انتشار: ۱۴:۳۲ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
برای این‌که ما به جایی برسیم که به این استقبال‌ها از نمایشگاه کتاب افتخار کنیم باید فرهنگسازی عمیق شود.
دکتر عباس ماهیار، پژوهشگر و استاد دانشگاه که امروز به نمایشگاه کتاب آمد، گفت: علی‌الاصول مصلی تهران مکانی برای نمازخواندن است و برای برگزاری نمایشگاه کتاب مناسب نیست. حالا اگر جماعتی که مسلمان نیستند و به اینجا می‌آیند نمی‌دانم از جهت شرعی ایراد دارد یا نه. در واقع درباره این موضوع باید علما و فقها نظر بدهند.

به گزارش ایبناف ماهیار ایبنا عنوان کرد: نمایشگاه کتاب باید در جایی بسیار وسیع‌تر برگزار شود که با چادر سرپوشیده نشده باشد. من امروز برای یافتن سالن پذیرایی از اهل قلم همه جا را گشتم. چهار بار به دوستانم زنگ زدم و پنج بار هم دوستانم به من زنگ زدند.
 
وی ادامه داد: بالاخره من اینجا را پیدا کردم اما با توجه به استقبال راستین یا دروغینی که مردم از نمایشگاه دارند اینجا جای چندان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب نیست.
 
ماهیار اضافه کرد: ناگفته پیداست که اکثر قریب به اتفاق جوان‌هایی که به نمایشگاه کتاب می‌آیند برای خرید کتاب به نمایشگاه نمی‌‌آیند و بیشتر برای وقت گذرانی و تفریح به نمایشگاه کتاب می‌آیند.
 
این پژوهشگر ادبیات کلاسیک فارسی یادآور شد: من رستوران‌های بزرگ را در ضلع شرقی نمایشگاه دیدم و این نشان از آن دارد که مردم به اغذیه بیشتر اهمیت می‌دهند تا خرید کتاب. برای رفع این نقیصه باید فرهنگ را ساخت و مردم کتاب را ببینند و بخوانند . من در دانشگاهی که درس می‌دهم 20 عنوان کتاب نوشته‌ام اما از کتابخانه همان دانشگاه پرسیده‌ام سه عنوان از این کتاب‌ها را بیشتر ندارد. این به آن معنی است که به وظیفه خودشان به درستی عمل نمی‌کنند.
 
این استاد دانشگاه اضافه کرد: کتابخانه‌های ما هم حتی برای خرید کتاب‌های ارزشمند اهل قناعت‌اند و بودجه کمتری می‌گذارند و برای این‌که ما به جایی برسیم که به این استقبال‌ها از نمایشگاه کتاب افتخار کنیم باید فرهنگسازی عمیق شود. شما می‌توانید خیلی سهل و ساده از دانشجویان دوره دکتری سوال کنید که چند نفرشان به نمایشگاه کتاب می‌‌آیند. این در حالی است که آن‌ها باید مدام کتاب بخوانند.
 
وی گفت: ما همچنان نیاز داریم که بچه‌ها را به کتاب علاقه‌مند کنیم و بچه‌ها هم مشکلاتشان آن‌قدر زیاد است که این علاقه‌مند سازی بسیار مشکل است. آن‌هایی که روانشناسی این کار را می‌دانند و می‌توانند این مشکلات را جراحی کنند این گره‌ها را باز کنند. 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: