انتشار: ۱۲:۵۱ - ۳۰ آذر ۱۳۹۴
آلبوم بی کلام«راویان شاهکار آوا» در ژانر موسیقی ملل با«سیتار» نوازی علی بروجردی و «طبلا»نوازی درشن آنند از سوی راوی منتشر شد.

به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی، این آلبوم از 4 تراک( شیار ) با عنوان های بهیروی ، بهیم پلاسی ، کماج و راگشیری تشکیل شده است.

«سیتار» یکی از مشهورترین سازهای موسیقی کلاسیک در هندوستان است . طی شصت سال گذشته هنرمندان بزرگی چون «پاندیت راوی شانکار» و «ولایت خان» سیتار را در کنسرت های بین المللی به جهان شناساندند.

«سیتار» سازیست زهی و کششی و ظاهرا ترکیبی از دو ساز باستانی ایرانیان یعنی تنبور و «بین» است که دارای پرده اند. موسیقی هند به دو سبک موسیقی شمال (هندوستانی ) و جنوب (کارناتگ) تقسیم می شود. فرهنگ اسلامی در قالب موسیقی ایرانی از زمان امیرخسرو دهلوی شاعر و موسیقیدان نامی ایرانی تاثیر بسزایی بر موسیقی علمی هند گذاشت و مسلمانان طی قرن ها حکمرانی در هند تاثیر شگرفی در سبک و نحوه اجرای آن داشتند.

طبلا یکی از پیچیده ترین سازهای کوبه ای در دنیاست و دارای تونالیته و صداهای کاملا مجزا است. درام باس آن با دست چپ نواخته می شود و ریتم های صدای زیر به وسیله نوارهایی از پوست شتر به منظور کوک ساز با برخی از نوت ها ی موسیقی همراه با ملودی ها کشیده، تنظیم وبا فشار مچ دست چپ بر روی پوست نوت های متنوعی را می نوازد .

علیرضا بروجردی متولد 1329 در هشت سالگی فلوت را نزد استاد ولی الله البرز می آموزد و سپس ساز سنتور و جاز فرامی گیرد . در 1350 برای ادامه تحصیل به هندوستان می رود و هفت سال نزد استاد عثمان خان از موسیقیدانان و سیتار نوازان شهیر هند تعلیم می بیند. بروجردی در ایران ، هندوستان ، مالزی و سنگاپوردر فستیوالها و اجرا های صحنه ای حضور داشته است.

درشن جوت سینکه آنند متولد 1346 به تشویق پدرش که ساز هارمونیوم ( پیانوی بادی ) را خوب می نواخت به تبلا نوازی روی آورد واز هفت سالگی در هندوستان نزد پروفسور ایندرسینگ در شهر دهلی بمدت هشت سال طبلا می نواخت. مدت پنج سال دیگر در محضر شکیل احمد خان دوره تکمیلی این ساز را آموخت. در 1367 به ایران آمد ودر بسیاری از آلبومها و اجرا های صحنه ای با هنرمندان ایرانی تا کنون همراهی می کند.

رضا مهدوی مدیر تولید و سهیل حسینی طراح گرافیک آلبوم«راویان شاهکار آوا» هستند و موسسه راوی تولید و انتشار آن را بر عهده داشته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: