انتشار: ۱۰:۳۸ - ۰۸ دی ۱۳۹۴
«فرهنگ گفتاری در موسیقی ایران» که مجموعه ای 21 جلدی از کیوان پهلوان است 11 دی در فرهنگسرای ارسباران رونمایی می شود.
به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی، این اثر در حوزه پژوهشی فولکلورموسیقی قرار دارد که شامل آواها، ترانه‌ها، عبارات آهنگین تا لالایی‌ها، بازی‌ها، افسانه‌های آهنگین، ضرب‌المثل‌ها، چیستان‌ها، دعاها و محتوای شنیداری برخی مراسم مذهبی می شود.

درمراسم رونمایی مجموعه 21 جلدی «فرهنگ گفتاری در موسیقی ایران» که روز جمعه از ساعت 18 در فرهنگسرای ارسباران آغاز می شود احمد صدری(مدرس دانشگاه و محقق موسیقی) وعلی بیانی(معاون هنری فرهنگستان هنر)، بابک ربوخه (مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) و عبدالرضا مجدی(سازشناس ونوازنده)سخنرانی خواهند کرد.

پخش نماهنگی از کیوان پهلوان، اجرای موسیقی افغانستان با حضور استاد محمدجواد تابش( خواننده برجسته افغان و نوازنده هارمونیوم) و حامد دل آهنگ(نوازنده تبلا)، اجرای موسیقی و حرکات آئینی مازندرانی به سرپرستی ناصرامینی بخش های دیگر این برنامه هستند.کیوان پهلوان فارغ التحصیل مقطع دکتری فیلولوژی با گرایش فولکلور از تاجیکستان ، این مجموعه پژوهشی را در 21 جلد با هدف معرفی یک ژانر پژوهشی تازه و تجربه ‌نشده در ایران تدوین کرده است .

 19 جلد کتاب به استان‌های ایران و دو جلد آن به ادبیات شفاهی اقوام فارسی زبان افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان خارج از ایران اختصاص دارد.این ژانر پژوهشی،oral literature in the context of music  نام دارد که ترجمه لغت به لغت آن «ادبیات شفاهی در زمینه موسیقی» است. این شیوه پژوهشی تاکنون در ایران تجربه نشده است .

این مجموعه تمامی مباحث موجود در ژانر فولکلور موسیقی اعم از آواها، ترانه‌ها، عبارات آهنگین تا لالایی‌ها، بازی‌ها، افسانه‌های آهنگین، ضرب‌المثل‌ها، چیستان‌ها، دعاها و محتوای شنیداری برخی مراسم مذهبی را در برمی‌گیرد.

محتوای موسیقایی و ریتمیک این مجموعه مشتمل بر داستان‌ها، حکایات، دعاها  نقش بسزایی در حفظ‌شدن آنها داشته و چه بسا محتوای داستانی و معنایی آنها بسیار پیش از این‌ها به فراموشی سپرده می‌شد.

مقدمه کتابِ‌ نخست به استان تهران اختصاص دارد و به شرح اهمیت موسیقی در حفظ آثار فرهنگیِ فولکلور می پردازد.  دربخش دیگرمقدمه آمده «موسیقی» تمامی آن چیزهایی است که ارتباط مستقیم با آهنگ، ریتم، و ملودی دارند یعنی علاوه بررقص‌ها، سازها و لالایی‌ها ...،  دعاها، حکایات و چیستان‌ها را هم باید دردسته آثار موسیقیایی قرار داد و به طور کلی فهم موسیقیایی بوده که مجموعه این آثار را حفظ کرده است.                   
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: