انتشار: ۱۰:۳۶ - ۰۳ دی ۱۳۹۴
ولی رحیمی یا همان«ولی عاشق» کمانچه نواز برجسته و فقید خراسان شمالی است که اهالی موسیقی امروز(3 دی)در بجنورد یادش را گرامی خواهند داشت.

رضا مهدوی نوازنده و پژوهشگر درباره این مراسم به خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی گفت: آئین بزرداشت استاد ولی رحیمی معروف به«ولی عاشق» پنجشنبه سوم دی از ساعت 18 در مجتمع فرهنگی هنری گلشن بجنورد برگزار می شود. 

وی در ادامه افزود: در این مراسم قرار است نگار خارکن نوازنده کمانچه به همراه زکریا یوسفی نوازنده سازهای کوبه ای به یاد زنده یاد ولی رحیمی اجرای بداهه پردازی را  روی صحنه ببرند.

رضا مهدوی همچنین عنوان کرد: در بخشی از این مراسم نیز بنده به عنوان سخنران درباره زنده یاد ولی رحیمی و جایگاه ایشان در موسیقی شمال خراسان سخن خواهم گفت.

ولی رحیمی، کمانچه‌نواز نامی شمال خراسان در سال 1311 در منطقه آشخانه در بجنورد به دنیا آمد. پدرش کمانچه‌نواز خوبی بود و رحیمی در کنار پدر از سن 8 سالگی به آموختن و نواختن کمانچه پرداخت. وی در نواختن سبک قدیم کمانچه نوازی منحصر به فرد بود و بسیاری از لحن‌هاو نواهای منطقه را به خوبی و استادانه می‌نواخت.

عمده فعالیت رحیمی به نواختن کمانچه با گروهی 8 نفره در مراسم شادیانه ‌منطقه اختصاص داشت، اما در سال‌های میانی دهه 70 که توجه به نوازندگان شاخص موسیقی مناطق رونق گرفت، وی به همراه سهراب محمدی( بخشی و دوتار نواز نامی) به جشنواره‌های مختلف دعوت شدند که آخرین آن جشنواره موسیقی نواحی کرمان در سال 83 بود. ولی رحیمی به همراه سهراب محمدی، از آخرین راویان و منادیان موسیقی منطقه کرمانج به شمار می رفتند.

رحیمی شب 12 بهمن 1388 در سن 77 سالگی بر اثر سکته قلبی در منزلش در آشخانه در گذشت.



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: