انتشار: ۱۲:۱۱ - ۳۰ آذر ۱۳۹۴

شناساندن و انتشار آثار موسیقی اساتید موسیقی ایران به جهان، امری ضروری است که متاسفانه تا کنون در این زمینه اقدام اصولی و موثری بعمل نیامده است. هدف این است که آثار این بزرگان از طریق مجموعه ای بنام ناکسوس که در این زمینه شهرت و سابقه موجهی دارد، به جهانیان عرضه شود. سوابق این شرکت در زیر شرح داده خواهد شد. ناکسوس نام یک جزیرهیونانی است که از دیرباز نامش با یونان باستان گره خورده است. این جزیره الهام بخش شمار زیادی از آهنگسازان بوده است. گروه شرکت های ناکسوس در هنگ کنگ مستقر و از دوشرکت اصلی به صورت هولدینگ تشکیل شده است. کلیه حقوق مادی و معنوی آن متعلق به شرکت ناکسوس با مسئولیت محدود بین المللی می باشد. شرکت انتشارات جهانی ناکسوس دارای کلیه حقوق مادی و معنوی فهرست آثار خود است. این شرکت صاحب بخش یا کل زیر مجموعه هایی در ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، آلمان، سوئد، استرالیا، دانمارک و فنلاند می باشد، لذا از خود پرسیدم چرا چنین زیر مجموعه ای در ایران نباشد.

کار ناکسوس با تمرکز بر روی شناخته شده ترین کارهای آهنگسازان نسبتاً گمنام سبک رمانتیک، اواخر دوران رمانتیک و پسارمانتیک است. در نتیجه، بسیاری از آهنگسازان گمنام از کشورهای مختلف همکاری خود را با ناکسوس آغاز کردند و توسط ناکسوس در دنیا شناخته شده اند. کلاوس هیمن، بنیان گذار ناکسوس همیشه به آهنگسازان گمنام از کشورهای مختلف من جمله خاورمیانه علاقمند بوده است. تا کنون آهنگسازان زیادی از کشورهای عربی و همچنین ترکیه آثار موسیقایی خود را از طریق ناکسوس منتشر کرده و به مارکت جهانی ارائه داده اند. آقای هیمن می گوید: ما به یک چرخه کلاسیک دیگر نیاز نداریم، من چند پروژه کوچک دارم و آنهم این است که می خواهم کارهای آهنگسازانی را ضبط کنم که ارزش آنها شناخته نشده است.

متاسفانه آهنگسازان ایرانی این فرصت را از دست داده اند و فقط دو آهنگساز،بهزاد رنجبران و رضا والی، که در آمریکا زندگی می کنند توانسته اند موسیقی خود رابا این کمپانی منتشر کنند. ناکسوس همیشه یکی از در دسترس ترین شرکت ها بوده و هنوز هم چنین است.امروزه، بسیاری از شرکت های معروف به دنبال آثار کمیاب هستند زیرا آنان دیگر نمی توانند از قطعات موسیقی استاندارد درآمدی حاصل نمایند. بنا براینتمرکز بر روی کشورهایی که مدیران تولید اروپایی درباره آنان نشنیده اند، از اهمیت بالایی برخوردار است. ما نه تنها آهنگسازان خود را فراموش کرده ایم بلکه آثار ایشان را نیز به دست فراموشی سپرده ایم. آهنگسازان پیشگامی مانند پروفسور هرمز فرهت، فوزیه مجد، شاهین فرهت، هوشنگ استوار، مرتضی حنانه، احمد پژمان، پرویز محمود، حسین ناصحی، ثمین باغچه بان، مصطفی کمال پورتراب و علیرضا مشایخی و نام های زیاد دیگری که با اساتید بزرگ در بهترین دانشگاه های اروپا کار کرده اند را می توان به این فهرست افزود که با کمال تاسف، نمونه ای از کارشان را در هیچ کجای دنیا نمی توان یافت. این مساله ما را از صادر کردن این گنجینه با ارزش که در ایران وجود دارد بازداشته است. واردات موسیقی به ایران هر روز بیشتر می شود و تنها از طریق شرکت های تولید جهانی مانند ناکسوس قادر به صدور چنین آثاری خواهیم بود. با شرکت ناکسوس موفقیت تا حد ۹۵ درصد افزایش می یابد.

همکاری رهبر توانمند ایرانی علی رهبری با شرکت ناکسوس به حدود ۳۰ سال پیش باز میگردد. این همکاری تا به امروز با موفقیت ادامه داشته و حاصل ان تولید اثا ر ارزشمند بسیاری است که از این هنرمند ایرانی برجای مانده است. ایشان بی شک موفق ترین و شناخته شده ترین رهبر ایرانی در سطح بین المللی میباشند. این فرصت خوبی برای تمام نسل های آهنگسازان ایرانی است که بخشی از این چرخه فرهنگی باشند و هنوز برای آهنگسازان ما این شانس وجود دارد که آثار خود را ثبت کنند. صدها اثر از آهنگسازان ایرانی وجود دارد که می توان آنها را کشف کرد و به دنیا ارائه کرد. حمایت از چنین پروژه ای نه تنها کمک به حفظ آثارآهنگسازان ماست بلکه سرمایه فرهنگی با ارزشی برای جامعه و نسل آینده در ارتقای سطح فرهنگ شنیداری و میراث معنوی هنر موسیقی میباشد.

یاداشتی از دکتر امیرمهیار تفرشی پور

استاد آهنگسازی دانشگاه تهران

آذرماه 1394


سرویس موسیقی تابناک فرهنگی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: