انتشار: ۱۳:۴۶ - ۲۶ آذر ۱۳۹۴
در يكي، دو ماه اخير به مناسبت ماه‌هاي محرم و صفر كنسرتي برگزار نشد. با اين وجود اما بازار موسيقي از رونق نيفتاد. آخر بسياري از مخاطبان آلبوم‌هايي را كه به تازگي وارد بازار شده‌اند يا قبلا منتشر شده بودند و در اين مدت بازنشر شدند را تهيه كردند.
به گزارش تابناک فرهنگی، مخاطبان گونه‌هاي مختلف موسيقايي كم‌كم دارند تلاش مي‌كنند آلبوم‌هاي موردعلاقه خودشان را به‌صورت رسمي تهيه كنند. فهرست پيش‌رو شامل آلبوم‌هايي است كه در ماه اخير در صدر پرفروش‌ترين‌ها قرار داشته‌اند:

ماه و ماهی  
 اثری از: حجت اشرف‌زاده
 ناشر: مرکز موسیقی حوزه هنری
سبک: آوازی
تو ماهی و من ماهیِ این برکه کاشی
اندوه بزرگی ست زمانی که نباشی!
و این قصه عاشقی «ماه و ماهی» است؛ آلبومی عاشقانه به روایت حجت اشرف‌زاده، از آن آلبوم‌های خوب و ساده و آرام بی‌دغدغه آن‌که حرف هنرمند را نفهمی، می‌توانی بنشینی و با خیال راحت، یک روز عصر به آن گوش بدهی و خستگی کار و استرس‌های روزانه را به در کنی.
آلبوم «ماه و ماهی» دومین آلبوم رسمی حجت اشرف‌زاده است که توسط مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شده است.از این هنرمند که شاگرد حمیدرضا نوربخش، محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی، محسن نفر و پرویز مشکاتیان بوده، پیش‌تر آلبوم «شرح پریشانی» منتشر شده است.

«ماه و ماهی» ٩ قطعه دارد که دو نسخه از قطعه «ماه و ماهی» و نسخه بی‌کلام آهنگ «عشق آمد» در بین آنها هستند. ترانه‌های این آلبوم را علیرضا بدیع سروده، آهنگ‌های آن ساخته امیر بیت، حجت اشرف‌زاده و آرش بیات هستند، تنظیم قطعات را آرش و امیر بیات انجام داده‌اند و مهرداد عالمی و میثم مروستی با ویولنسل و ویولا در آن به نوازندگی پرداخته‌اند.

«ماه و ماهی» را می‌توان آلبومی تلفیقی از موسیقی سنتی و کلاسیک دانست؛ آواز سنتی ایرانی حجت اشرف‌زاده در کنار سازبندی و‌ هارمونی‌های کلاسیک، «ماه و ماهی» را به آلبومی تبدیل کرده که حتی برای کسانی که به موسیقی سنتی چندان علاقه‌ای ندارند، شنیدنی است. البته صدای دف در آهنگ «دلتنگ» و «ماه و ماهی ٢» فضای موسیقی را ایرانی‌تر می‌کند. در آلبوم دوم این هنرمند نیشابوری، آهنگی به نام «کوچه باغ‌های نیشابور» هست که یادآور کتاب شعر محمدرضا شفیعی کدکنی است.کاور آلبوم هم با طرحی از ماهی و حوض کاشی طراحی شده است.

در دنیای تو ساعت چند است؟  
اثری از: کریستف رضاعی
ناشر: موسسه فرهنگی - هنری منظومه موازی موسیقی
 سبک: موسیقی فیلم
گُلی برگشته، بعد از بیست‌سال دوباره در رشت است، زادگاه سبز و بارانی‌اش که آن را ترک کرد تا به فرانسه برود و حالا، بعد از این همه‌وقت، فرهاد هنوز منتظر اوست، همکلاسی عاشقی که گُلی حتی او را به یاد ندارد... «در دنیای تو ساعت چند است» عاشقانه‌ای آرام است از صفی یزدانیان و موسیقی آن هم به‌تناسب فضای فیلم، چنین حال‌وهوایی دارد. کریستف رضاعی که خود، بازیگر فیلم است، در مقام آهنگساز با توجه به «روح شاعرانه» فیلم، «برداشتی آزاد از ترانه‌های بین‌المللی به‌ویژه آمریکای‌جنوبی» داشته و سعی کرده از «آکوردهای ساده، عامه‌پسند و به‌یادماندنی» در ٢٩قطعه موزیک این فیلم استفاده‌کند. گواه آن، حضور پررنگ ملودی‌های مشهور روسی در آهنگ‌های «آش‌فروشی طوطی»، «چشمان‌سیاه جانگو»، «اوچوم‌سیایه» و «اُچی چُرنیه» و ترانه‌های مشهور ساخته هنرمندان آمریکای‌جنوبی مثل اسوالدو فارس و کارلوس آلماران در قطعات «کیه؟»، «کی‌سه» و «لیلا جان» است. ترانه‌های آلبوم سروده ماکان اشگوری و جهانگیر سرتیپ‌پور است و ماکان اشگوری و روزبه رخشا خوانندگی آلبوم «در دنیای تو ساعت چند است» را برعهده دارند. بابک امیرمبشر، مهرداد پاکباز، احسان صدیق، بردیا کیارس، هومن نامداری و مجید اسماعیلی با گیتار کلاسیک، آکوستیک، جاز و الکتریک، ویولن، ویولن‌آلتو، ویولنسل و کلارینت، نوازندگی «در دنیای تو ساعت چند است» را انجام داده‌اند. با این همه، به‌گفته کریستف رضاعی، پیانو «نقش اصلی را در سازبندی» دارد و تم‌های این ساز حکایت از «رهایی‌شخصیت‌ها» دارند.

یک عاشقانه‌ی آرام   
اثری از: نادر ابراهیمی، کریستف رضاعی و پیام دهکردی
ناشر: موسسه فرهنگی نوین کتاب گویا
سبک: کتاب صوتی
«خودکارانه زیستن، پایان انسانی زیستن است: عادتِ هر روز صبح زود برخاستن- درست سرساعت، سر دقیقه. آب. چای. زنگ در. کتاب‌خواندن. خرید؛ خرید به عادت. هرگز چیزی به اندازه عادت، نفرت‌انگیز نبوده است... مگر‌ هزار راه تو را به محل کارت نمی‌رساند؟ خب هر روز، با اراده، یکی از این همه راه را انتخاب کن... مشتری‌شدن، نوعی معتادشدن است. فقط از یک میوه‌فروش خرید نکن. بگذار با تمام میوه‌فروشان سر راهت آشنا شوی. لااقل سلام‌های تازه. معطر. نو. ضدعادت. آیا هرگز به پاسبان سرگذر سلام کرده‌ای؟ سلام کن. احوالپرسی کن. بگذار با تو، زمانی، درد‌دل کند. مگر چه عیب دارد؟ اما نگذار به این کار عادت کنی... نان: بربری، سنگک، مشهدی، تافتون، لوله‌ای، لقمه‌ای، لواش، جو، شیرمال، قزوینی. بهار تنوع حلال. چرا باید با شنبه آغاز کنیم  آنگونه که انگار شنبه‌ها رنگشان، بویشان و طراوتشان بیشتر از پنجشنبه‌هاست؟»

درس زندگی و عشق می‌دهد نادر ابراهیمی در «یک عاشقانه‌ی آرام». کتابی که خود آن را «نظریه من برای یک زندگی مشترک که رو به سوی معنویت دارد» معرفی کرده است.
نسخه صوتی این کتاب توسط موسسه فرهنگی نوین کتاب گویا منتشر شده و سه فصل دارد که در ٥٢ قطعه به همراه یک قطعه تیتراژ حکایت می‌شوند. خواننده و کارگردان نسخه صوتی «یک عاشقانه‌ی آرام»، پیام دهکردی و آهنگساز آن کریستف رضاعی است. همچنین بردیا کیارس و کریستف رضاعی با ویولن و پیانو در این آلبوم به نوازندگی پرداخته‌اند.

یادی به رنگ امروز  
خواننده: علی زند وکیلی
ناشر: انتشارات رنگین‌کمان هنر جوان
سبک: ایرانی تلفیقی
عصر یک روز گرم تابستانی، چهارراه استانبول، گردش عصرانه آقایان شیک‌پوش و خانم‌های آلامد، تردد گاه‌وبیگاه اتول‌های پرسروصدا، همهمه بحث داغ سیاسی و ادبی در کافه‌نادری، صدای فریاد دستفروشان با گاری‌های نوبرانه و هیاهوی بلیت‌فروشان سینماها و تماشاخانه‌های لاله‌زار. چشمانت را ببند و بگذار صدای علی زند وکیلی در «یادی به رنگ امروز» تو را به تهران دیروز ببرد. آلبوم «یادی به رنگ امروز» علی زند وکیلی، آلبومی است برای خاطره‌بازی. این آلبوم ١١آهنگ دارد و توسط انتشارات رنگین‌کمان هنر جوان منتشر شده است. تمام قطعات این آلبوم از آهنگ‌ها و ترانه‌های خاطره‌انگیز قدیمی ساخته شده است. آهنگسازان آلبوم جهانبخش پازوکی، مجید وفادار، غلامحسین مین‌باشیان، همایون خرم و روح‌الله خالقی هستند و ترانه‌سرایانش جهانبخش پازوکی، کریم فکور، جمشید شیبانی، جمشید ارجمند، رحیم معینی‌کرمانشاهی، عبدالله الفت و مهدی رئیسی. علی زندوکیلی به جز خوانندگی، در این آلبوم سنتور نواخته است. «یادی به رنگ امروز» آلبومی سنتی است با رنگ‌وبوی پاپ. بعضی آهنگ‌ها مثل «گلنار»، «زهره» و «مرغ شب» سنتی‌تر و برخی مثل «زندگی خوب» و «شهزاده رویا» پاپ‌تر هستند. آهنگ «به‌سوی تو» نیز که توسط علی زندوکیلی پیشتر برای نمایش «ترانه‌های قدیمی» محمد رحمانیان اجرا شده بود و در تیتراژ سریال «نیاز» نیز از تلویزیون پخش شد، در این آلبوم آمده است. اشعار سایر آهنگ‌ها هم آن‌قدر مشهور و خاطره‌انگیز هستند که شنونده ناخودآگاه با علی زندوکیلی دم می‌گیرد وقتی می‌خواند «می‌رفت و آتش به‌دلم می‌زد نگاهش»، «دامن‌کشان ساقی‌میخواران، از کنار یاران، مست و گیسو افشان می‌گریزد»، «تا بهار دلنشین آمده سوی چمن»، «یاد از آن روزی که بودی زهره یار من...»

کولی‌ها (بی‌کلام) 
اثری از: رضا روحانی، همایون نصیری، دارا دارایی، کوروش بابایی
ناشر: موسسه فرهنگی- هنری پردیس موسیقی معاصر
سبک:  ایرانی تلفیقی
راست می‌گویند که خانواده، باقی زندگی آدم را شکل می‌دهد. همین خانواده روحانی را نگاه کنید! اصلا هرجا اسمی از آنها هست، ناخودآگاه یاد نت و موسیقی و ارکستر و پیانو و... می‌افتیم. وقتی پدر از ابتدای کودکی گوش فرزندان را با موسیقی انس‌بدهد، جای تعجب ندارد که انوشیروان، اردشیر، شهرداد و شهریار، هرکدام وزنه‌ای در موسیقی کشور شوند و عجیب نیست که انوشیروان روحانی، شاید برای گرامی‌داشتن نام و خاطره پدر، پسرش را به‌نام پدرش بنامد و رضا روحانی هم طبق سنت خانوادگی، آهنگساز شود و به موسیقی کلاسیک و پیانو عشق بورزد و آلبوم «کولی‌ها»یش را به تلفیق ریشه‌های ایرانی خود و آموزه‌های غربی‌اش اختصاص دهد. این آلبوم هشت قطعه دارد و توسط موسسه فرهنگی- هنری پردیس‌موسیقی‌معاصر منتشر شده‌است. قطعات آن «نفس»، «اشتیاق»، «آناهیتا»، «افشاری»، «کولی»، «همایون»، «والس‌آیدا» و «سایه» نام دارند که دو قطعه از آنها، سولوی پیانو است و همچنین قطعه آخر، ضبط اجرای زنده گروه در تالار رودکی تهران در‌ سال ١٣٨٥ است. کوروش بابایی، رضا روحانی، همایون نصیری و دارا دارایی با کمانچه، سازهای کوبه‌ای، گیتار باس، پیانو و آکاردئون در این آلبوم به نوازندگی پرداخته‌اند. رضا روحانی فرزند انوشیروان روحانی است و در مدرسه موسیقی و تئاتر ‌هانوفر و دانشگاه برکلی تحصیل کرده است. او موسس گروه «آنسوی‌ماه» است و پیشتر آلبوم «هیاهوی سکوت» را با همکاری افراد حاضر در «کولی‌ها» منتشر کرده که این آلبوم را می‌توان به‌نوعی ادامه آن دانست.

خداوندان اسرار  
اثری از: همایون شجریان، سهراب پورناظری
 ناشر: ایران گام
سبک: ارکسترال ایرانی
هنوز خاطره «آرایش غلیظ» در خاطرها هست؛ آلبومی که موسیقی ایران را در بهت و شگفتی فرو برد، استقبال گسترده، به‌ویژه از سوی نسل جوان و طرفداران موسیقی تلفیقی را به همراه داشت و ثابت کرد همایون شجریان و سهراب پورناظری، تیم خوبی هستند. حالا، «خداوندان اسرار» از همین تیم موفق منتشر می‌شود. آلبوم «خداوندان اسرار» اولین آلبوم از پروژه‌ «آیینه‌‌ها» با آواز همایون شجریان و آهنگسازی سهراب پورناظری است. این پروژه شامل پنج اثر است که در قالب آلبوم‌‌های صوتی و تصویری «خداوندان اسرار»، «آیینه‌‌ها» و مستندی با نام «آن‌سوی آیینه‌ها» به کارگردانی رخشان بنی‌‌اعتماد در فواصل زمانی مختلف منتشر می‌شود. در آلبوم «خداوندان اسرار» به جز آهنگ‌های ساخته سهراب پورناظری، قطعه‌ای از آثار کیخسرو پورناظری با نام «یاوران» نیز وجود دارد که پیش از این در آلبوم «حیرانی» منتشر شده بود، اما در این آلبوم، سهراب پورناظری با نگاهی متفاوت آن را تنظیم و همایون شجریان اجرا کرده است. «خداوندان اسرار» شامل دو بخش است که در بخش اول «ساز و آواز» بداهه در مقام اصفهان با اشعاری از مولوی و در بخش دوم روایتی با نام «رهایی» در سه پرده «مهتاب»، «خداوندان اسرار» و «جانی و صد آه» روی اشعاری از خیام، مولوی و حافظ آمده است. آزاد میرزاپور، حسین رضایی‌نیا، همایون نصیری، آیین مشکاتیان، محمت اکاتای، آرشاک ساهاکیان، آرین کشیشی و سهراب پورناظری با بربت، دف، سازهای کوبه‌ای، کوزه، دودوک، گیتاربیس و تنبور در این آلبوم به نوازندگی پرداخته‌اند. مراحل ضبط «خداوندان اسرار» در ایران، ترکیه و آمریکا انجام شده و موسسه ایران‌گام، آن را منتشر کرده است.

شانزه‌لیزه (بی‌کلام)   
اثری از: آزاده مهدوی‌آزاد
ناشر: پخش موسیقی رها
سبک: پاپ خارجی
در کافه‌ای دنج در شانزه‌لیزه، زنی تنها نشسته. چمدانی کنار پایش، فنجانی قهوه و کتابی روی میز پیش رویش و ساز دهنی برلبش. چشمانش را بسته و در نوای سازش غرق شده، در انگیزه بودنش.

«ساده و کوتاه بگویم، خواستم تجربه زندگی‌ام در خانه‌های سازم را با شما قسمت کنم، با نواختن ملودی‌هایی خاطره‌انگیز، با احساس و در عین سادگی پر از شوق و حرکت؛ با صدایی در نوسان بین غم و شادی، بین سخت و آسان؛ صدایی از درون سازدهنی که زمانی سازم بود و حالا شده انگیزه‌ای بزرگ برای بودنم و جایی برای ماندنم. امیدوارم شانزه‌لیزه برای شما هم دوست‌داشتنی باشد.»

این را آزاده مهدوی‌آزاد نوشته در آلبوم خود؛ «شانزه‌لیزه». آلبومی از اجرای آهنگ‌های مشهور و خاطره‌انگیز فرانسوی از جو داسین، یان تیرسن، لارا فابیان، پل موریه، توتو کوتوگنو، دالیدا و گری مور با سازدهنی.

آلبوم «شانزه‌لیزه» هشت قطعه دارد که به گوش مخاطب ایرانی، شاید موزیک متن فیلم «سرنوشت شگفت‌انگیز املی پولن» ساخته یان تیرسن از همه آشناتر باشد. اما دربین قطعات آن، آهنگ‌هایی از سبک پاپ، کلاسیک و... نیز به گوش می‌رسد.

آزاده مهدوی‌آزاد کوشیده سازبندی هر‌یک از قطعات را با توجه به فضا و حال‌وهوای آن قطعه انتخاب کند. از دیگر ویژگی‌های «شانزه‌لیزه»، شفافیت ملودیک آن و پرهیز از بکارگیری نت‌های تزیینی و اضافی است.

عشقیم گل   
 اثری از: حسین علیزاده، گروه هم‌آوایان
ناشر: آواسازان ققنوس
سبک: نواحی - مقامی
هنوز درست مشخص نیست آهنگ مشهور عاشقانه متعلق به کدام قوم است، اما ترانه‌های ترکی، ارمنی و فارسی برای آن سروده‌شده و طبیعی است که وقتی حسین علیزاده تصمیم می‌گیرد آلبومی آذری منتشر کند، «ساری گلین» بین آهنگ‌های «عشقیم گَل» باشد. آهنگساز و تنظیم‌کننده این اثر، حسین علیزاده است و محمد معتمدی به‌عنوان تک‌خوان و صبا حسینی، راحله برزگری و پوریا اخواص به‌عنوان خواننده در این آلبوم حضور دارند. قطعات آن «پیش درآمد بیات شیراز»، «ساز و آواز»، «عشقیم گل»، «بداهه‌نوازی کمانچه و تار»، «ساری‌گلین»، «بداهه‌نوازی قانون و تار»، «سن‌سیز» و «گل‌اوینا» نام دارند. از ترانه‌های ملامحمد فضولی، عباس فولادی، سیروس جمالی و ترانه‌های قدیمی آذری در آلبوم «عشقیم گل» استفاده شده است. حسین علیزاده، سینا جهان‌آبادی، پریچهر خواجه، محمد انشایی، سیاوش برهانی، رادمان توکلی، نگار بوبان، سیامک جهانگیری، علی بوستان و وحید اسداللهی با تار آذری، ناغارا، گاوال، سه‌تار، نی، کمانچه، عود، قانون، تار، بم تار و قیچک در آلبوم «عشقیم‌گل» به نوازندگی پرداخته‌اند.

آهوی بخت من گزل 
اثری از: محمود دولت‌آبادی، مانی حقیقی، سحر دولتشاهی و الهام کردا
ناشر: نشر هرمس
سبک: کتاب صوتی
سرنوشت دختری به نام گُزل با سرنوشت غزالی تیزتک می‌آمیزد. گویی هردو که از دست صیادان در آسیب و هراسند، چشم‌انتظار فردایی هستند که روشنی و عشق را به آنها هبه کند. فردایی که سواران پرشیهه و پرخروش، با دشتی از سبزه و آب و آبادانی به‌خانه باز آیند. این خلاصه‌ای از داستان «آهوی بخت من گزل» است؛ داستان کوتاهی از محمود دولت‌آبادی. آلبوم «آهوی بخت من گزل» هفت قطعه یا قسمت دارد و نخستین کتاب گویایی است که توسط نشر هرمس به تهیه‌کنندگی رامین صدیقی و علی حضرتی منتشر شده است. این کتاب گویا حدود ٥٤ دقیقه‌ است که در بخش عمده آن، راویان به‌ خواندن داستان می‌پردازند و در بخش موسیقی که حدود ١٠دقیقه به طول می‌انجامد، رضا عسگرزاده نغمه‌‌های قدیمی ارمنی را بازسازی کرده و با تنظیم جدیدی بین بخش‌‌های مختلف داستان قرار داده است. در کتاب صوتی «آهوی بخت من گزل»، مانی حقیقی در نقش سلطان، الهام کردا در نقش گُزل (آهو)، سحر دولتشاهی در نقش گُزل (بانوی سبزپوش) و محمود دولت‌آبادی در نقش راوی‌کل، ظاهر شده‌اند. در این آلبوم، محمدحسین محرمی و رضا عسگرزاده با دودوک و وحید اسداللهی با نقاره به نوازندگی پرداخته‌اند. محمود دولت‌آبادی در جلد آلبوم درباره آن گفته است، «آهو» بیشتر از نوعی دلتنگی برآمد و امیدی که داشتم! شاید هم قطره‌ای باقی‌مانده از «کلیدر» بوده باشد که جوهر آن جاری شد در خطوط نقش «گُزل»، همان آهوی افسانه‌ای- تاریخی در زبان پارسی؛ آهوی زخمی...، تنهایی...، پناه‌جویی... و سرانجام، رهایی، ویرِ امید و آرزومندی که همواره داشته‌ام!»

منبع: روزنامه شهروند

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: