انتشار: ۱۶:۱۹ - ۰۱ دی ۱۳۹۴
حمید حامی خواننده پاپ ایرانی معتقد است خواندن تیتراژ سریال‌ها و پخش آن از تلویزیون نقش تاثیرگذاری در شهرت خواننده‌ها دارد.
به گزارش تابناک فرهنگی، حمید حامی که جندی پیش با خواندن تیتراژ سریال «آمین» صدایش از تلویزیون شنیده شد از آن دست خواننده هایی است که ارتباط خوبی با تلویزیون دارد چون به قول خودش همیشه به خط قرمزها احترام گذاشته است.

این خواننده که صدایش به واسطه فیلم های سینمایی و تلویزیونی متعددی شنیده شد و به تازگی با انتشار یک تک آهنگ خبرساز شده معتقد است انتشار آلبوم سودی برای خواننده ندارد و تنها یک پنجم هزینه آن هم به واسطه اسپانسر، برگشت‌پذیر است. حامی که در جوار استادانی چون بابک بیات و ناصر چشم آذر فعالیت کرده شرایط فعلی موسیقی را به نان کپک زده ای تعبیر می کند که یک روز مردم را خسته می کند. او در گفتگو با خبرنگار مهر از حال و روز این روزهای خود سخن گفته است.

* ارتباط تان با تلویزیون چطور است؟

- تلویزیون هیچ وقت با من بد نبود چون من جزو خواننده هایی هستم که هیچوقت خط قرمز ها را رد نکردم به همین دلیل هیچ مخالفتی هم از جانب رسانه ملی با فعالیت های من صورت نگرفت. بخشی از پیشرفت خود را از تلویزیون دارم چرا که صدای من از طرق مختلف به گوش مردم می رسید اما هیچ تریبونی برای دیده شدن تصویرم نداشتم از این بابت ارتباط خوبی با این رسانه دارم.

* بخشی از کار خوانندگی تیتراژخوانی است. چقدر از آنچه امروز می شنوید رضایت دارید و به نظر شما این بخش چه اندازه در معرفی خواننده نقش دارد؟

- بخش خصوصی تلویزیون مثل سریال ها دست مدیران تلویزیونی نیست و به تبع آن رسانه سهم چندانی در کیفیت تیتراژها ندارد. من هم گاهی به آنچه در تیتراژها می شنوم معترض می شوم و سال ها است که پرونده این بحث باز است که باید در این زمینه دقت بیشتری صورت بگیرد اما گوش شنوایی وجود ندارد.

به هر حال تیتراژخوانی مثل تیزر تبلیغات است و خواننده از این طریق می‌تواند جای خود را بین مردم باز کند. مسلما نقطه مکمل آن برگزاری کنسرت است که هم در شهرت بیشتر و هم درآمدزایی نقش موثری دارد اما پخش صدای خواننده از تلویزیون به خصوص از طریق سریال ها تاثیر چندبرابری دارد و باعث رشد تصاعدی طرفداران موسیقی می شود.

* چرا برخی تیتراژها ماندگارند و برخی دیگر با وجود محبوبیت خواننده و صدای گوشنوازش با پایان یافتن سریال فراموش می شوند؟

- محبوبیت خود سریال حرف اول را می زند. کاملا تایید می کنم که ترانه زیبا و صدای خوب به تنهایی قدرت ماندگاری و شنیده شدن را ندارد. محتوای اثر، زمان پخش، گروه سازنده و ... فاکتورهایی هستند که در توجه مخاطب به تیتراژ و خواننده تاثیرگذارند. سریال های مناسبتی بهترین زمان برای شنیده شدن است اما کیفیت ترانه و آهنگ هم اهمیت دارد. قطعا اگر کار متوسط روی تیتراژ سریال محبوب بگذارند تاثیری در ماندگاری اثر نخواهد داشت اما به هر حال این تریبون برای خواننده وجود دارد و او اگر کارش را درست انجام دهد ممکن است نه به واسطه سریال که از طرق دیگری بتواند همان ترانه را برای دوستدارانش شنیدنی کند.

* این روزها قیاس بین سریال های ایرانی و ترکی زیاد است. در تیتراژ هم شاهد هستیم خواننده های غیر مجاز فضایی پیدا کردند که صدای شان روی سریال های ترکی خودنمایی کند. در این عرصه چقدر شانس با شما و همکاران تان یار است؟

- در دوره ای به سر می بریم که تلویزیون با افت بیننده روبرو شده و این حقیقت قابل کتمان نیست. به خاطر دلیل سریال های غیر ایرانی مردم را جذب خود کرده و مسئولان هم علی رغم تلاش های شان ایده ای برای مقابله ندارند. محدودیت هایی که داریم جذابیت های سریال های ماهواره ای را بیشتر جلوه می دهد در صورتی که واقعا آنها هیچ چیز قابل و ارزشمندی ندارند. در این شرایط مقابله بسیار سخت است و توان رقابت بعید به نظر می رسد اما هنوز هستند خانواده هایی که تلویزیون خودمان را ترجیح می دهند و این افراد بهترین مبلغ برای خواننده هایی هستند که صدای شان روی تولیدات تلویزیونی نشسته است.



* کمی هم به دنیای موسیقی بپردازیم. امروزه با حضور برابر همه سبک های موسیقی مردم جذب کدام یک می شوند؟  

- متاسفانه چند سالی است که انگار موسیقی هم مثل فیلم هرچه لوده تر باشد طرفدار بیشتری دارد. امیدوارم سلیقه مردم تغییر کند و وارونگی اتفاق بیفتد تا هنرمندانی که برای ارتقای سطح فرهنگ و هنر ایرانی زحمت می کشند بیشتر دیده و شنیده شوند. البته که همه جای دنیا کالای تجاری مخاطب بیشتری دارد اما نسبتش مثل ایران نیست. نمی توان قصور را از مردم دانست و به تولیدکننده هم بستگی دارد. با اینکه به آثار هنری راحت تر مجوز می دهند اما برخی اصرار بر انجام کارهای سطح پایین دارند. هجویاتی که بعضا در موسیقی و سینما به مردم می دهند نان خشک کپک زده ای است که یک روز همه را خسته می کند و الان می بینیم این اتفاق کماکان در حال دخ دادن است.

* پس روند امیدوارکننده ای را پیش بینی می کنید. آینده حرفه ای خودتان را چگونه می بینید؟

- بله. خوشبختانه طی دو سه سال اخیر می بینیم که هم در جمع های خانوادگی هم آماری که از فروش آلبوم و کنسرت ها منتشر می شود موزیک غیر متعهد تا حدودی در حال کمرنگ شدن است. شاید ظاهرا چشمگیر نباشد اما وقوع همین اتفاق خوشایند است و پررنگ شدن موسیقی را جسته گریخته شاهد هستیم. پاپ یا سنتی بودن فرقی ندارد مهم ترانه و آهنگ و قابلیت یک اثر است. من از جنس موسیقی بی پشتوانه نیستم. حمید حامی تربیت شده مکتب استادانی است که همیشه حرفی برای گفتن داشته اند. سعی کردم در ادامه آن راه هر شعری که به دستم می رسد نخوانم و جزو کسانی نباشم که صرفا به فکر خالی کردن جیب مردم با فروش آلبوم و کنسرت باشد.

* از کارهای جدید چه خبر؟ خیلی وقت است که حامی را روی صحنه ندیدیم؟

- بعد از ۵ سال قصد دارم در تالار وحدت کنسرتی برگزار کنم. امیدوارم بعد از این مدت بتوانم کاری درخور و شایسته به مردم ارائه دهم. هم کیفیت اجرا و هم نوع و مکان برگزاری برایم اهمیت دارد. این کنسرت یک شب اوایل دی ماه برگزار می شود و بعد از آن هم برای سالن های دیگر برنامه اجرا دارم که البته هنوز قطعی نشده است.

* آلبوم جدید چطور؟

- آلبوم در شرایط فعلی بازگشت سرمایه ندارد و برای من سخت است چرا که یک پنجم هزینه ای را که صرف می شود برنمی گرداند که آن هم از سوی اسپانسر تامین می شود. برای آلبوم قبلی هم شرکتی که کار را منتشر کرد کلاهبردار بود و فرار کرد به همین خاطر از ۱۵۰ میلیونی که برای آلبوم هزینه کردم فقط ۳۰ میلیون برگشت اما اولین تک آهنگم چندی پیش منتشر شد و خوشبختانه بر خلاف انتظارم بازتاب خوبی داشت.
منبع: مهر

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: