انتشار: ۱۲:۱۵ - ۰۵ دی ۱۳۹۴
رشید وطن دوست گفت: زمانی که اپرا و باله را در سه دهه قبل تعطیل کردند، دیگر این هنر نتوانست مانند گذشته سرپا بایستند.
رشید وطن دوست که انتشار سه آلبوم «ساری گلین»، «زندگی در میان گلهای رز» و «دوست دارم» را دست انتشار دارد درباره وضعیت رشته اپرا به خبرنگار موسیقی تابناک گفت : هم اکنون این رشته بسیار خاص است و کسانی مانند آقای قره‌داغی، خسرو محصوری و خود من به صورت جسته و گریخته در آموزشگاه تدریس می‌کنیم. جوان‌های امروزی سلیقه خودشان را دارند ولی به طور کلی مانند گذشته این رشته به دلیل معرفی نشدن طرفداران زیادی ندارد. زمانی که اپرا و باله را در سه دهه قبل تعطیل کردند، دیگر این هنر نتوانست مانند گذشته سرپا بایستند.

این خواننده گفت: در حقیقت موسیقی کلاسیک در هیچ کجای دنیا مقبولیت عام را ندارد اما قابل احترام است. در حال حاضر طرفداران موسیقی کلاسیک روز به روز کم می شود؛ البته فراموش نشود که حتی پیش از انقلاب هم تعداد کسانی که به آموزش این سبک آواز می‌پرداختند بسیار کم بود.

وی با اشاره به اینکه اکنون اغلب جوانها به آواز پاپ روی می‌آورند، گفت: در مجموع موسیقی کلاسیک در همه جهان یک سبک جدی است که مخاطبان آن هم نسبت به سایر سبک‌های موسیقی کمتر است. چون آدم‌ها در شرایط عادی تمایلی به جدی بودن ندارند؛ در حالی که کسی منکر این نیست که موسیقی کلاسیک و علمی بر مبنای یک اندیشه هدفدار ساخته می‌شود.

این خواننده اپرا درباره کابردهای موسیقی پاپ گفت: موسیقی پاپ سبکی است که آدمها می‌توانند جواب سؤالات روزمره خود را در آن پیدا کنند. در حقیقت موسیقی کلاسیک در هیچ کجای دنیا مقبولیت عام را ندارد اما قابل احترام است.

وطن دوست خوانندگان آموزش ندیده را یکی از مشکلات موسیقی دانست و گفت: در ایران موسیقی چندان جدی گرفته نمی‌شود و هر کس به راحتی خواننده می‌شود و صداوسیما هم از او حمایت می‌کند. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مشکلات آواز ایران همین خوانندگان آموزش ندیده است.

وی ادامه داد: البته گاه نوازندگان و هنرمندان سایر رشته‌ها وارد عرصه خوانندگی می‌شوند که به‌نظر من آن هم اشتباه است چون حمایت از این خوانندگان و پخش آثارشان از رسانه‌ها، خوانندگی و اجرای آواز را کار سطحی و آسان نشان می‌دهد. از سوی دیگر حتی کسانی که نامشان برای مردم آشناست و خوانندگان حرفه‌ای محسوب می‌شوند هم در اجرای برخی قطعات اشتباه می‌کنند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: