انتشار: ۱۷:۵۳ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان افغانستان گفت: ما به عنوان کشور همسایه و همزبان ایران توقع داشتیم که در مورد تغییرات در برگزاری نمایشگاه به ما اطلاع داده می‌شد.
اجمل عازم رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان افغانستان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی تابناک درباره کم فروغ بودن غرفه این کشور در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: امسال به دلیل برخی مشکلات که برخی از آن‌ها به وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان برمی‌گشت و برخی دیگر نیز از جانب ایران بر ما وارد شد٬ نتوانستیم حضوری همچون سال‌های گذشته در نمایشگاه کتاب تهران داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در طول سه سال راه‌اندازی اتحادیه ناشران کابل تلاش‌های بسیاری در جهت تقویت روابط فرهنگی بین ایران و افغانستان داشته٬ گفت: در این راه شخصا از جیب خودمان خرج کرده‌ایم چراکه وظیفه خودمان می‌دانیم که برای تقویت ارتباط فرهنگی مملکتمان با ایران کار کنیم. اما متاسفانه امسال قراردادهایی با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران داشتیم که اجرایی نشد و ما هم پیگیر آن نشدیم.

اجمل عازم درباره عدم حضور غرفه‌های افغانستان در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب توضیح داد: برای افغانستان در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب غرفه‌ای ثبت نشده بود و تنها چند غرفه به افرادی تعلق گرفته بود که در نمایشگاه حاضر نشدند و این موضوع در حالی بود که ما برای تعمیق روابط فرهنگی با ایران چندین سال وقت برای هماهنگی گذاشتیم و از پرداخت اجاره بها نیز ترسی نداشتیم. هر سال ما از طریق پر کردن فرم شرکت در نمایشگاه از رایزنی فرهنگی برای حضور اقدام می‌کردیم.

وی بیان کرد: ما وقتی به اینجا آمدیم متوجه شدیم که روال نمایشگاه تغییر کرده و ما از آن بی‌خبر بودیم که امسال مساله پول در اولویت قرار گرفته است. این اتفاق‌ها باعث شده که من کلا برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران تجدیدنظر کنم.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان افغانستان در پایان گفت: ما به عنوان کشور همسایه و همزبان ایران توقع داشتیم که در مورد تغییرات در برگزاری نمایشگاه به ما اطلاع داده می‌شد. بالاخره نمایشگاه کتاب٬ دبیرخانه‌ای دارد که مسئولان می‌توانستند از آن طریق این مساله را به ما بگویند و اگر نگفتند پس روابط فرهنگی با ما برایشان اهمیت نداشته است.

بر اساس این گزارش٬ کشور افغانستان در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان مه‌مان ویژه نمایشگاه به ایران آمد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: