انتشار: ۱۷:۳۹ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
محمود آموزگار گفت: فاصله گرفتن نمایشگاه کتاب تهران از وظایف ذاتی یک نمایشگاه را نتیجه نقصان وضعیت توزیع کتاب در کشور است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و سخنگوی شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران در گفتگو با خبرنگار فرهنگی تابناک، گفت: نمایشگاه کتاب، یک طبیعت، وظایف وشان نزولی دارد که عبارتند از اینکه ناشران بتوانند آخرین آثارشان را به نمایش بگذارند، مولفان با مخاطبان ارتباط نزدیک و مستقیمی برقرار کرده و از نظرات آن‌ها بهره گیرند و بالعکس. در چنین بستر و فضایی است که یک زبان مشترک خلاقه شکل می‌گیرد و توده مردم نیز با آن ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: همچنین نمایشگاه کتاب فضای تعامل بین ناشران داخلی و خارجی را فراهم می‌کند و باید محل تبادل حقوق نشر باشد.

آموزگار خاطرنشان کرد: این موارد جزء وظایف ذاتی نمایشگاه کتاب است اما متاسفانه از ابتدای شکل‌گیری این نمایشگاه کتاب تهران، وظایفی به آن تحمیل شده که آن را از ایفای وظایف اصلی‌اش باز داشته است یعنی تمام موارد بالا انجام نمی‌شود و همه به فکر فروش و خرید هستند. علت تحمیل این وظیفه به نمایشگاه، به نقصان جدی ما در حوزه توزیع بر می‌گردد.

وی به ناکارآمدی سیستم توزیع نشر کشور اشاره کرد و گفت: با این ناکارآمدی و علاوه بر آن، بها ندادن به موقعیت اقتصادی یک کتابفروشی به عنوان یک حرفه، بها ندادن به محل عرضه نهایی کتاب و... که طبیعی است که این اتفاقات را نیز شاهد هستیم. علیرغم اینکه ما از ضعف سیستم توزیع خبر داریم، اما به واسطه برگزاری نمایشگاه رسته اصلی این رویداد که همانا کتابفروشی‌ها هستند از چرخه اصلی حذف می‌شوند و این موضوع‌‌‌ همان بیماری بحرانی توزیع را عمیق‌تر، حاد‌تر و مزمن‌تر می‌شود.

آموزگار در ادامه توضیح داد: از طرف دیگر صدور بی‌رویه پروانه نشر، افزایش تعداد ناشران را سبب می‌شود که کتاب تولید می‌کنند و البته در بیشتر مواقع نیز کتاب به مفهوم «متاب»، یعنی یک چیزی به اسم کتاب می‌سازند!

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیان اینکه نفس نمایشگاه کتاب به شماره افتاده است، تاکید کرد: به نظر من، نفس این نمایشگاه آنقدر به شماره افتاده که حتی قابلیت این را ندارد که از جمعیت مراجعه کننده به نمایشگاه، یک مطالعه آماری کسب و تجمیع کند تا مشخص شود که این جمعیت به چه علتی به نمایشگاه سرازیر می‌شوند. البته هیچ زمانی این نوع روند، هدف قرار نگرفته است و هدف برنامه‌مداری نبوده بلکه روزمرگی بوده است.

آموزگار با اشاره به اینکه ارزیابی درستی از نمایشگاه کتاب وجود ندارد، بیان کرد: البته در این راه جای امیدواری وجود دارد، چراکه تمام برای حرف‌هایی که ما سالیان گذشته می‌زدیم و خیلی اوقات نیز در این راه تنها بودیم، اخیراً همصدا پیدا کردیم و خوشبختانه دیدیم که در افتتاحیه نمایشگاه، آقای رئیس جمهور و وزیر ارشاد نیز همین صحبت و انتقادات را مطرح کردند و امیدواری ایجاد می‌کند که تلنگری بزند.

 

وی افزود: هر سال میلیارد‌ها تومان در طول این نمایشگاه هزینه می‌شود برای پاسخ دادن به یک نیازی که در جامعه وجود دارد ولی مانند این است که به جای درمان بیماری مدام اقدام به تجویز مسکن کنید که در نتیجه نه تنها بیماری وخیم‌تر می‌شود بلکه خود این مسکن بیماری‌های جدیدی ایجاد می‌کند. این مساله اینقدر استیصال بوجود می‌آورد که حتی افرادی همچون من هم به عنوان صاحب یک فروشگاه که نسبت به آن انتقاد جدی داریم با خود فکر می‌کنیم که اگر ما هم در اینجا حضور پیدا نکنیم یک آسیب جدی مالی خواهیم خورد و سعی می‌کنم یک سامانی به وضعیت مالی خود بدهم.

آموزگار گفت: اگر بتوانیم یک تصویر پانوراما از وضعیت نشر کشور بدهیم که همه چیز را در کنار هم مشاهده کنیم، آن وقت راحت‌تر می‌توانیم تصمصم بگیریم. الان همه انتقادات مطروحه در نمایشگاه در سطح قرار دارد و به عمق ماجرا نمی‌پردازند. این وظیفه ما در همه اقشار نشر است که این تصویر را نمایش دهیم.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با تاکید بر اینکه باید نگرش‌ها تغییر کند گفت: مادامی که نگاه به این حرفه براساس یک سری حرف‌ها از قبیل عشق و علاقه و... باشد، در بر همین پاشنه می‌چرخد؛ در حالی که معتقدیم که این حرفه باید توجیه اقتصادی پیدا کند و می‌تواند پیدا هم بکند چرا که همکاران ما در سایر نقاط دنیا، ار این حرف درآمد داشته و زندگیشان را می‌چرخانند و امرار معاش می‌کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: