته امکان مقایسه و تورق کتاب هم در انتخاب افراد بسیار موثر است که این مهم در فضای اینترنتی ما با دشواری‌هایی روبروست.

وی در پاسخ به این سوال که شما به عنوان یک ناشر چه اقداماتی برای دعوت مخاطبین خود به این نمایشگاه و غرفه کرده‌اید گفت: اتفاقا ما با مدیرعامل انجمن جناب آقای عباس می‌رهاشمی همین درد و دل را داشتیم که ما باید از یک هفته قبل به اشکال مختلف در مورد حضورمان اطلاع رسانی می‌کردیم واز طریق سایت انجمن از کاربران برای حضور در این غرفه دعوت می‌کردیم، منتها ایشان معتقدند که ما دنبال درآمدزایی نیستیم.

این عضو انجمن با بیان این‌که این دفاع ایشان از عدم تبلیغ و اطلاع رسانی من را متقاعد نکرد، گفت: به هر حال ما تولید فرهنگی می‌کنیم که مردم ببینند و به خانه‌های مردم راه پیدا کند و به خصوص نسلهای سوم و چهارمی‌ها آشنا شوند و حضور پیدا می‌کنیم که آثارمان را ارائه بدهیم. ما باید اطلاع رسانی کنیم کمااینکه خیلی‌های دیگر این کار را می‌کنند و خیلی هم موفق هستند.

وی با تاکید بر اینکه در عرصه توزیع و فروش کتاب همه گروه‌های درگیر باید تلاش کنند، اظهار داشت: من معتقدم که بازرگانی بخش فرهنگ در ایران مرده است.

این هنرمند که از سال ۱۳۵۵ در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کرده است، به ذکر خاطره‌ای در این خصوص پرداخت و گفت: چند سال‌ پیش دبیرعکس خبرگزاری فرانس پرس برای برگزاری یک کارگاه آموزشی به خبرگزاری آمده بود و پس از دیدن آرشیو ایرنا جمله‌ای گفتکه هرگز فراموش نخواهم کرد و آن این بود که اگر ما به جای شما این سه میلیون فریم نگاتیو ‌۶×۶ و ۱۳۵ را که متعلق به ۴۰ سال (از ۴۲ تا ۱۳۸۳) است را در اختیار داشتیم هر سال از درامد این آرشیو یک خبرگزاری جدید تاسیس می‌کردیم! این در حالی است تا کنون که سال ۱۳۹۴ است این خبرگزاری نتوانسته یک کتاب و یا حتی یک مجله از عکس‌های خودش چاپ کند و به مردم ارائه دهد.

علی فریدونی خود در مورد فعالیت‌های انجمن هم به طور خلاصه گفت: این انجمن تا کنون طی چهارده سال فعالیتی که داشته، سعی کرده است از جاهای مختلف از قبیل بنیاد حفظ ارزش‌ها و آثار دفاع مقدس، خبرگزاری‌ها و یا آرشیو شخصی هنرمندان عکس‌های مربوط به انقلاب و دفاع مقدس را با هدف حفظ این آثار و به منظور جلوگیری از نابودی آن‌ها جمع آوری کند و تا کنون چهارده عنوان کتاب و چند مجموعه نمایشگاهی به چاپ رسانده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: